زمین‌لرزه ترکیه و سوریه؛ شمار جان‌باختگان از ۲۴ هزار نفر گذشت

این زلزله مرگبار رجب طیب اردوغان و بشار اسد را با چالش‌هایی جدی مواجه کرده است

تعداد قربانیان زلزله مرگبار روز دوشنبه در سوریه و جنوب ترکیه، به ۲۴ هزار نفر رسید. مرگبارترین زمین‌لرزه در دو دهه اخیر در منطقه، ویرانی‌های گسترده‌ای به جای گذاشته و بسیاری از افراد را بی‌خانمان کرده است.

به گزارش رویترز، با اینکه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در بازدید از مناطق زلزله‌زده اعلام کرد که لازم است هرچه سریع‌تر به این اتفاق واکنش نشان داد، صدها هزار نفر در سرمای زمستانی بی‌خانمان مانده‌اند و با کمبود غذا و امکانات گرمایشی رها شده‌اند.

زلزله اخیر، رهبران ترکیه و سوریه را با چالش‌هایی جدی مواجه کرده است.

اردوغان روز جمعه از استان آدیامان ترکیه بازدید و در آنجا اذعان کرد که واکنش دولت سریع نبود. او گفت: «اگرچه ما در حال حاضر بزرگ‌ترین تیم جست‌وجو و نجات در جهان را داریم، اما این یک واقعیت است که تلاش‌های جست‌وجو به آن سرعتی که ما می‌خواستیم انجام نگرفت.»

این زمین‌لرزه و پس‌لرزه‌هایی که بعد از آن به وقوع پیوست در سوریه نیز ۵.۳ میلیون نفر را بی‌خانمان کرده است. در سوریه بیش از ۳۵۰۰ نفر کشته شده‌اند و هنوز افراد زیادی زیر آوار مانده‌اند.

رسانه‌های دولتی سوریه گزارش دادند که بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور، اولین سفر به مناطق آسیب‌دیده را انجام داد و به همراه همسرش، اسما از بیمارستانی در حلب بازدید کرد.

دولت اسد همچنین ارسال کمک‌های بشردوستانه را به سراسر خط مقدم جنگ داخلی ۱۲ ساله این کشور تایید کرد؛ اقدامی که می‌تواند رسیدن کمک‌ها برای میلیون‌ها نفر از مردم ناامید را سرعت بخشد.

برنامه جهانی غذا پیش‌تر اعلام کرده بود که در شمال غربی سوریه (تحت کنترل شورشیان)، به‌دلیل پیچیده شدن تلاش‌های امدادی، منابع کمک‌رسانی رو به اتمام است. این سازمان هشدار داد که پس از زلزله دست‌کم ۸۷۰ هزار نفر در دو کشور، نیاز فوری به غذا پیدا کردند.

رسانه‌های دولتی سوریه اعلام کردند که در این کشور، ارسال کمک‌ها با همکاری سازمان ملل، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر سوریه انجام خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان ملل متحد پیش‌تر خواستار این شده بود که کمک‌ها آزادانه‌تر به سوریه، به‌ویژه به شمال غرب این کشور برسد. تخمین زده می‌شود که قبل از زلزله بیش از چهار میلیون نفر در آن منطقه، به کمک نیاز داشتند.

ده‌ها هواپیما از روز دوشنبه به مناطق تحت کنترل دولت اسد رسیده، اما تعداد اندکی از کمک‌ها به شمال غرب منتقل شده است.

بحران انتخاباتی اردوغان

رجب طیب اردوغان در رای‌گیری که قرار است روز ۱۴مه برگزار شود، برای انتخاب مجدد در سمت ریاست‌جمهوری ترکیه نامزد شده است. گفته می‌شود انتخابات ممکن است به‌دلیل فاجعه رخ داده در این کشور به تعویق بیفتد. در همین حال مخالفان اردوغان با انتقاد از عملکرد دولت در رسیدگی به وضعیت مناطق زلزله‌زده، تلاش می‌کنند مانع به قدرت رسیدن دوباره او شوند.

بسیاری معتقدند که خشم ناشی از تاخیر در تحویل کمک‌ها و شروع تلاش‌های نجات می‌تواند در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور نقش داشته باشد.

اردوغان که رای‌گیری انتخاباتی برای او سخت‌ترین چالش در دو دهه قدرت تلقی می‌شود، خواستار همبستگی شده است و آنچه را «کارزارهای منفی برای منافع سیاسی» توصیف می‌کند، محکوم کرده است.

کمال قلیچداراوغلو، رئیس حزب اصلی مخالف ترکیه، از افرادی است که به واکنش دولت انتقاد کرده است.

قلیچداراوغلو در بیانیه‌ای گفت: «این زلزله بزرگ بود، اما آنچه بسیار بزرگ‌تر از آن بود، نبود هماهنگی، نبود برنامه‌ریزی و بی‌کفایتی بود.»

زمین‌لرزه مرگبار ترکیه و سوریه که در ساعات اولیه روز دوشنبه رخ داد، در کنار زمین‌لرزه و سونامی ژاپن در سال ۲۰۱۱ و زمین‌لرزه شهر بم ایران در سال ۲۰۰۳، به‌عنوان هفتمین فاجعه مرگبار طبیعی در قرن حاضر به شمار می‌رود.

به گفته مقام‌های ترکیه و سازمان ملل متحد، حدود ۲۴.۴ میلیون نفر در سوریه و ترکیه در منطقه‌ای که تقریبا ۴۵۰ کیلومتر - از آدانا در غرب تا دیاربکر در شرق - را در‌ برمی‌گیرد، تحت تاثیر زمین‌لرزه قرار گرفته‌اند. بسیاری از مردم در پارکینگ‌های سوپرمارکت‌ها، مساجد، کنار جاده‌ها یا در میان خرابه‌ها سرپناه ایجاد کرده‌اند و به‌دنبال غذا و آب‌اند.

بیشتر از جهان