طالبان یک عضو مجلس سنای دولت پیشین افغانستان را بازداشت کردند

قیس‌ خان وکیلی نماینده بامیان در مجلس سنا بود

قیس خان عضو حزب وحدت اسلامی افغانستان به رهبری کریم خلیلی بود- QaisKhanWakeli/Facebook

افراد اداره استخبارات (اطلاعات) قیس ‌خان وکیلی، عضو مجلس سنا در دولت پیشین افغانستان را بازداشت کرده‌اند. منابع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفتند قیس ‌خان، چهارشنبه‌ ۲۶ بهمن، در منطقه ده‌ خدایداد کابل بازداشت و به مکان معلومی منتقل شده است.

قیس‌ خان وکیلی در دولت پیشین افغانستان نماینده استان بامیان در مجلس سنا بود. او همچنین عضو حزب وحدت اسلامی افغانستان به رهبری کریم خلیلی بود. قیس‌ خان در ماه‌های آخر حاکمیت دولت اشرف غنی، گاهی در سنگرهای نظامی علیه طالبان همراه با نیروهای امنیتی دولت وقت حضور داشت و از چهره‌های ضد طالبان در بامیان به شمار می‌رفت.

پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، با وجود اینکه کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی و شماری دیگر از رهبران سیاسی از کشور فرار کردند، اما قیس خان وکیلی در بامیان ماند و از افغانستان خارج نشد.

از فعالیت قیس خان در ۱۸ ماه سلطه طالبان بر افغانستان اطلاعی در دست نیست و تاکنون مشخص نشده است که طالبان او را به چه اتهامی بازداشت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با فروپاشی دولت اشرف غنی، شماری از اعضای مجلس سنا و مجلس نمایندگان دولت پیشین نیز کشور را ترک نکردند، اما بیشتر آنان در مجالس رسمی با طالبان بیعت کردند و از این گروه نامه‌ای با عنوان «کارت عفو» گرفتند. بر اساس اطلاعات منابع آگاه، قیس خان وکیلی در این مدت هیچ تماسی با طالبان نداشته است و در انزوا زندگی می‌کرد.

ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، دو روز پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، فرمان عفو عمومی را صادر کرد و گفت از هیچ‌کس انتقام گرفته نمی‎‌شود و همه می‌توانند به کار و زندگی خود ادامه دهند.

پس از بازداشت، قتل، ترور و شکنجه نظامیان و کارکنان دولت پیشین به دست طالبان، بسیاری از شهروندان افغانستان از فرمان رهبر طالبان به نام «عفو عمومی جعلی» یاد می‌کنند و می‌گویند طالبان به هیچ‌یک از وعده‌هایش عمل نکرده است.

اداره بازرسی آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سی‌گار) در آخرین گزارش خود که اواخر ژانویه منتشر شد، نوشت که نظامیان و کارکنان دولت پیشین افغانستان همچنان تحت تعقیب و آزار طالبان قرار دارند.

هرچند آمار مشخصی از تعداد نظامیان و کارکنان دولت پیشین افغانستان که به دست طالبان بازداشت و زندانی شده‌اند وجود ندارد، اما گفته می‌شود بیشترین زندانیان طالبان را نظامیان دولت پیشین‌ تشکیل می دهند. فرماندهان طالبان افسران نظامی و کارکنان دولت پیشین را به اتهام‌های مختلف ازجمله تلاش برای پیوستن به جبهه مقاومت ملی افغانستان بازداشت می‌کنند.