سفر بشار اسد به عمان؛ نخستین سفر رسمی به مسقط پس از آغاز جنگ داخلی

دو رهبر پیش از یک «دیدار خصوصی»، درباره مسائل منطقه‌ای و روابط دوجانبه گفت‌وگو کردند

-SANA / AFPعمان هرگز روابط دیپلماتیک خود را با دمشق قطع نکرد

بشار اسد، رئیس ‌جمهوری سوریه، روز دوشنبه، ۲۰ فوریه (اول اسفند) به عمان سفر کرد. این نخستین سفر رسمی او به عمان پس از بیش از یک دهه جنگ داخلی در سوریه به شمار می‌رود.

سفر یک‌روزه بشار اسد برای دیدار با سلطان هیثم بن طارق، سلطان عمان، دو هفته پس از زلزله‌ای به بزرگی ۷.۸ در جنوب شرقی ترکیه و شمال سوریه انجام می‌شود که بیش از ۴۴ هزار کشته در دو کشور بر ‌جا گذاشت.

زمین‌لرزه ششم فوریه باعث شد که دولت‌های عرب منطقه با دولت اسد که پس از شروع جنگ داخلی در سال ۲۰۱۱ از اتحادیه عرب اخراج شد و در چارچوب روابط بین‌الملل منزوی ‌شده است، تماس بگیرند.

وزارت خارجه عمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که سلطان هیثم و بشار اسد در کاخ سلطنتی در مسقط «مذاکرات رسمی» انجام دادند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این بیانیه آمده است: «حاکم عمان بار دیگر تسلیت و همدردی صمیمانه خود را در مورد جان‌باختگان این زلزله ویرانگر، به رئیس جمهوری و مردم کشور برادر سوریه ابراز کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه بدون اشاره به جزئیات، آمده است که دو رهبر پیش از یک «دیدار خصوصی»، درباره مسائل منطقه‌ای و روابط دوجانبه گفت‌وگو کردند.

دفتر ریاست جمهوری سوریه  نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که در مسقط، بشار اسد از «سیاست‌های متوازن» عمان در طول سال‌های گذشته، تمجید کرد. در این بیانیه به نقل از اسد آمده است: «منطقه اینک بیشتر به نقش عمان برای تقویت روابط بین کشورهای عربی بر اساس احترام متقابل نیاز دارد.»

بر خلاف دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، عمان هرگز روابط دیپلماتیک خود را با دمشق قطع نکرد. امارات متحده عربی و بحرین نیز در سال ۲۰۱۸ روابط خود را با دولت اسد احیا کردند.

بشار اسد سال گذشته در نخستین سفر خود به یک کشور عربی از زمان آغاز جنگ، از امارات متحده عربی بازدید کرد.

تحلیلگران می‌گویند که تحولات دیپلماتیک ناشی از تلاش‌های مرتبط با کمک‌رسانی پس از زلزله، می‌تواند روابط اسد را با دیگر کشورهای خاورمیانه که تاکنون در برابر عادی‌سازی روابط با دمشق مقاومت کرده‌اند، تقویت کند.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز شنبه، ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن)، گفت که اجماعی در جهان عرب در حال شکل‌گیری است؛ مبنی بر آنکه برای رسیدگی به بحران‌های انسانی، از جمله زلزله، رویکرد جدیدی در قبال سوریه مورد نیاز است.

شاهزاده فیضل بن فرحان در کنفرانس مونیخ گفت که موضوع این رویکرد جدید در برابر سوریه، در دست تدوین است.

بیشتر از جهان