خیزش سراسری در دست‌کم ۱۸ شهر ایران با شعار «می‌ریم تا سرنگونی»

اعتراض‌های خیابانی در تهران، کرج، ایذه، رشت، ملایر، اراک، مشهد، قزوین، اهواز، خرم‌آباد، اصفهان، سنندج، رویدر و سایر شهرها

خیزش سراسری ایرانیان در حالی که جمهوری اسلامی تلاش می‌کرد اعتراض‌های مردمی را پایان‌یافته اعلام کند، بار دیگر از سر گرفته شد. چهلمین روز پس از قتل حکومتی محمد مهدی کرمی و محمد حسینی باعث شد تا مردم ایران در شهرهای مختلف با فراخوان قبلی، به خیابان‌ها برگردند. معترضان روز پنجشنبه ۲۷ بهمن، به‌مناسبت بزرگداشت این دو جوان معترض اعدام‌شده، در ۱۸ شهر ایران به خیابان‌ها آمدند. شهرهای تهران، کرج، ایذه، رشت، ملایر، اراک، مشهد، قزوین، اهواز، یزد، خرم‌آباد، اصفهان، جوانرود، سنندج، ایذه، شیراز، رویدر و تبریز پنجشنبه شب صحنه اعتراض‌های خیابانی بود.

معترضان در محله‌های مختلف تهران نیز با برگزاری تجمع‌های پراکنده، علیه جمهوری اسلامی شعار دادند. بر اساس ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، محله‌های جنت‌آباد، صادقیه، شهرک اکباتان، شهرک نفت، تهرانپارس، هفت‌حوض، سرسبز، نارمک، ستارخان، نازی‌آباد، بلوار فردوس، انقلاب و... شاهد اعتراض‌های خیابانی بودند.

صدها نفر از معترضان در محله‌های نارمک و هفت‌حوض با سر دادن شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «آزادی، آزادی، آزادی» به اعتراض‌های خیابانی پیوستند. نیروهای سرکوبگر لباس شخصی و ضدشورش پس از گذشت ساعاتی از تجمع در نارمک، به معترضان حمله کردند و تعدادی از آن‌ها را بازداشت کردند. ویدیوی منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که معترضان در میدان انقلاب نیز ساعت ۸ شب به وقت ایران با برگزاری تجمع و راهپیمایی شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

معترضان در شهرک اکباتان نیز با خواندن سرود «بیزارم از دین شما، نفرین به آیین شما» اعتراض‌ها در این محله را از سر گرفتند. معترضان در شهرک اکباتان همچنین شعارهای «کشته شده خدانور، به‌دست چند مزدور»، «مرگ بر حکومت اعدامی»، «مرگ بر شورش ۵۷» و «مرگ بر خامنه‌ای قاتل» سر دادند.

معترضان در گلشهر کرج نیز با سر دادن شعارهای «مرگ بر سپاهی»، «کرد و بلوچ و آذری، آزادی و برابری»، «فقر فساد گرونی، میریم تا سرنگونی»، اعتراض‌های خیابانی را از سر گرفتند.

معترضان در شهر مشهد نیز در بلوار وکیل‌آباد و احمدآباد اقدام به برگزاری راهپیمایی و سر دادن شعار علیه جمهوری اسلامی کردند. معترضان در این تجمع‌ها شعارهای «زن زندگی آزادی»، «برادر شهیدم خونِت رو پس می‌گیرم» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند. در ویدیویی دیگر از این شهر، تردد ماموران موتورسوار در پیاده‌روهای مشهد دیده می‌شود. همچنین ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که حاکی از به آتش کشیده شدن «پایگاه مقاومت بسیج شهید قاسمی» در این شهر است.

معترضان اصفهانی هم به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی از جمله «فقر فساد گرونی، می‌ریم تا سرنگونی»، «کشته ندادیم که سازش کنیم، رهبر قاتل رو ستایش کنیم» سر دادند. آن‌ها با برگزاری راهپیمایی در خیابان حکیم نظامی این شهر، شعار «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» سر دادند. معترضان در زرین‌‎شهر اصفهان نیز با شعار «ما آمدیم دوباره، آبان ادامه داره» تجمع اعتراضی برگزار کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معترضان در سنندج، خیابان‌‎های شهر را با روشن کردن آتش مسدود کردند. مردم سنندج در این تجمع‌ها که در محلات مختلف این شهر برگزار شده بود، شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای»، «دلار چهل‌و‌هفت هزاری، خامنه‌ای بیداری»، «جانم فدای ایران» و «خامنه‌ای حیا کن، مملکت رو رها کن» سر دادند. در خیابان گلشن این شهر هم جمعی از معترضان با افروختن آتش و بستن خیابان‌های این منطقه، اقدام به سر دادن شعار «مرگ بر خامنه‌ای» کردند.

یکی از معترضان در سنندج با انتشار ویدیویی، می‌گوید: «هیچ‌کس نمی‌تواند این اتحاد ما ایرانیان را از بین ببرد. کرد و فارس، بلوچ و ترک و عرب برادرند، تشنه خون رهبرند. همه با هم یکصدا، جانم فدای ایران.»

معترضان اعتراض‌ها را در کمربندی ۲۵ و حسن‌آباد سنندج نیز ادامه دادند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای امنیتی در برخی مناطق اقدام به شلیک به سوی معترضان کردند. معترضان در شهر قروه استان کردستان هم پنجشنبه شب با برگزاری تظاهرات خیابانی، علیه علی خامنه‌ای و جمهوری اسلامی شعار دادند. معترضان در قروه با روشن کردن آتش، چند خیابان مرکزی این شهر را ساعاتی بستند و در پی هجوم نیروهای امنیتی، اقدام به برپایی تجمع‌های ضدحکومتی در محله‌های این شهر کردند.

معترضان در شهر رشت نیز شامگاه پنجشنبه در خیابان‌های این شهر راهپیمایی ضدحکومتی برگزار کردند. معترضان در خیابان‌های رشت شعارهای «هیز تویی هرزه تویی، زن آزاده منم»، «خامنه‌ای حیا کن، مملکت رو رها کن»، «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند. ویدیوهای منتشرشده از این شهر نشان می‌دهد تعدادی از معترضان که بیشتر جمعیت آن را زنان تشکیل می‌دادند، در بلوار معلم شهر رشت اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

صدها نفر از معترضان در شهر رویدر از توابع شهرستان خمیر در استان هرمزگان به خیابان‌های این شهر آمدند و برخی خیابان‌ها را با روشن کردن آتش، مسدود کردند. معترضان در خیابان‌های این شهر حلقه‌ای تشکیل دادند و دختران با آتش زدن روسری‌هایشان، دور آتش حلقه اتحاد تشکیل دادند.

معترضان در شهر یزد نیز با سر دادن شعار «مرگ بر دیکتاتور»، اقدام به برگزاری تجمع خیابانی کردند. شهر اراک هم شاهد حضور جمعی از معترضان بود که علیه جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای شعار سر می‌دادند. معترضان اراکی شعارهای «عمامه رهبری، وقتشه که بپری» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند. ویدیوی منتشرشده از شهر تبریز هم نشان می‌دهد که ده‌ها نفر از معترضان در این شهر با برگزاری راهپیمایی، علیه علی خامنه‌ای شعار می‌دهند.