زلزله‌ای به ‌بزرگی ۶.۴ باز هم ترکیه را لرزاند

به گزارش مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه این زلزله در شهرستان دفنه در استان حتای رخ داد

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۴ ساعت ۸:۰۴ دقیقه  شب دوشنبه، ۲۰ فوریه (اول اسفند)، به وقت محلی، استان حتای را در جنوب ترکیه لرزاند. به گزارش «آفاد»، مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه، این زلزله در شهرستان دفنه در استان حتای رخ داد و تیم‌های خبرگزاری فرانسه در انطاکیه و آدانا در ۲۰۰ کیلومتری شمال آن ناحیه نیز آن را به شدت احساس کردند.

همچنین، دقایقی بعد از زلزله اول، زلزله‌ دیگری به بزرگی ۵.۸ بار دیگر همین منطقه را لرزاند.

استان حتای از جمله استان‌هایی است که در زمین‌لرزه ششم فوریه دچار خرابی‌های فراوانی شد.

یکی از خبرنگاران خبرگزاری فرانسه صحنه‌هایی از وحشت مردم را گزارش کرد و افزود که لرزش‌های جدید، ابرهای گرد‌و‌غبار در شهر ویران‌شده ایجاد کرده است. دیوارهای ساختمان‌هایی که به شدت آسیب دیده بودند، فرو ریختند و چندین نفر که ظاهرا مجروح شده بودند، درخواست کمک می‌کردند.

تا لحظه تنظیم این خبر، آماری از قربانیان احتمالی این دو زلزله جدید گزارش نشده است اما برخی تصاویر گویای فرو ریختن شماری از ساختمان‌ها در این منطقه است. به گزارش خبرگزاری آناتولی، این دو زلزله در سوریه، اردن، اسرائیل و مصر هم احساس شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین، برخی از رسانه‌ها گزارش داده‌اند که این دو زلزله جدید در ادلب و حلب سوریه هم موجب تخریب ساختمان‌ها شده و خدمات برق و اینترنت قطع شده است.

رجیب طیب اردوغان، رئیس ‌جمهوری ترکیه، روز دوشنبه، پیش از وقوع این زلزله، از مناطق زلزله‌زده در استان حتای بازدید کرد و گفت: « نیاز به اسکان یک میلیون و ۶۸۴ هزار شهروندمان در مناطق آسیب‌دیده از زلزله، به مرکزیت قهرمان‌ماراش، تامین شده است.» او همچنین افزود که شهروندانی که در شهرک‌های چادری و کانتینری اسکان داده شده‌اند، ظرف یک سال آینده به اقامتگاه‌های دائمی منتقل خواهند شد.

به گزارش آفاد، از زمان زمین‌لرزه قبلی به بزرگی ۷.۸ در ترکیه و سوریه، بیش از شش هزار پس‌لرزه ثبت شده است.

در جریان زلزله‌های ششم فوریه به بزرگی ۷.۸ و ۷.۶ بیش از  ۴۱ هزار نفر در ۱۱ استان جنوبی ترکیه و شمال سوریه جان‌ خود را از دست دادند و بیش از یک‌ میلیون نفر بی‌خانمان شده‌اند. یونس سزر، رئیس مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه، در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که آخرین آمار قربانیان زلزله در ۱۱ استان جنوب شرق کشور (قهرمان‌ماراش، غازی‌انتپ، شانلی‌اورفا، دیاربکر، آدانا، آدی‌یامان، عثمانیه، حتای، کیلیس، مالاتیا و الازیغ) به ۴۱ هزار و ۱۵۶ نفر رسیده است.