ده‌ها مقام عربی هشدار دادند: اسرائیل از «اقدامات یک‌جانبه» دست بردارد

عبدالفتاح سیسی، ملک عبدالله و محمود عباس مهم‌ترین شرکت‌کنندگان نشست قاهره بودند

سخنرانان در نشست قاهره، «اقدامات یک‌جانبه» اسرائیل را در اورشلیم و کرانه غربی محکوم کردند- The Egyptian Presidency/Handout via REUTERS

ده‌ها تن از رهبران و مقام‌های ارشد کشورهای عربی و اسلامی روز یکشنبه، ۱۱ فوریه (۲۲ بهمن)، در قاهره هشدار دادند که اقدامات اسرائیل در بیت‌المقدس (اورشلیم) و کرانه غربی می‌تواند به متلاطم‌تر شدن اوضاع در منطقه بینجامد. خشونت بین اسرائیل و فلسطینی‌ها در روزهای اخیر بالا گرفته است. 

نشست قاهره به میزبانی «اتحادیه عرب» برگزار شد و عبدالفتاح سیسی، رئیس ‌‌جمهوری مصر، ملک عبدالله، پادشاه اردن، و محمود عباس، رئیس‌ دولت خودگردان فلسطین، از مهم‌ترین چهره‌های حاضر در آن بودند. بسیاری از وزیران خارجه و مقام‌های ارشد کشورهای دیگر نیز در این نشست حضور داشتند. 

این نشست در حالی برگزار ‌شد که تخاصم بین اسرائیل و فلسطینی‌ها اخیرا بالا گرفته است. با گذشت حدود یک ماه و نیم از سال جدید میلادی، ۴۵ فلسطینی و ۱۰ اسرائیلی در درگیری‌های اخیر کشته شده‌اند. بسیاری از ناظرن هشدار می‌دهند که درگرفتن «انتقاضه سوم» محتمل است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنرانان در نشست قاهره، «اقدامات یک‌جانبه» اسرائیل را در اورشلیم و کرانه غربی محکوم کردند. اشاره آن‌ها مشخصا به تخریب خانه‌های خانواده‌ها و وابستگان کسانی بود که در حمله‌های تروریستی شرکت داشته‌اند، و گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین غیرقانونی در پی تخریب‌ها.

این رهبران همچنین بازدید مقام‌های اسرائیل را از محوطه مسجد الاقصی محکوم کردند. این محوطه هم برای مسلمانان مقدس است و هم یهودی‌ها، اما طبق توافق دیرین طرفین، یهودی‌ها هنگام بازدید از آن اجازه عبادت ندارند. بازدید مقام‌های سیاسی از این محوطه معمولا جنجالی است و در سپتامبر ۲۰۰۰، بازدید آریل شارون، رهبر وقت اپوزیسیون، از دلایل درگرفتن «انتفاضه دوم» بود. 

مقام‌های عربی همچنین تاکید کردند که از نقش اردن به منزله «کلیددار مسجد الاقصی» پشتیبانی می‌کنند. دولت اسرائیل هنوز واکنشی به نشست قاهره نشان نداده است. 

سیسی در سخنانش، بیت‌المقدس را «پشتوانه آرمان فلسطین» خواند و به اسرائیلی‌ها هشدار داد که هرگونه تغییر وضعیت موجود در این مکان مقدس، عواقب وخیمی خواهد داشت و بر مذاکرات آینده برای حل تخاصم اسرائیل و فلسطین «تاثیری منفی» خواهد گذاشت. او از جامعه بین‌المللی خواست که «راه‌حل دوکشوری را بازتحکیم کنند و شرایط مناسبی برای از سر گرفتن روند صلح تدارک بینند».

ملک عبدالله نیز گفت که بدون «پیشرفت در قضیه آرمان فلسطین»، منطقه به «صلح، ثبات و رفاه» نمی‌رسد.

بیشتر از جهان