مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان؛ ۱۱۷ دختر دیگر در قم راهی بیمارستان شدند

انجمن حمایت از کودکان و نوجوانان اعلام کرد از وزیر آموزش‌ و پرورش شکایت می‌کند

با ادامه مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان، انجمن حمایت از کودکان و نوجوانان از وزیر آموزش‌ و پرورش خواست ضمن رسیدگی به این موضوع، «شرایط جسمی و روحی مناسب» را برای تحصیل کودکان فراهم کند. این نهاد مردمی مدافع حقوق کودکان با تاکید بر اهمیت «حق بقا و سلامت کودکان»، به آموزش‌ و پرورش هشدار داد در صورت پاسخگو نبودن، حق شکایت را برای خود محفوظ می‌داند.

در ادامه مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان در قم، روز سه‌شنبه ۲۵ بهمن، دست‌کم ۱۱۷ نفر در مراکز درمانی این شهر پذیرش شدند. این خبر را مجید محبی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم، اعلام کرد و گفت که بیش از ۵۰ درصد دانش‌آموزان در ساعت‌های اولیه و حدود ۱۰ درصد نیز طی روز‌های آینده از بیمارستان مرخص می‌شوند.

هم‌زمان در تهران، نیز اتفاق مشابهی رخ داد و دانش‌آموزان یک مدرسه دخترانه‌ در منطقه ۱۱ با انتشار ویدیو‌هایی در رسانه‌های اجتماعی از انتشار گازی بدبو و مشکوک در مدرسه و بدحال شدن تعدادی از همکلاسی‌هایشان خبر دادند.

به گفته این دانش‌آموزان، ساعت ۹ صبح بویی شبیه گاز فلفل یا اشک‌آور در یکی از کلاس‌های مدرسه منتشر شد و سپس به دیگر کلاس‌ها سرایت کرد. دانش‌آموزان که احساس خفگی می‌کردند، به دستور مدیر مدرسه از کلاس‌ها خارج شدند و برخی نیز از حال رفتند.

در یکی از ویدیو‌ها، دانش‌آموزان این مدرسه به نقل از ماموران آتش‌نشانی گفتند که مدرسه باید تعطیل شود چون «این گاز سمی است و احتمال فلج شدن هم وجود دارد».

دیگر ویدیو‌هایی که از این مدرسه دخترانه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، حضور آمبولانس‌ها و ماموران پلیس پیرامون مدرسه را نشان می‌دهد.

بر مبنای گزارش روزنامه همشهری، حدود ۳۰ دانش‌آموز این مدرسه به بیمارستان منتقل شده‌اند. روابط عمومی اداره کل آموزش‌ و پرورش تهران هم در اطلاعیه‌ای ادعا کرد این حادثه در پی کنجکاوی دو دانش‌آموز و به دلیل زدن «اسپری حشره‌کش در فضای کلاس» رخ داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسمومیت سریالی دانش‌آموزان مدارس دخترانه از ۹ آذر آغاز شد و تاکنون نزدیک به ۳۰۰ دانش‌آموز در قم و تهران با علائم مشابه راهی بیمارستان شده‌اند. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از پاسخگویی شفاف درباره این موضوع خودداری می‌کنند و مدعی‌اند که مراجعه دانش‌آموزان به مراکز درمانی به دلایلی همچون «استرس» و «فوبیا» است. اداره کل آموزش‌ و پرورش تهران در اطلاعیه روز سه‌شنبه، ادعا کرد دانش‌آموزانی که «دچار استرس شده بودند، با آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند».

روز سه‌شنبه احمد ‌امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس، نیز مدعی شد که در مورد مسمومیت دانش‌آموزان در این شهر «بزرگنمایی» شده و این مسئله «فوبیا» است. او پیش از این گفته بود که مجلس و نهاد‌های امنیتی پیگیر این موضوع‌اند و حتی طرح سوال از وزرای آموزش‌ و پرورش و بهداشت نیز در دستور کار است.

مجتبی ذوالنوری، دیگر نماینده قم در مجلس، هم پیش‌تر امنیتی بودن مسمومیت سریالی دانش‌آموزان را تایید کرده بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم، روز سه‌شنبه از مردم خواست به شایعات توجه نکنند چون تاکنون موردی از خونریزی گوارشی، فلج یا کوری در میان دانش‌آموزان وجود نداشته است.

مسئولان وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش‌ و پرورش با ارائه اطلاعات آماری از ترخیص زودهنگام دانش‌آموزان پس از مراجعه به بیمارستان، سعی دارند این موضوع را کم‌اهمیت جلوه دهند. حال‌ آنکه بیشتر این دانش‌آموزان با علائم تنفسی راهی بیمارستان می‌شوند و دانش‌آموزانی که بیماری زمینه‌ای دارند با خطر بیشتری مواجه‌اند. ضمن اینکه گزارش‌ها اثبات می‌کند تعدادی از این کودکان روزهای متوالی بدحال و در بیمارستان بستری بوده‌اند. پیامدهای روحی و روانی ناشی از این وقایع نیز بر سلامت دانش‌آموزان انکارناپذیر است.

والدین دانش‌آموزان مدارس دخترانه قم روز سه‌شنبه در اعتراض به تهدید سلامتی فرزندانشان مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند و شعار «مدرسه‌های ناامن نمی‌خوایم، نمی‌خوایم» سر دادند. در یکی از ویدیو‌هایی که از این تجمع در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، پدری در حال خروج از ساختمان فرمانداری می‌گوید: «فرماندار اصل قضیه را هم قبول ندارد.»

هم‌زمان با لاپوشانی نتایج بررسی‌های نهاد‌های امنیتی درباره دلایل مسمومیت سریالی دانش‌آموزان، برخی فعالان از احتمال دست داشتن گروه‌های تندرو اسلامی در این ماجرا خبر داده‌اند. سایت قم‌نیوز در مطلبی به بررسی ردپای «منبعث از دیدگان طالبانی» در این وقایع پرداخت و احتمال داد که هدف از این مسمومیت‌ها «ایجاد ترس و وحشت برای دختران و خانواده‌هایشان و مانع‌تراشی برای تحصیل آنان» باشد.