قتل یک جوان در سقز به اتهام شعارنویسی

مختار فتحی با شلیک مستقیم نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی کشته شد

مختار فتحی حوالی منزل والدینش، در حالی که با دو دوست دیگرش داخل اتومبیل بودند، با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی کشته شدــ هه‌نگاو

مختار فتحی، جوان اهل سقز، عصر شنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی کشته شد. او صرفا با ادعای شعارنویسی در سقز هدف قرار گرفت و خانواده‌اش برای اطلاع‌رسانی نکردن در مورد این قتل حکومتی تهدید شدند.

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، مختار فتحی حوالی منزل پدر و مادرش و در حالی که با دو دوست دیگرش داخل اتومبیل بودند، با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی کشته شد.

هه‌نگاو به نقل از منبعی مطلع، می‌نویسد که یک خودرو گشت متعلق به کلانتری ۱۲ سقز کنار اتومبیلی که مختار فتحی در آن نشسته بود توقف کرد، یکی از نیروهای مسلح پیاده شد و از فاصله دو متری به سوی مختار تیراندازی کرد. مختار فتحی در اثر اصابت گلوله به گردن در دم کشته شد. پس از این اتفاق، خودرو نیروی انتظامی فورا محل را ترک کرد و پیکر مختار فتحی با کمک مردم به بیمارستان شفا منتقل شد.

منبعی که به دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با هه‌نگاو افزود: «نهادهای حکومتی اعلام کرده‌اند که گویا مختار فتحی طی شب‌های گذشته شعارنویسی کرده و شناسایی شده است اما پس از دو ساعت به خانواده‌اش گفتند ما اشتباهی او را زدیم. نیروهای امنیتی خانواده را تهدید کرده‌اند که نباید با رسانه‌ها در این مورد حرف بزنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مختار فتحی متاهل و اصالتا اهل روستای درویان سقز و ساکن خود سقز بود. بر اساس این گزارش، همسر مختار فتحی باردار است و این زوج در انتظار به دنیا آمدن فرزندشان بودند.

از آغاز خیزش سراسری ایرانیان با شعار «زن، زندگی، آزادی» تا پیش از این قتل، نیروهای سرکوبگر ۵۲۹ معترض را در ایران کشته‌اند. این اعتراض‌های سراسری در یک هزار و ۱۶۲ نقطه از تمام استان‌های ایران از جمله ۱۶۰ شهر و ۱۴۳ دانشگاه برگزار شده‌اند.

بر اساس گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر در ایران ویژه سال ۲۰۲۲ که خبرگزاری هرانا منتشر کرد، در سال ۲۰۲۲ مجموعا ۸۴۵ تن هدف شلیک نیروهای نظامی قرار گرفتند که از میان آن‌ها ۵۷۱ نفر جان خود را از دست دادند؛ از جمله ۲۲ کولبر و ۹ سوخت‌بر. ۲۷۴ شهروند نیز به دلیل شلیک بی‌ضابطه ارگان‌های نظامی مجروح شدند که از این تعداد هم ۱۳۴ نفر کولبر و ۱۲ نفر سوخت‌بر بوده‌اند.