ادامه مسمومیت دانش‌آموزان دختر قم: تحقیق در مورد عمدی بودن مسمومیت‌ها

سایت قم‌نیوز به استاندار قم درباره احتمال وقوع «حوادث غیرقابل بازگشت برای دانش‌آموزان دختر قم» هشدار داد و خواهان تعطیلی «مدارس دختران» برای جلوگیری از چنین حوادثی شد

معاون سیاسی امنیتی استاندار قم: احتمال عمدی بودن مسمومیت‌ دانش‌اموزان وجود دارد و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی تحقیق‌ را آغاز کرده‌اند -- AFP

در اولین روز از بازگشایی مدارس قم پس از پنج روز تعطیلات به دلیل مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان دختر، بار دیگر دست‌کم دانش‌آموزان دختر سه مدرسه در این شهر دچار مسمومیت شده و به بیمارستان منتقل شدند. در همین حال معاون سیاسی امنیتی استاندار قم تایید کرد که احتمال عمدی بودن این مسمومیت‌ها وجود دارد و یکی از سایت‌های خبری قم با هشدار نسبت به وقوع «حوادث غیرقابل بازگشت برای دانش‌آموزان دختر» هشدار داد و خواهان تعطیلی «مدارس دختران» برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی شد.

مجید محبی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم، با تایید مسمومیت دوباره دانش‌آموزان دختر مدارس قم در صبح یک‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱، گفت که ۳۷ دانش‌آموز با آمبولانس‌های اورژانس و تعدادی از دانش‌آموزان نیز همراه والدین و خانواده‌های خود به بیمارستان منتقل شدند.

محبی افزود که هنوز دلیل این مسمومیت‌ها مشخص نیست اما مسمومیت روز یک‌شنبه دانش‌آموزان «خفیف‌تر» از مسمومیت‌های قبلی دانش‌آموزان مدارس قم بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم گفت از میان دانش‌آموزان مسموم شده روز یک‌شنبه ۱۲ نفر از بیمارستان مرخص شده‌اند و حال عمومی دیگر دانش‌آموزان نیز خوب است.

از سوی دیگر احمد حاجی‌زاده، معاون سیاسی امنیتی استانداری قم، با گذشت سه ماه از آغاز مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر در قم، در اولین اظهارنظر خود درباره این مسمومیت‌ها گفت: «احتمال عمدی بودن این مسمومیت‌ها وجود دارد و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی قم با هماهنگی مقام قضایی تحقیق‌های جامع و دقیقی را آغاز کرده‌اند.»

معاون سیاسی امنیتی استانداری قم  افزود: «بررسی‌ها در ابعاد و در لایه‌های مختلف و تخصصی انجام شد تا بتوانیم در صورت وجود نیت فرد یا افراد دخیل در مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان، با این افراد پیش از هر اقدامی مقابله کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حاجی‌زاده همچنین خبر داد که از آغاز مسمومیت سریالی دانش‌آموزان قم در نهم آذرماه، «کمیته‌ای ویژه با ترکیبی از دستگاه‌های مختلف استانی و ملی» تشکیل شده و پیگیری‌ها را به صورت روزانه دنبال می‌کند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار قم افزود در قدم نخست موضوع‌ها، دسته‌بندی شد و در بخش‌های گوناگون همه ظرفیت‌های استان قم و ظرفیت‌های ملی برای نتیجه‌گیری مورد استفاده قرار گرفت و یکی از موضوع‌های مهم، شناسایی علت حادثه بود که توسط دستگاه‌های مختلف استانی و ملی پیگیری شده است.

احمد حاجی‌زاده گفت: «یک تیم ویژه از دانشگاه علوم پزشکی، یک تیم از آتش‌نشانی، یک تیم هم سازمان پدافند غیرعامل کشور برای بررسی و کشف علت حوادث به قم آمدند و در کنار سایر مجموعه‌ها نیز تحقیق‌ها را ادامه دادند.»

معاون سیاسی امنیتی استاندار قم در اظهارات خود از اشاره صریح به اینکه این مسمومیت‌ها فقط در مدارس دختران رخ داده و فقط «دانش‌آموزان دختر» قربانی این مسمومیت‌های سریالی بوده‌اند، امتناع کرد اما همزمان گفت: «ما صادقانه موضوع را با مردم درمیان گذاشتیم اما منافقان و دشمنان برای برهم زدن آرامش والدین و ایجاد مقابله و مواجهه مردم با خادمان، شایعه‌ها و دروغ‌های بدون پشتوانه علمی و میدانی را در فضای مجازی منتشر کردند.»

مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان دختر مدارس قم درحالی در روز یک‌شنبه ۲۳ بهمن تکرار شد که آموزش و پرورش و دیگر نهادهای حکومتی در قم با تعطیل مدارس قم از روز سه‌شنبه ۱۸ بهمن ماه اقدام به بازرسی از تاسیسات فنی مدارس در طی پنج روز گذشته کرده و اعلام کردند که مشکل فنی در تاسیسات گاز، آب، برق و دیگر تاسیسات مدارس قم که منجر به «مسمومیت‌های سریالی دانش آموزان» شود، مشاهده نشده است.

پیش از این نیز احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم، مسمومیت‌ سریالی دانش‌آموزان دختر این شهر را «مشکوک» خوانده و طی تذکری در مجلس خواهان تشکیل «هیئت ویژه‌ای ازسوی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، بهداشت، کشور و اطلاعات» برای بررسی این مسمومیت‌ها شده است. مجتبی ذوالنور، نماینده دیگر قم، مسمومیت دانش‌آموزان در قم را «امنیتی» خوانده است.

از سوی دیگر مراکزی در قم خبرنگاران این شهر و خانواده‌های دختران دانش‌آموزان را تهدید کردند که باید در این مورد سکوت کنند.

تاکنون هیچ‌یک از مقام‌های شهر و استان قم، از جمله نمایندگان این شهر، توضیح بیشتری درباره ابعاد امنیتی این مسمومیت‌ها ارائه نکرده‌اند اما در برخی رسانه‌ها احتمالاتی درباره نقش گروه‌های افراطی مخالف تحصیل دختران مطرح شده است.

سایت قم‌نیوز روز یک‌شنبه ۲۳ بهمن نوشت: «با توجه به حوادث اخیر برای مدارس دخترانه قم و مشخص نشدن علت اصلی این حوادث علیرغم تعطیلی دو روزه در هفته گذشته، بهترین تصمیم در حال حاضر تعطیلی کلیه مدارس دخترانه از ابتدایی تا متوسطه دوم است.»

این سایت با تاکید بر احتمال وقوع «حوادث غیرقابل بازگشت برای دانش‌آموزان دختر قم»، به استادار قم هشدار داد که «مسئولیت هرگونه عدم اخذ تصمیم و ترک فعل در این‌باره متوجه شخص» او خواهد بود.

در سال‌های گذشته موارد متعددی از اقدامات گروه‌ها و محفل‌های مذهبی و نیروهای بسیج علیه زنان در ایران فاش شده که درمواردی به فاجعه، کشتار، و ناقص‌سازی زنان منجر شده است.

یکی از بحث‌برانگیز‌ترین موارد در این زمینه، اسیدپاشی‌های سریالی علیه زنان در شهر اصفهان است که پس از تهدیدهای آشکار و علنی امام جمعه اصفهان علیه زنان آغاز شد، حملاتی که در آن چندین زن به‌شدت آسیب‌ دیدند و برخی از آن‌ها بینایی خود را از دست دادند اما مقام‌های جمهوری اسلامی هرگز عاملان و آمران این حملات را معرفی، بازداشت و محاکمه نکردند.