سفر گریفیتس به حلب؛ شمار کشته‌شدگان زلزله ترکیه و سوریه به ۳۵ هزار نفر رسید

هماهنگ‌کننده کمک‌های اضطراری سازمان ملل از شهر حلب سوریه بازدید کرد

AFP

شمار جان‌باختگان زلزله ترکیه و سوریه روز دوشنبه، ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن)، به بیش از ۳۵ هزار نفر رسید. تیم‌های امداد و نجات اندک اندک به جست‌وجوهای خود برای نجات قربانیانی که زیر آوارمانده‌اند، پایان می‌دهند و تلاش‌های کمک‌رسانی، اینک به صدها هزار بی‌خانمان معطوف شده است.

یک هفته پس از وقوع زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ در ترکیه و سوریه، رسانه‌های ترکیه می‌گویند که تعداد انگشت‌شماری از مردم زنده از زیر آوار بیرون کشیده می‌شوند و شرایط برای بازماندگانی که با کمبود اقلام بهداشتی، دست‌شویی و آب مواجه‌اند، روز به روز ناامیدکننده‌تر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اثر زلزله ششم فوریه که پنجمین زمین‌لرزه مرگبار از آغاز قرن بیست‌و یکم است، دست‌کم ۳۱ هزار و ۵۰۰ نفر در ترکیه و سه هزار و ۵۰۰ نفر در سوریه جان‌ باخته‌اند.

سفر مارتین گریفیتس به سوریه؛ نگرانی سازمان ملل از وضعیت زلزله‌زدگان سوریه

سازمان ملل متحد، ناتوانی در ارسال کمک‌های ضروری به مناطق جنگ‌زده سوریه را محکوم کرد و هشدار داد که تعداد جان‌‌باختگان در سوریه افزایش خواهد یافت، زیرا کارشناسان هشدار می‌دهند که امید‌ به یافتن افراد زنده هر روز کاهش می‌یابد.

مارتین گریفیتس، هماهنگ‌کننده کمک‌های اضطراری سازمان ملل متحد، روز دوشنبه، ۱۳ فوریه، از شهر حلب سوریه بازدید کرد؛ جایی که به گفته سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۲۰۰ هزار نفر در اثر زلزله بی‌خانمان شده‌اند.

 گریفیتس روز دوشنبه گفت که کامیون‌های حامل کمک‌های سازمان ملل به سمت شمال غرب سوریه می‌روند، و افزود که از افزایش کاروان‌های سازمان ملل در مرز ترکیه دلگرم شده است. او همچنین گفت که باید نقاط دسترسی بیشتری درمرز ترکیه با سوریه گشوده، و کمک‌های بیشتری به‌سرعت به منطقه ارسال شود. او در ادامه با ابراز نگرانی از احتمال افزایش تعداد کشته‌شدگان به بیش از ۵۰ هزار نفر، گفت که ممکن است تعداد قربانیان به «دو برابر» میزان فعلی یا حتی بیشتر برسد.

گریفیتس روز یکشنبه، ۱۲ فوریه، در توییتی نوشت: «تاکنون مردم شمال غرب سوریه را ناکام گذاشته‌ایم. آن‌ها به‌ درستی احساس می‌کنند که رها شده‌اند. آن‌ها خواهان کمک بین‌المللی‌اند که نرسیده است.»

عبدالباسط خلیل، پرستار بخش بیهوشی در سوریه که همسر و دو دخترش را در زلزله از دست داده است، گفت: «نتوانستم کاری انجام دهم.»

در شهر حریم در استان ادلب در مرز ترکیه که تحت کنترل شورشیان سوریه است، با سرازیر شدن صدها مصدوم به بیمارستانی که عبدالباسط خلیل در آن کار می‌کند، او می‌کوشد بر رنج و اندوه خود غلبه کند. او می‌گوید که روز اول زلزله «مثل ۵۰ سال گذشت».

سیستم مراقبت‌های بهداشتی سوریه در اثر سال‌ها جنگ ویران شده است، و روند تحویل تجهیزات ضروری به این کشور بسیار کند بوده است.

گیر پدرسن، نماینده سازمان ملل در دمشق، گفت: «تمرکز ما اکنون بر کمک به مردم سوریه است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک کاروان شامل ۱۰ کامیون سازمان ملل متحد از گذرگاه مرزی باب‌الحوا وارد شمال غرب سوریه شد که حامل سرپناه، ملحفه‌های پلاستیکی، طناب، پتو، تشک و فرش است.

تدروس آدهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت، پس از بازدید از شهر حلب گفت، «ما با بحرانی ترکیبی از کووید، وبا، افول اقتصادی، و اینک زلزله، درگیریم.»

وضعیت زلزله زدگان در ترکیه

مقام‌های ترکیه می‌گویند که در منطقه قهرمان‌ماراش، نزدیک به مرکز زلزله، ۳۰ هزار چادر نصب شده است، ۴۸ هزار نفر در مدارس، و ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر نیز در سالن‌های ورزشی پناه گرفته‌اند.

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه، اواخر روز یکشنبه گفت که میلیون‌ها نفر «نیاز به تغذیه» دارند و درخواست کرد که «هر چیزی که می‌توانید، به مناطق زلزله‌زده بفرستید».

به گزارش خبرگزاری آناتولی، روز دوشنبه و پس از گذشت ۱۸۲ ساعت از زلزله، «کاآن»، کودک ۱۲ ساله، از زیر آوار نجات داده شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک روانشناس داوطلب در استان هاتای ترکیه گفت که سیلی از تماس‌ها از طرف والدین نگران دریافت کرده است که به دنبال کودکان گم‌شده خود می‌گردند.

فوات اوکتای، معاون ر‌ئیس ‌جمهوری ترکیه، گفت که ۱۰۸ هزار ساختمان در سراسر منطقه زلزله‌زده آسیب دیده است. او گفت که ۴۰۰ هزار نفر از مناطق آسیب‌دیده تخلیه، و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در خوابگاه‌های دانشجویی اسکان داده شده‌اند.

روز دوشنبه، ۶ فوریه (۱۷ بهمن‌)، دو زلزله‌ به بزرگی ۷.۸ و ۷.۶ ریشتر، ۱۰ استان ترکیه را به مرکزیت شهرستان‌های پازارجیک و البستان در استان قهرمان‌ماراش، و بخش‌هایی را در شمال سوریه لرزاند.

بیشتر از جهان