اردوغان: ترکیه با بدترین «فاجعه قرن» روبه‌رو است

شمار قربانیان زمین‌لرزه ترکیه و سوریه به بیش از ۴۰ هزار تن افزایش یافت

دست‌کم ۴۷هزار ساختمان مسکونی در مناطق زلزله‌زده ترکیه به‌طور کامل تخریب یا به شدت آسیب دیده‌اندـ BULENT KILIC / AFP

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز سه‌شنبه بار دیگر از عملکرد دولتش در کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده و مدیریت بحران دفاع کرد و وعده کمک‌‌های بیشتر داد و گفت به زودی کار ساخت هزاران واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده آغاز می‌شود. اردوغان آخرین آمار قربانیان زمین‌لرزه در ترکیه را ۳۵ هزار و ۴۱۸ تن اعلام کرد.

آمار دقیق و قابل اعتمادی از شمار قربانیان زمین‌لرزه در سوریه در دست نیست. با این حال، خبرگزاری رویترز شامگاه سه‌شنبه ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن‌ماه) در گزارشی، به‌نقل از منابع رسمی سوریه، شمار قربانیان زمین‌لرزه در این کشور را پنج هزار و ۸۰۰ تن رسیده است.

 با این حساب، شمار قربانیان زمین‌‌لرزه هفته پیش در ترکیه و سوریه، در مجموع، به بیش از ۴۰هزار تن افزایش یافته است.

رئيس‌جمهوری ترکیه در بخش دیگری از صحبت‌های روز سه‌شنبه‌‌اش، زلزله هفته گذشته را «فاجعه قرن» توصیف کرد و گفت علاوه بر شمار بالای قربانیان، بیش از ۱۳هزار تن کماکان در بیمارستان‌ها تحت درمان قرار دارند. با این حال، اردوغان وعده داد که دولتش به‌سرعت برای جبران خسارت‌ها اقدام می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری دولتی آناتولی شامگاه سه‌شنبه به‌نقل از رئیس‌جمهوری ترکیه نوشت دست‌کم ۴۷هزار ساختمان مسکونی در مناطق زلزله‌زده ترکیه به‌طور کامل تخریب یا به شدت آسیب دیده‌اند.

 به‌گفته اردوغان، ۲۱۱هزار واحد مسکونی تخریب شده‌ است و دولت او در مرحله نخست، از اول ماه مارس، کار ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی جدید را شروع می‌کند.

 رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین وعده داد برای کمک به مردم زلزله‌زده، پرداخت مالیات حدود ۶۳۸ هزار تن از مردم محلی معلق شده است.

به‌گفته مقام‌های سازمان ملل، عملیات نجات در سوریه نیز در حال پایان است و امید‌ زیادی به زنده یافتن شمار بیشتری از قربانیان نیست.

در همین حال، دولت بشار اسد، رئيس‌جمهوری سوریه، با باز شدن شمار بیشتری از گذرگاه‌های مرزی برای کمک به زلزله‌زدگان موافقت کرده است.

بیشتر از جهان