بحران جدید در روسیه؛ وایاگرا کمیاب شد

ارتش سرخ ولادیمیر پوتین به دنبال یافتن جایگزینی برای این قرص آبی کوچک است

هم‌زمان با سالگرد حمله نظامی روسیه به اوکراین، مسکو در کنار نگرانی در مورد پیروزی یا شکست در میدان نبرد، با مشکلات متعدد داخلی نیز دست‌وپنجه نرم می‌کند. تحریم‌های گسترده بین‌المللی و خروج شرکت‌های غربی از روسیه بر اقتصاد و زندگی مردم این کشور تاثیر گذاشته است. یکی از مشکلاتی هم که به‌تازگی در رسانه‌های روسیه مطرح شده، کمبود قرص‌ وایاگرا است.

صادرات قرص‌ وایاگرای شرکت آمریکایی وایاتریس به روسیه مدت کوتاهی پس از تهاجم پوتین به اوکراین در سال ۲۰۲۲، متوقف شد.

به گزارش نیویورک پست، کرملین با تایید کمبود این دارو، اعلام کرد که به سمت تولید آن می‌رود تا این کاهش را جبران کند. وزارت صنعت و تجارت روسیه در بیانیه‌ای که در خبرگزاری دولتی تاس منتشر شد، تاکید کرد: «دارویی با نام تجاری وایاگرا در خاک روسیه تولید نمی‌شود اما مسکو فناوری لازم برای تولید داروی مشابه آن را در اختیار دارد و در مجموع ۳۶ شرکت مستقر در روسیه برای تولید این قرص مجوز مورد نیاز را دارند.»

بر اساس داده‌های منتشرشده یک شرکت تحلیلگر روسی در نوامبر ۲۰۲۲ و به نقل از واشنگتن‌پست، میزان وایاگرای موجود در بازار روسیه نسبت به سال گذشته، ۲۲ درصد کاهش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابتدا شرکت فایزر وایاگرا را تولید کرد و فروخت اما حق اختراع این شرکت در سال ۲۰۲۰ به پایان رسید و راه را برای تولید نمونه‌های عمومی باز کرد.

شرکت وایاتراس، تولیدکننده عمده قرص‌ وایاگرا، در ماه مه ۲۰۲۲، در بیانیه‌ای در مورد درآمد این شرکت اشاره کرد که فروش محصولاتش در روسیه و اوکراین «کمتر از یک درصد از کل درآمدهای تلفیقی» در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ بوده است. این شرکت افزود: «کنترل‌های تجاری، تحریم‌ها، چالش‌های زنجیره تامین و کارکنان و سایر ملاحظات اقتصادی مرتبط با درگیری‌ در اوکراین بر عملیات ما در این بازارها تاثیر گذاشته است و این احتمال نیز وجود دارد که بر نتایج مالی ما در دوره‌های آینده تاثیر منفی بگذارد.»

شرکت فایزر نیز در مارس ۲۰۲۲ اعلام کرد تمام سرمایه‌گذاری‌ها و آزمایش‌های بالینی جدید در روسیه را به‌دلیل حمله این کشور به اوکراین متوقف می‌کند.

با توجه به نگرانی در مورد کمبود‌های احتمالی، کرملین مجبور شده است داروهای مختلفی از جمله داروهای ضدافسردگی، قرص‌های خواب و قرص‌های ضدبارداری را ذخیره کند.

بیشتر از جهان