اتهام به میلیونر آمریکایی برای «خریدن کاندیداتوری»

الیزابت وارن می‌گوید «بلومبرگ میلیونر» می‌خواهد نامزدی در انتخابات را بخرد

 الیزابت وارن نامزد دموکرات انتخابات سال آینده آمریکاSCOTT OLSON / AFP

الیزابت وارن حملات تخریب‌کننده‌ای را علیه مایکل بلومبرگ میلیونر به راه انداخته و وی را به تلاش برای خریدن کاندیداتوری حزب دموکرات متهم کرده است.

او گفت: «اگر افراد می‌خواهند برای ریاست‌جمهوری نامزد شوند نباید به این شکل باشد که دست در جیب خود کرده و سعی کنند با خرج میلیون‌ها دلار صدای سایرین را خاموش سازند».

او افزود: «بلکه باید به این شکل باشد که بیرون رفته و با رای‌دهندگان صحبت کنند و از ایشان بخواهند در کارزار خود داوطلب شوند چرا که آنها هم به اهدافی که شما برای‌شان مبارزه می‌کنید اعتقاد دارند. این تنها راه بازسازی دموکراسی در امریکا است».

تا اینجای رقابت در دور مقدماتی انتخابات حزب دموکرات برای انتخاب نامزد ریاست‌جمهوری، سناتور ایالت ماساچوست عمدتا از انتقاد از سایر نامزدها خودداری کرده است. در واقع تمام تمرکز وی بر تشریح سیاست‌های خویش بوده و حتی از طرف برخی از روشنفکران برای اجتناب از انتقاد از رقبای خویش مورد انتقاد قرار گرفته است.

ولی بعد از آنکه آقای بلومبرگ، شهردار سابق نیویورک، بالاخره در پایان هفته گذشته تایید کرد به رقابت وارد خواهد شد و ۳۷ میلیون دلار از پول خود را صرف تبلیغ‌های تلویزیونی خواهد کرد، خانم وارن که در کارزار انتخاباتی خود در ایالت آیوا، مشغول فعالیت بود، چندین انتقاد را متوجه وی کرد. ایالت آیوا اولین ایالتی است که رای‌گیری دور مقدماتی را برگزار خواهد کرد و همچنین جایی است که خانم وارن به تازگی موقعیت پیشتاز خود را به پیت بوتجج از دست داده است.

خانم وارن هنگام صحبت با رای‌دهندگان در شهر آنکنی، در ۲۰ مایلی شمال شرقی دس موینس وست، حرف‌های خود را با تمرکز بر آقای بلومبرگ آغاز کرد که گفته است کارزار وی از مردم تقاضای هدایای مالی نخواهد داشت.

خانم وارن گفت: «مایکل بلومبرگ می‌خواهد روی دموکراسی در سال ۲۰۲۰ شرط ببندد. او به مردم نیاز ندارد بلکه فقط به خروارها پول نیاز دارد. به نظر من مایکل بلومبرگ اشتباه می‌کند. اگر نسخه مایکل بلومبرگ از دموکراسی پیروز شود آنگاه دموکراسی تغییر خواهد کرد».

در عصر دوشنبه خانم وارن جلوی جماعتی شلوغ در مجتمع «وال ایر بالروم» ظاهر شد که در سال ۱۹۳۹ ساخته شده و راهروی ورودی آن مزین به عکس‌هایی سیاه و سفید و امضا شده از کارهای هنری و هنرمندانی نظیر «کانت بیزی» و «بلمانتس»است. عکس موخرتری از لوسیندا ویلیامز خواننده هم موجود است که البته رنگی است.

خانم وارن ۷۰ ساله بعد از آن از داستانی گرم و احساساتی صحبت کرد که داستان زندگی مادرش بود، زنی که تنها لباس مناسب خود را به تن کرد و در شغلی با کمترین دستمزد در فروشگاه «سیرز» مشغول به کار شد تا خانه خانوادگی ایشان از دست نرود.

اما او گفت اوضاع از آن زمان تا کنون فرق کرده است، امروز هیچ مادر مجردی نمی‌تواند با اتکا به کمترین سطح دستمزد کودکی را بزرگ کند. طبقه متوسط تحلیل رفته و اکنون برای مردم، به ویژه مردم رنگین‌پوست، سخت‌تر از هر موقع دیگری است که به ثبات اقتصادی دست یابند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم وارن از سه برنامه اعلام شده خویش حرف زد که در صورت انتخاب شدن آنها را اجرا خواهد کرد: مبارزه علیه فساد در تمام اشکال مختلف آن، تغییر ساختار اقتصاد، و حفظ دموکراسی کشور. او گفت طرح‌هایی جامع با هزینه‌هایی حساب‌شده دارد تا شهریه دانشگاه را مجانی کند، بیمه بهداشتی سراسری فراهم آورد و به شدت در آموزش سرمایه‌گذاری نماید از راه اطمینان خاطر از این که شرکت‌های بزرگ مالیات بیشتری پرداخت خواهند کرد و درخواست از ثروتمندترین افراد تا به جامعه خود بیشتر کمک کنند.

او گفت برنامه‌های وی توسط برخی از ثروتمندترین افراد جامعه مورد انتقاد قرار گرفته است و به شوخی گفت بعضی از ایشان به تلویزیون رفته و درباره آن اشک می‌ریزند که علی‌الظاهر اشاره‌ای آشکار داشت به لئون کوپرمن، مدیر سابق «گلدمن سکس» که طرح وی مبنی بر اعمال دو درصد مالیات سالانه بر درآمد مازاد بر ۵۰ میلیون دلار هر خانوار را محکوم کرده بود.

کارزار انتخاباتی آقای بلومبرگ هنوز درباره اظهارات خانم وارن واکنش نشان نداده است اما در اولین مراسم کارزار خود در شهر نورفولک ایالت ویرجینیا در روز دوشنبه وی از استفاده از ثروت خویش برای تضمین کاندیداتوری خود دفاع کرد.

بنا به ویدئویی که شبکه «پی‌بی‌اس» منتشر کرده است، او گفت: «سال‌هاست که من ثروتم را در امور و راه‌هایی که برایم مهم است خرج می‌کنم. این بار هم سعی خواهم کرد با طرح کردن برنامه‌های خود به رای دهندگان که خیلی هم زرنگ هستند اجازه دهم تصمیم خود را بگیرند».

خانم وارن بعد از سخنرانی خود با تشویق طولانی و بلند حضار مواجه شد و صف عکس گرفتن با این استاد سابق حقوق تا بیرون در مجتمع به درازا کشید.

نیکول گاستانسون ۲۸ ساله هنگام ترک مراسم گفت: «به نظر من عالی بود. از طرح‌های دقیق و مشخص وی خوشم می‌آید، برای او داوطلب خواهم شد.»

اما خانم وارن تنها نامزد دموکراتیک نیست که هواداران پرشوری در ایالت آیوا دارد. او که از رقبای خود جو بایدن و برنی سندرز در این ایالت مهم برای رقابت بر سر کاخ سفید پیشی گرفته بود شاهد پیشگیری آقای بوتجج از وی در نظرسنجی‌های اخیر بوده است.

میانگین این نظرسنجی‌ها که توسط موسسه «رییل کلیر پولتیکس»انجام شده، شهردار سوث بند در ایالت ایندیانا را در حال حاضر ۶ درصد پیشتاز خانم وارن نشان می‌دهد، با آمار ۲۴ در برابر ۱۸ درصد. 

در واقع بسیاری از افراد حاضر در مراسم دوشنبه‌ شب نیز به نظر می‌رسید در حال تصمیم‌گیری بین خانم وارن و آقای بوتجج هستند. رائول کاناهوی ۲۹ ساله که معمار است گفت از این خوشش می‌آید که رگ و ریشه آقای بوتجج از طبقه متوسط و کارگر ایالات غرب میانه امریکا است. او افزود: «جو بایدن از تجربه فراوانی برخوردار است ولی در ماه‌های اخیر چندین اظهار نظر بد داشته است به همین خاطر درباره او مطمئن نیستم».

از خانم وارن بعد از مراسم در دس موینس و هنگام صحبت با رسانه‌ها سوالی درباره آقای بوتجج پرسیده نشد. بعضی از هواداران وی به این نکته اشاره کردند که گرچه آقای بوتجج در حال حاضر در ایالت آیوا پیشتاز سایرین است، اما در سایر ایالاتی که جمعیت بیشتری از افراد رنگین‌پوست دارند، مانند ایالت کارولینای جنوبی، با موفقیت بسیار کمتری روبه‌رو خواهد شد.

در میانگین ملی رییل کلیر پولتیکس آقای بایدن با ۲۹ درصد صدرنشین است و آقای سندرز با ۱۹ درصد و خانم وارن با ۱۸ درصد در رتبه دوم و سوم قرار دارند.

خانم وارن سخنرانی خویش را با اشاره‌ای در پرده به اظهارات اخیر باراک اوباما، رییس‌جمهور سابق، به پایان برد که گفته بود بیشتر امریکاییان طرفدار تغییر مثبت هستند و نه انقلاب.

او گفت: «ما به ایده‌هایی بزرگ نیاز داریم و باید برای آنها بجنگیم. من این را درک می‌کنم که ممکن است با این ایده‌های بزرگ کوته‌دید به نظر برسید ولی اگر از مبارزه برای آنها تسلیم شوید چه اتفاقی بر سر مردمی خواهد افتاد که زندگی‌شان با آن ایده‌ها بهبود خواهد یافت؟»

او افزود: «من معتقدم ۲۰۲۰ نوبت ماست».

© The Independent