کامیلا تاج ملکه مری را بدون الماس کوه نور بر سر خواهد گذاشت

سنگ دوقلوی کوه نور، الماس صورتی دریای نور که ۱۸۲ قیراط وزن دارد، جزئی از گنجینه موزه جواهرات ملی ایران است

کاخ باکینگهام اعلام کرد کامیلا، ملکه همسر، قرار است تاج ملکه مری را در مراسم تاج‌گذاری بر سر بگذارد اما الماس کوه نور روی آن نصب نخواهد شد.

به این ترتیب، کامیلا نسخه اصلاح‌شده تاج ملکه مری را که گارارد برای تاج‌گذاری سال ۱۹۱۱ و به سفارش ملکه مری، همسر جورج پنجم، ساخت، بر سر خواهد گذاشت. برای ادای احترام به ملکه الیزابت دوم، روی این تاج، الماس‌های کولینان سوم، چهارم و پنجم که بخشی از مجموعه جواهرات شخصی ملکه فقیدند و او اغلب به عنوان سنجاق‌سینه از آن‌ها استفاده می‌کرد، نصب می‌شود.

این اعلامیه تایید می‌کند در این تاج از الماس کوه نور که کمپانی هند شرقی در سال ۱۸۴۹ به ملکه ویکتوریا اهدا کرد و در تاج ملکه مادر فقید در سال ۱۹۳۷ به کار رفت، استفاده نخواهد شد.

سخنگوی حزب بهاراتیا جاناتا، حزب متبوع نخست‌وزیر هند، اخیرا گفته بود که این الماس «خاطرات دردناک گذشته استعماری را زنده می‌کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاخ باکینگهام اضافه کرد: «این اولین بار در تاریخ معاصر است که به جای سفارش تاجی جدید، از یک تاج موجود برای تاج‌گذاری یک ملکه‌همسر استفاده می‌شود.»

این تاج که در برج لندن در معرض نمایش عمومی قرار داشت، اکنون برای مراسم تاج‌گذاری پادشاه بریتانیا که ششم مه در کلیسای وست مینستر برگزار می‌شود، به کارگاه جواهرسازی منتقل شده است.

الماس کوه ‌نور یک سنگ قیمتی ۱۰۵ قیراطی است که در برج لندن نگهداری می‌شود. سنگ دوقلوی آن، الماس صورتی دریای نور که ۱۸۲ قیراط وزن دارد، جزئی از گنجینه موزه جواهرات ملی ایران است.

اختلاف‌ بر سر مالکیت کوه نور جنجال‌های سیاسی و حقوقی در هند به راه انداخته و همچنان یک موضوع مورداختلاف بین هند و بریتانیا است؛ چون بسیاری از مردم هند بر این باورند این الماس که در قرن چهاردهم در هند پیدا شد، در دوران استعمار هند «به سرقت رفته است».

بیشتر از زندگی