بالن چينی اطلاعات حساس جمع‌آوری کرده است

یک ناوگان از بالن‌های چینی تحت کنترل ارتش چین‌اند و به‌طور خاص برای جاسوسی استفاده می‌شوند

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمريکا، روز پنجشنبه نهم فوریه (۲۰ بهمن) اعلام کرد بالن جاسوسی چین که آمریکا آن را منهدم کرد‌، به فناوری جمع‌آوری سیگنال‌های اطلاعاتی از بیش از ۴۰ کشور مجهز بود. دولت بایدن با استناد به تصاویر هواپیماهای جاسوسی «یو-۲» آمریکایی، از این بالن جاسوسی به‌عنوان بخشی از یک برنامه جاسوسی هوایی عظیم و مرتبط با ارتش چین نام برد.

به گزارش آسوشیتدپرس، یک ناوگان از بالن‌های چینی تحت کنترل ارتش چین‌اند و به‌طور خاص برای جاسوسی استفاده می‌شوند. ایالات متحده اعلام کرد این بالن‌ها به تجهیزاتی با فناوری بالا مجهزند و برای جمع‌آوری اطلاعات حساس از اهداف مختلف در سراسر جهان استفاده می‌شوند. به گفته دولت آمریکا، بالن‌های مشابهی بر فراز پنج قاره شناور شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بيانيه يک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا جزئيات بيشتری را ارائه داد. اعلام این جزئیات به‌صورت عمومی، توانایی تکذیب مداوم چین مبنی بر استفاده از بالن جاسوسی را دشوار می‌کنند. ازجمله ادعای چین روز پنجشنبه این بود که اتهام‌های آمریکا در‌مورد بالن، یک «جنگ اطلاعاتی» علیه پکن است. مجلس آمریکا برنامه بالن چین را یک «نقض علنی» علیه حاکمیت آمریکا نامید. جمهوری‌خواهان از جو بايدن انتقاد کرده‌اند که چرا زودتر بالن را پايين نیاورد. با این حال، قانون‌گذاران هر دو حزب با رای ۰-۴۱۹ در رای‌گیری گرد هم آمدند.

پیش از آنکه آمریکا اطلاعات جدیدی ارائه دهد، مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین اصرار داشت که این بالن بزرگ بدون سرنشین، یک بالن هواشناسی غیرنظامی بود که از مسیر خارج شده بود. او افزود آمریکا با تیراندازی به آن، «بیش از حد واکنش نشان داده» است. مائو گفت این بی‌مسئولیتی است و اتهام‌ها ممکن است بخشی از جنگ اطلاعاتی آمریکا علیه چین باشد.

پنتاگون می‌گويد وزير دفاع چين روز شنبه از تماس تلفنی با لوید آستين، وزير دفاع آمریکا، برای بحث درباره مسئله بالن جاسوسی خودداری کرد. چین به سوال‌ها پاسخ نداده است. برای مثال، بالن به چه بخش دولتی یا چه شرکتی متعلق بوده یا اینکه چگونه برنامه‌ریزی ‌شده است.

منابع ارشد دولت ایالات متحده می‌گویند که لاشه بالن جاسوسی چین که به دست ارتش آمریکا بر فراز اقیانوس اطلس سرنگون شد، به آزمایشگاه پردازش اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) در کوانتینوی ویرجینیا منتقل می‌شود‌. همان‌طور که منابع ارشد دولتی به شبکه خبری فاکس گفتند قرار است بقایای بالن چینی در روزهای آینده در این مرکز مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گیرد. هم‌زمان، قطعات و بقایای احتمالی بالن جاسوسی چین در سواحل کارولینای جنوبی مشاهده شده است و پلیس از ساکنان منطقه خواسته که مشاهدات احتمالی خود را گزارش کنند. 

 

بیشتر از جهان