واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی در محکومیت اعدام مجیدرضا رهنورد

شمار زیادی از رهبران سیاسی و فعالان حقوق بشر دومین اعدام معترضان در ایران را محکوم کردند

واکنش‌های داخلی و خارجی علیه اعدام مجیدرضا رهنورد به دست دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد. 

ایرانیان مقیم کشورهای غربی، روز دوشنبه، ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر)، در اعتراض به دومین مورد اعدام معترضان ایرانی، تجمعات اعتراضی برگزار کردند. گروهی از ایرانیان در مقابل دفتر سازمان عفو بین‌الملل در لندن جمع شدند و ایرانیان ساکن برلین در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در این شهر تجمع کردند.

دولت‌های فرانسه و آلمان و نیز اتحادیه اروپا، اعدام مجیدرضا رهنورد را محکوم کردند و خواستار توقف اعدام معترضان در ایران و آزادی بازداشت‌شدگان شدند. 

اتحادیه اروپا ساعاتی پیش در یک بسته تحریمی جدید، شماری از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و نیروی انتظامی، و همچنین افراد مشارکت‌کننده در گرفتن اعترافات اجباری از زندانیان را تحریم کرد. 

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد به ریاست فولکر تورک، کمیسر حقوق بشر این سازمان، در توییتی، اعدام مجیدرضا رهنورد را که سه هفته پس از بازداشتش رخ داد، محکوم کرد و نوشت: «نگران جان دیگر زندانیان محکوم به اعدام در ایرانیم. استفاده از مجازات مرگ، با حق حیات سازگاری ندارد.» شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز درباره اعدام سایر معترضان محکوم به اعدام در ایران ابراز نگرانی کرده است. 

سازمان حقوق بشر ایران، هشدار داده است که اگر اقدام‌های جدی‌تری برای بازداشتن حکومت جمهوی اسلامی از اعدام معترضان انجام نشود، «ممکن است جنایات هولناکت‌تری مانند اعدام‌ زندانیان در دهه ۶۰ تکرار شود».

شماری از زندانیان زن در زندان اوین، در بیانیه‌ای مشترک فراخوان دادند و نوشتند: «این بار خیابان‌های شهر را با فریاد «اعدام را متوقف کنید» تسخیر کنیم و اعتصابات فراگیر را با قدرت ادامه دهیم.»

شاهزاده رضا پهلوی، در توییتی نوشت: «توقف ماشین کشتار و اعدام جمهوری اسلامی تنها با به زیر کشیدن این رژیم ضدایرانی و ضدانسانی ممکن است»، و روش‌هایی را در داخل و خارج از کشور برای تضعیف نظام جمهوری اسلامی ایران برشمرد. 

شاهزاده رضا پهلوی نوشت که این امر، «در داخل با اعتصاب، اعتراض، پرداخت نکردن قبوض و مالیات، و از کار انداختن دستگاه سرکوب، و در خارج با بسیج بین‌المللی برای فشار حداکثری بر رژیم و حمایت حداکثری از مردم ایران» ممکن می‌شود. 

شاهزاده رضا پهلوی در ادامه «نخبگان سیاسی متعهد به تمامیت ارضی ایران، دموکراسی سکولار، و حق مردم برای تعیین شکل نظام سیاسی از طریق انتخابات آزاد» را به همکاری برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی و «قرار دادن دوباره کشور بر ریل ترقی و تمدن» فراخواند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، اعدام رهنورد را «تلاش آشکار جمهوری اسلامی ایران برای ارعاب مردم» توصیف کرد و گفت: «صراحتا می‌گوییم که در کنار مردم بی‌گناه ایران می‌ایستیم. نظامی که با مردم خود چنین رفتار می‌کند، نمی‌تواند انتظار روابط عادی با اتحادیه اروپا را داشته باشد.» 

نوربرت روتگن، عضو کمیته روابط خارجی پارلمان آلمان، در توییتی نوشت: «محسن شکاری به دست رژیم اعدام شد. همینطور مجیدرضا رهنورد. ده‌ها نفر نیز در بلوچستان اعدام شدند که هیچکس در اینجا [بازتاب] صدای آن‌ها نیست. ۴۷۵ معترض کشته شدند. ۱۸ هزار نفر بازداشت و زندانی شدند. اگر الان زمان عمل نیست، پس کی؟» 

امید جلیلی، هنرپیشه و نویسنده ایرانی-بریتانیایی، ضمن اشاره به محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد، آنان را دو اعدام‌شده بی‌گناه ۲۳ ساله معرفی کرد و نوشت:‌«ایران آزاد اجتناب‌ناپذیر است.»

سازمان «نوفدی» در توییتی نوشت: «مجیدرضا رهنورد اعدام نشد، بلکه به قتل رسید.» اتحادیه ملی برای دمکراسی در ایران، سپس نوشت: «زمان آن رسیده است که کشورهای اروپایی دیپلمات‌ها را فرابخوانند و مناسبات دیپلماتیک خود با رژیم حاکم بر ایران را کاهش دهند.»

نوید محبی، از مدیران سازمان نوفدی، در توییتی ضمن اشاره به محاکمه ساختگی و ناعادلانه و اعدام مجیدرضا رهنورد در مقابل شماری از اعضای بسیج، نوشت: «بی‌رحمی رژیم جمهوری اسلامی حدومرز ندارد.»

سخنگوی آنتونیو گوترش، در نشست خبری روز دوشنبه، ۱۲ دسامبر ۰۲۱ آذر)، در پاسخ به پرسش ایندیپدنت فارسی، گفت که دبیرکل سازمان ملل متحد صراحتا گفته است و دوباره خواهد گفت که نمی‌خواهد شاهد موارد بیشتر اجرای حکم اعدام در ایران باشد. او گفت: «به کار با مقام‌های ایرانی و دیگران ادامه می‌دهیم تا به نگرانی‌های خود در زمینه حقوق بشر رسیدگی کنیم.»

نازنین افشین‌جم، فعال سیاسی ایرانی-کانادایی، نیز کشورهای غربی را در اعتراض به اعدام رهنورد، به کم‌کاری متهم کرد و در توییتی نوشت: «رهبران غربی خط‌قرمز تعیین نکردند و از اهرم نفوذ خود استفاده نکردند. مجیدرضا رهنورد در دادگاه نمایشی رژیم به محاربه متهم و اعدام شد. جمهوری اسلامی ایران دارای بالاترین شمار سرانه موارد اعدام در جهان است.»

اردلان شکرابی، عضو پارلمان سوئد از حزب سوسیال‌دمکرات، در توییتی ضمن تسلیت به خانواده و نزدیکان مجیدرضا رهنورد، نوشت: «راه او را تا سرنگونی این حکومت تروریستی ادامه خواهیم داد. ما هستیم.» 

مگدالنا اندرسون، رهبر حزب سوسیال‌دمکرات سوئد و نخست‌وزیر سابق این کشور، نیز در یک بیانیه ویدیویی، خواستار اقدام دولت سوئد در اتحادیه اروپا برای تروریستی شناخته‌ شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد. 

هانا نیومن، عضو پارلمان اروپا، در توییتی ضمن اشاره به اینکه این دومین مورد از اعدام معترضان بازداشت‌شده در ایران است، نوشت که مقام‌ها با خانواده [رهنورد] تماس گرفتند و گفتند که او را دفن کرده‌اند، و به این ترتیب فرصت آخرین دیدار با او را از والدینش گرفتند. نیومن نوشت که این «ظلم محض است».

دریا صفایی، عضو پارلمان بلژیک، در توییتی نوشت که مجیدرضا رهنورد قهرمان کشتی بود، و این پرسش را مطرح کرد که «آیا غرب هنوز خواهان رابطه دیپلماتیک با چنین رژیمی است؟» و خواستار بستن سفارتخانه‌های غربی در ایران شد. 

پیش‌تر، برخی رهبران و مدافعان حقوق بشر، درباره خطر قریب‌الوقوع اعدام شماری از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری در ایران هشدار داده بودند. 

شاهزاده رضا پهلوی دو روز قبل هشدار داده بود که رهنورد و زندانیان دیگری مانند حمید قره‌حسنلو، مهدی کرمی و ماهان صدرات، در معرض خطر فوری اعدام قرار دارند.