طالبان: ایران خواستار ایجاد مرکز آزاد مشترک در نزدیکی مرز است

در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران با وزیر معادن طالبان درباره گسترش روابط، سرمایه‌گذاری بر معادن افغانستان صحبت شد

جمهوری اسلامی ایران خواستار ایجاد یک مرکز آزاد مشترک در منطقه ۲۰ کیلومتری مرز با افغانستان شده است- وزارت معادن طالبان

خبرگزاری باختر روز سه‌شنبه ۲۵ بهمن (۱۴ فوریه) نوشت که جمهوری اسلامی ایران خواستار ایجاد یک مرکز آزاد تجاری مشترک در منطقه ۲۰ کیلومتری مرز با افغانستان شده است.

این خبرگزاری گزارش داد که این موضوع در دیدار شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن طالبان، با حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در کابل، مطرح شده است.

براساس این گزارش، با ایجاد مرکز آزاد مشترک، افزون بر صادرات و واردات کالا، زمینه برای اشتغال‌زایی ساکنان دو طرف مرز ایجاد می‌شود.

به نوشته خبرگزاری باختر، وزیر معادن طالبان و سفیر جمهوری اسلامی ایران در دیدار اخیرشان درباره گسترش روابط، سرمایه‌گذاری بر معادن افغانستان و به‌اشتراک‌گذاشتن تجربه‌های متخصصان معادن صحبت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد که طالبان با پیروی از الگوی جمهوری اسلامی ایران مبنی‌بر استخراج نفت و منابع زیرزمینی، برای افزایش درآمد حکومتشان در سال‌های آینده تلاش می‌کنند.

با روی کار آمدن طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ در افغانستان، این گروه توجه ویژه‌ا‌ی به استخراج و بهره‌برداری از معادن دارد. مقام‌های طالبان در دیدار با مقام‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی از آن‌ها می‌خواهند که در بخش معادن سرمایه‌گذاری کنند.

تاکنون هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است. آگاهان حقوق بین‌الملل می‌گویند که هر نوع عقد تفاهم با رژیم طالبان مشروعیت ندارد و با تغییر رژیم ملغا اعلام خواهد شد.

درحالی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواستار فعال‌سازی مرکز آزاد مشترک میان دو کشور شده‌اند که در حکومت سابق افغانستان، فعالیت بازارچه‌های مرزی با ایران به‌دلیل واردات کالاهای قاچاق و نقض قوانین گمرکی غیرقانونی بود، اما با وجود این، این بازارچه‌ها در سه استان مرزی هرات، فراه و نیمروز فعال بودند.

بخش زیادی از کالاهای مورد نیاز افغانستان از ایران وارد می‌شود و افغانستان یکی از بازارهای فروش کالاهای ایرانی به‌شمار می‌رود. با سرنگونی حکومت افغانستان بخش زیادی از صنعت‌گران و سرمایه‌گذاران افغان به ایران کوچ کردند و اینک در این کشور زندگی می‌‌کنند.

جمهوری اسلامی ایران روابط نزدیکی با طالبان دارد و حتی در دورانی که طالبان با حکومت افغانستان درگیر جنگ بودند، با این گروه در تماس بود.

برخی از مقام‌های سابق حکومت افغانستان، تهران را به حمایت از طالبان متهم می‌کردند، اما این ادعا از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران رد می‌شد.

از زمانی‌که طالبان قدرت را در افغانستان به‌دست گرفتند، جمهوری اسلامی ایران با نرمش با این گروه برخورد کرده است، با وجودی‌که طالبان چندین بار به‌درگیری مرزی پرداختند.