بایدن: پرواز «بالن جاسوسی» چین در آسمان آمریکا «نقص امنیتی بزرگی» نیست

«تصمیم عاقلانه‌ای» گرفته شد و بالن را زمانی که بر فراز آب‌ها بود هدف قرار دادیم

رئیس‌جمهوری آمریکا این روزها مورد انتقاد برخی از جمهوری‌خواهان و دموکرات‌هاست، به این دلیل که چرا بالن چینی بر فراز آمریکا زودتر متوقف و سرنگون نشد.

با وجود انتقادها، بایدن که خواهان حفظ مناسبات کشورش با چین است، بر آن نیست تا اجازه دهد روابط واشنگتن و پکن از کنترل خارج شود.

از همین‌رو، او در گفت‌وگو با بخش خبری تلمندو، عنوان کرد از اینکه زودتر به بالن شلیک نشده پشیمان نیست.

در این گفت‌وگو، رئیس‌جمهوری آمریکا تایید کرد که بالن دارای آنتن‌هایی برای جمع‌آوری اطلاعات حساس بود، با این حال او گفت که آنچه روی داده «نقص امنینی عمده‌ای» نیست.

او افزود: اقدام چین «اساسا نقض قوانین بین‌المللی است. چرا که حریم هوایی ماست و هنگامی که بالن وارد حریم هوایی ما شد، می‌توانیم هر کاری که بخواهیم انجام دهیم.»

به گفته بایدن، مقامات نظامی ایالات متحده نگران آن بودند که با شلیک به بالن، قطعات آن در منطقه‌ای پرجمعیت سقوط کند. از این رو «تصمیم عاقلانه‌ای» گرفته شد و بالن را زمانی که بر فراز آبها بود هدف قرار دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش آسوشیتدپرس، این بالن بخشی از ناوگان بالن‌های چین تحت کنترل ارتش این کشور بود که به‌طور خاص برای اهداف جاسوسی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پیشتر ایالات متحده اعلام کرد که از این بالن‌های دارای فناوری پیشرفته برای جمع‌آوری اطلاعات حساس از اهداف مختلف در سراسر جهان استفاده می‌شود. گفته می‌شود که بالن‌های مشابهی بر فراز پنج قاره درپروازند.

در همین حال، به گفته اعضای کنگره آمریکا بخشی از تجهیزات به کار رفته در «بالن جاسوسی» چین ساخت غرب بوده و نوشته‌های مندرج بر آن به زبان انگلیسی است.

این بالن ۶۱ متری همراه با تجهیزات الکترونیکی‌اش نخستین بار روز ۲۸ ژانویه در آسمان آلاسکا شناسایی شد و چهارم فوریه پس از آنکه هدف یک جنگنده آمریکایی قرار گرفت، در سواحل کارولینای جنوبی سرنگون شد.

ایالات متحده پیشتر اعلام کرده بود که بالن مذکور به فناوری گردآوری سیگنال‌های اطلاعاتی از بیش از ۴۰ کشور مجهز است. 

در مقابل، به گفته مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین این بالن بزرگ بدون سرنشین، یک بالن هواشناسی غیرنظامی بود که از مسیر خارج شده بود. پکن واکنش واشنگتن در سرنگونی این بالن را «بیش از حد» خوانده و احتمال داده که این «اتهامات» بخشی از «جنگ اطلاعاتی» آمریکا علیه چین باشد.

بیشتر از جهان