ورود بلینکن به آنکارا؛ حل بن‌بست ناتو و کمک به زلزله‌زدگان

وزیر امور خارجه ایالات متحده در سفر خود به ترکیه با رجب طیب اردوغان نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد

کاخ سفید می‌گوید بلینکن در این سفر با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد- REUTERS/Clodagh Kilcoyne

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، روز یکشنبه، ۱۹ فوریه ۲۰۲۳، برای دیدار و گفتگو با مقامات ترکیه وارد این کشور شد.

رسانه‌های آمریکایی می‌گویند بلینکن در این سفر به‌دنبال راه‌هایی برای کمک‌های بیشتر به زلزله‌زدگان و گفتگو برای شکست «مقاومت ترکیه علیه الحاق فنلاند و سوئد به ناتو» خواهد بود.

بیش از ۴۵ هزار نفر در زلزله جنوب شرقی ترکیه جان باخته‌اند.

بن بست الحاق سوئد و فنلاند

روند پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو در گرو اجازه رئیس‌جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان، است و هفته‌هاست که کاملا متوقف شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دلیل اصلی مخالفت اردوغان، حضور اعضای «پ.ک.ک» در سوئد است. آنکارا می‌گوید سوئد به برخی از اعضا و رهبران حزب کارگران کردستان، پ.ک.ک، پناه داده و اگر این کشور می‌خواهد به ۳۰ کشور عضو ناتو بپیوندد، باید این رهبران را به ترکیه مسترد کند.

دولت ترکیه حزب کارگران کردستان را یک گروه تروریستی می‌داند.عبدالله اوجالان رهبر این گروه از سال ۱۹۹۹ بازداشت شده و در ترکیه زندانی است.

ترکیه می‌گوید تنها با الحاق فنلاند به ناتو موافقت خواهد کرد، در حالی که کشورهای عضو ناتو  امیدوارند روند الحاق این دو کشور همزمان و با هم انجام پذیرد.

مقامات سوئد تا امروز به درخواست دولت ترکیه مبنی بر اخراج اعضای حزب کارگران کردستان از کشورشان پاسخ مثبتی نداده‌اند.

حمایت از زلزله‌زدگان

دیپلمات ارشد ایالات متحده پس از ورود به آنکارا مستقیم به پایگاه هوایی «اینجرلیک» در جنوب ترکیه رفت تا به همراه مولود چاووش اوغلو، همتای ترک خود از مناطق زلزله‌زده بازدید کند.

کاخ سفید می‌گوید بلینکن در این سفر با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد.

ایالات متحده از زمان وقوع زلزله، گروه‌های امداد، تجهیزات پزشکی و ماشین‌آلات بتن شکن به ترکیه فرستاده است.

کاخ سفید همچنین با اعطای کمک ۸۵ میلیون دلاری به زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه موافقت کرده است.

این اولین بار است که آنتونی بلینکن از ترکیه بازدید می‌کند. در حالی که اسلاف او، رکس تیلرسون و هیلاری کلینتون در همان سه ماه اول حضور در وزارت امور خارجه ایالات متحده از ترکیه بازدید کرده بودند. آنکارا متحد تاریخی ایالات متحده در منطقه است. 

تحلیلگران می گویند دلیل اصلی در تاخیر سفر بلینکن به ترکیه، روابط نزدیک اردوغان با روسیه و خرید سیستم‌های دفاع موشکی از مسکو است. کاخ سفید می‌گوید در حالی که ترکیه عضو مهمی از ناتو است، دلیلی ندارد که از روسیه تسلیحات بخرد.

بیشتر از جهان