آزادی‌خواهان به یاد محمدحسینی و محمدمهدی کرمی به خیابان‌ها بازمی‌گردند

فراخوان ۲۷ بهمن به شکل‌های گوناگون از جمله دیوارنویسی در مترو و خیابان‌ها در حال انتشار است

در حالی‌ که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به‌تناوب ادعای پایان یافتن اعتراض‌های مردمی را مطرح می‌کنند، معترضان در ادامه خیزش انقلابی، برای تظاهرات سراسری در روز پنجشنبه ۲۷ بهمن، هم‌زمان با چهلم محمدمهدی کرمی و سید محمد حسینی، فراخوان داده‌اند.

محمدمهدی کرمی و سید محمد حسینی به اتهام دست داشتن در مرگ یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان در مراسم چهلم حدیث نجفی، از جان‌باختگان خیزش سراسری، در دادگاه انقلاب کرج به اعدام محکوم شدند. حکم آنان بامداد ۱۷ دی‌ماه به‌رغم اعتراض‌های شدید داخلی و خارجی، اجرا شد.

محمدمهدی کرمی، جوان ۲۲ ساله ورزشکار، هنگامی‌ که در زندان از حکم اعدام خود باخبر شد، از پدرش خواست که به مادرش چیزی نگوید؛ حالا جمله «به مامان چیزی نگو» محمدمهدی کرمی روی فراخوان‌های متعدد تجمع سراسری ۲۷ بهمن نقش بسته‌ است و معترضان می‌گویند با حضور در خیابان‌ها یاد کشته‌شدگان خیزش سراسری را گرامی می‌دارند.

شامگاه سه‌شنبه ۲۵ بهمن، ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد یک زن معترض در منطقه تهرانپارس تهران روی پل هوایی فراخوانی برای تظاهرات سراسری ۲۷ بهمن نصب می‌کند که روی آن نوشته شده است: «من خواهر محمد حسینی‌ام، سربداران نمی‌میرند.»

محمد حسینی نیز ورزشکار بود. او پدر و مادرش را سال‌ها پیش از دست داده بود و تنها زندگی می‌کرد. اعدام او خشم و انزجار عمومی را در پی داشت و بسیاری از معترضان گفته‌اند که خود را خواهران و برادران او می‌دانند.

تاکنون گروه‌ها و افراد زیادی از فراخوان تجمع سراسری ۲۷ بهمن در نقاط مختلف ایران حمایت کرده‌اند. علی کریمی، اسطوره فوتبال ایران، در یک روایتگر (استوری) اینستاگرام، از معترضان دعوت کرد هم‌زمان با چهلم محمدمهدی کرمی و سید محمد حسینی به خیابان‌ها بیایند.

گروه هکری عدالت علی نیز روز یکشنبه ۲۲ بهمن، هنگام پخش سخنرانی ابراهیم رئیسی، صداوسیما را هک کرد و با انتشار فراخوان ۲۷ بهمن از مردم خواست در تظاهرات سراسری به یاد کشته‌شدگان شرکت کنند.

مسیح علی‌نژاد، فعال سیاسی، در حساب کاربری‌اش از شرکت خود در تجمع ۲۰ فوریه در بروکسل خبر داد و نوشت: «ما مردم ایران با هر گرایشی زخم‌خورده یک حکومت‌ایم و تا روزی که این حکومت را سرنگون نکنیم، خیابان را ر‌ها نخواهیم کرد.»

بنیاد ستار بهشتی هم در توییتی اعلام کرد که آزادی‌خواهان ایران در تاریخ ۲۷ بهمن برای گرامیداشت یاد و راه سربداران سرخ‌جامه، محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، به خیابان‌ها خواهند آمد.

تصاویری که شهروندان معترض در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، آشکار می‌کند که فراخوان ۲۷ بهمن به شکل‌های گوناگون از جمله دیوارنویسی در معابر شهری و توزیع شبنامه به شکل گسترده‌ای در حال انتشار است.

هم‌زمان با انتشار این فراخوان‌ها، نیرو‌های امنیتی و انتظامی نیز به سرکوب معترضان در نقاط مختلف ادامه می‌دهند. روز سه‌شنبه در صدوپنجاه‌ودومین روز از خیزش انقلابی ایرانیان، ویدیو‌هایی از درگیری معترضان با ماموران حکومتی در شهرستان دهلران منتشر شد. گفته می‌شود این جوانان معترض هنگامی‌ که قصد داشتند مجسمه میدان بسیج این شهر را تخریب کنند، با تیراندازی ماموران مواجه شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شامگاه سه‌شنبه شعار‌های شبانه مردم در نقاط مختلف تهران و برخی دیگر از شهر‌ها از پنجره‌ها و بام‌های خانه‌ها شنیده شد. معترضان در منطقه نارمک تهران شعار‌هایی مانند «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند. شعار معترضان در محله نیاوران نیز «خامنه‌ای حیا کن، مملکت رو ر‌ها کن» بود.

روز سه‌شنبه، مراسم تولد سپهر اعظمی، از جان‌باختگان خیزش سراسری، هم با سردادن شعار «شهید نامره» در مغازه‌اش در کرج برگزار شد. سپهر اعظمی ۱۲ آبان در مراسم چهلم حدیث نجفی هدف گلوله ماموران امنیتی قرار گرفت و زخمی شد. او  ۱۵ آذر بر اثر شدت جراحات در بیمارستان مدنی کرج جان باخت.

بررسی‌های خبرگزاری هرانا، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نشان می‌دهد که نیرو‌های امنیتی در جریان خیزش انقلابی، ۵۲۹ تن از جمله ۷۱ کودک را کشته و بالغ‌ بر ۱۹ هزار و ۷۰۰ معترض را دستگیر کرده‌اند. چهار معترض اعدام شده و ۱۱۲ معترض هم با اتهام‌هایی که ممکن است به صدور حکم اعدام منجر شود، مواجه‌اند.