ترکیه درباره پیمانکاران ساختمان‌ساز تحقیق می‌کند

چند پیمانکار احتمالا خاطی در فرودگاه و هنگام تلاش برای گریختن از ترکیه، و افرادی نیز در قبرس دستگیر شده‌اند

بنا به تازه‌ترین آمار، شمار قربانیان زلزله مرگبار در ترکیه و سوریه به بیش از ۳۵ هزار نفر رسیده است که بیش از ۳۳ هزار نفر آنان در ترکیه جان باخته‌اند. اکنون مقام‌های ترکیه تحقیقاتی را درباره پیمانکاران ساختمان‌هایی آغاز کرده‌اند که در جریان وقوع زلزله مرگبار اخیر و پس‌لرزه‌های بزرگ آن، فروریخته‌اند. 

امدادگران در ترکیه کماکان به بیرون آوردن بازماندگان از زیر آوار مشغول‌اند و روز دوشنبه، ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن)، حدود ۱۷۰ ساعت پس از وقوع زمین‌لرزه، توانستند در غازی‌آنتپ یک زن ۴۰ ساله را نجات دهند.

بر اثر زلزله‌های قدرتمندی به بزرگی ۷.۸ و ۷.۵ که ششم فوریه در جنوب ترکیه و شمال سوریه رخ داد، هزاران ساختمان در ترکیه و سوریه فروریخته‌اند و بنا به تازه‌ترین آمار،  ۳۳ هزار و ۱۸۵ نفر کشته شده‌اند. 

خبرگزاری‌ها نوشته‌اند که پس از گذشت چند روز از وقوع زلزله و کند شدن روند نجات و آواربرداری، اینک تمرکز بیشتر بر یافتن دلایل مقیاس بزرگ تخریب گسترده و ناپایداری و سستی ساختمان‌هایی است که در مقابل زلزله استحکام نداشتند و بر سر مردم فروریختند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باکر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه، روز یکشنبه، ۱۲ فوریه، به خبرنگاران گفت که ۱۳۴ نفر به دلیل نقش احتمالی آنان در ساختن بناهایی که قادر به مقاومت در برابر زلزله نبودند، بازجویی شده‌اند. 

زلزله اخیر سنگین بود، اما بسیاری از افراد در ترکیه، ساختمان‌های غیراستاندارد و نامقاوم در مقابل زلزله را دلیل چند برابر شدن دامنه تخریب و مرگ افراد می‌دانند. 

مقررات ساختمانی ترکیه، دست‌کم روی کاغذ، با زلزله‌ اخیر همخوانی دارند، اما به نظر می‌رسد که این استانداردها در عمل رعایت نشده است و به گفته خبرگزاری اسوشیتدپرس، همین امر دلیل فروریختن بناها بر سر مردم بوده است. 

بنا به تخمین وزیر محیط زیست ترکیه، حدود ۲۵ هزار ساختمان در اثر زمین‌لرزه فروریخته است و معاون رئیس ‌جمهوری ترکیه وعده داده است که تحقیق و تفحص قضایی درباره سازوکار احداث ساختمان‌ها، به‌ویژه بناهایی که آسیب شدید دیده‌اند و باعث کشته و زخمی شدن مردم شده‌اند، به دقت پیگیری خواهد شد. 

نیویورک تایمز به نقل از رسانه‌های محلی گزارش داد که مقام‌ها، دو پیمانکار را که گمان می‌رود مسئول ریزش چندین ساختمان در شهر آدیامان باشند، روز یکشنبه در فرودگاه استانبول دستگیر کردند. این دو مرد بیش از ۱۷هزار دلار پول نقد حمل می‌کردند و بنا به گزارش‌ها، قصد داشتند به گرجستان فرار کنند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، پیمانکار دیگری نیز که در ساخت یک ساختمان ۱۲ طبقه فروریخته در استان هاتای مشارکت داشته است، روز جمعه در فرودگاه استانبول دستگیر شد. او قصد داشت سوار هواپیمایی به مقصد مونته‌نگرو شود. دو پیمانکار ساختمانی دیگر که ساختمانی ۱۴ طبقه را در آدانا ساخته بودند، بلافاصله پس از زمین‌لرزه ترکیه را ترک کردند و سپس در شمال قبرس دستگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، وزارت دادگستری ترکیه دفترهای «تحقیق درباره جنایات زلزله» ایجاد کرده است. اداره مدیریت حوادث و فوریت‌های ترکیه نیز روز دوشنبه ضمن اعلام شمار کشته‌شدگان در زلزله، گفت پیش‌بینی می‌شود که با ادامه آواربرداری‌ها این شمار احتمالا افزایش یابد. 

خبرگزاری رسمی سوریه اعلام کرد که دست‌کم هزار و ۴۱۴ نفر در مناطق تحت کنترل دولت کشته، و بیش از دو هزار و ۳۴۹ نفر مجروح شده‌اند. 

در مناطق تحت تسلط نیروهای مخالف حکومت بشار اسد نیز دو هزار و ۱۶۷ نفر کشته و حدود سه هزار نفر مجروح شده‌اند و در مجموع، شمار قربانیان زلزله در سوریه تاکنون به بیش از سه هزار و ۵۸۱ نفر رسیده است. 

بیشتر از جهان