مولوی عبدالحمید: به جای متخصصان، نظامیان کشور را اداره می‌کنند

«مردم ایران ناامید شده‌ و به این نتیجه رسیده‌اند که مشکلات حل نمی‌شوند»

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، روز جمعه ۲۱ بهمن در آستانه سالروز وقوع انقلاب اسلامی بار دیگر با انتقاد شدید ازجمهوری اسلامی و با اشاره به افزایش مشکلات، خواستار کناره‌گیری سرداران سپاه پاسداران از پست‌های سیاسی و اداره کشور شد و بار دیگر پیشنهاد برگزاری همه‌پرسی را مطرح کرد.

او خطاب به مقام‌های حکومت گفت: «از مردم بپرسید چه می‌خواهند، هر خواسته‌ای دارند برآورده کنید و تابع خواست اکثریت مردم باشید.»

امام جماعت مسجد مکی در خطبه‌های نماز جمعه  با بیان اینکه مردم ایران دچار مشکل شده‌اند و احساس بحران می‌کنند، به رژیم جمهوری اسلامی هشدار داد که سرکوب و زندان جواب نمی‌دهد و به جای مبارزه با معلول باید سراغ علت برود.

او همچنین خواستار آزادی تمام زندانیان سیاسی و بازداشتی‌های خیزش سراسری شد و خطاب به حاکمیت گفت:«ما خیرخواهیم، با این مردم بنشینید و خواسته‌های آنان را بشنوید.»

مولوی عبدالحمید در بیان پیامدهای انقلاب اسلامی در ایران نیز گفت:« هرچه از سال‌های انقلاب دورتر شدیم، مشکلات نیز بیشتر و حلقه‌ها تنگ‌تر شد.»

او به هشدارها و توصیه‌های پیشین خود به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: «من بارها هشدار دادم که حلقه‌ها را تنگ نکنید، بگذارید همه طیف‌ها بیایند. از همه استفاده و همه را امیدوار کنید اما هرچه از عمر انقلاب گذشته به جای کسب تجربه، حلقه‌ها تنگ‌تر شد.»

امام‌جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه به افزایش تبعیض و نابرابری در طول چهار دهه گذشته پرداخت و گفت که در این سال‌ها «تبعیض علیه زنان شدید شد و بیداد کرد. زنان حقیقتا شهروند درجه یک نبودند و به شهروند درجه دو تبدیل شدند.»

او به تبعیض‌ها علیه پیروان اهل سنت و دیگر مذاهب نیز اشاره کرد و افزود: «باوجوداینکه مسئولان می‌گویند که اهل سنت شهروند درجه یک‌ هستند، اهل سنت می‌گویند که حتی شهروند درجه دو هم نیستند و شهروند درجه سه‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولوی عبدالحمید گفت که در سال‌های پس از انقلاب حتی یک وزیر و یک استاندار هم از میان پیروان اهل سنت انتخاب نشد و تبعیض‌ها آن‌قدر شدید بود که در میان اعضای شورای تامین استان‌های سنی‌نشین هم یک سنی مذهب وجود ندارد.

به گفته او در دیگر مراکز و اداره‌های دولتی از فرمانداری و استانداری گرفته تا بخشداری‌ها نسبت حضور پیروان اهل سنت حتی در استان‌هایی که بیشتر مردم سنی‌اند، بسیار کم است به‌طوری‌که از میان ۴۰۰ نفر از کارکنان یک اداره‌ بین ۱۵ تا ۲۰ نفر اهل سنت‌اند.

امام‌جمعه اهل سنت در ادامه تاکید کرد که با وجود تمام این تبعیض‌ها قصد ندارد از جایگاه قومی و مذهبی صحبت کند و اولویتش مسائل ملی و تمامیت ارضی ایران است.

او به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران که مدام ادعای اختلاف میان پیروان شیعه و سنی و اقوام را مطرح می‌کنند، کنایه زد و گفت که مسئولان نگران نباشند شهروندان ایران شیعه و سنی ندارند، اقوام ندارند، همه خواهر و برادرند و حق‌وحقوق برابر می‌خواهند.

مولوی عبدالحمید در ادامه خطبه‌های نماز جمعه به خیزش سراسری ایرانیان نیز اشاره کرد و گفت که اعتراض‌های اخیر به این دلیل بود که مردم ایران ناامید شده‌ و به این نتیجه رسیده‌اند که مشکلات حل نمی‌شوند.

او در ادامه تاکید کرد که مردم ایران حق دارند عزت داشته باشند و با وجود ثروت عظیم نباید گرسنه بمانند.

امام جماعت مسجد مکی با طرح این سوال که چرا قیمت دلار باید به ۴۵ هزار تومان برسد، گفت که مردم در زمانی که قیمت دلار ۲۰ هزار تومان بود تجارت کردند اما حالا با دلار بالای ۴۰ هزار تومان نمی‌توانند بدهی خود را پرداخت کنند و مشکل دارند.

عبدالحمید با انتقاد از اداره کشور به دست سپاه پاسداران گفت که کشور در دست نظامیان است، بسیاری از سرداران در پست‌های سیاسی‌اند، درحالی‌که میدان نظامی دفاع از تمامیت ارضی کشور است و سیاستمداران و متخصصان توانمند باید کشور را اداره کنند.

او به مهاجرت متخصصان و نخبگان ایرانی نیز اشاره کرد و گفت در خارج از کشور بسیاری از بهترین استادان دانشگاه، بهترین پزشکان و بهترین کارشناسان ایرانی‌اند درحالی‌که کشور به این‌ها نیاز دارد همه رفته‌اند برای اینکه امیدی نداشتند به کار گرفته شوند. به آن‌ها میدان داده نشد.

به گفته مولوی عبدالحمید در شرایط کنونی مدیران و نمایندگان ضعیف برای کشور مشکل ایجاد کرده‌اند و دردی که امروز مردم ایران فریاد می‌زنند همین است.

تظاهرات اعتراضی مردم زاهدان مانند جمعه‌های پیشین پس از خطبه‌های نماز جمعه به امامت مولوی عبدالحمید در مسجد مکی آغاز شد.

پس از خطبه‌های نماز جمعه، مردم زاهدان طبق سنت جمعه‌های اعتراضی به خیابان آمدند و شعارهایی مانند «می‌کشم، می‌کشم، آنکه برادرم کشت» و«مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند.