دست رد چین به سینه آمریکا برای گفت‌وگو درباره بالن جاسوسی

سخنگوی پنتاگون می‌گوید وزارت دفاع چین تا‌کنون به درخواست‌های کاخ سفید برای گفت‌وگو درباره بالن جاسوسی پاسخی نداده است

پاتریک ریدر، سخنگوی پنتاگون: ایالات متحده به حفظ روابط با چین پایبند است - AFP

پنتاگون سه‌شنبه اعلام کرد چین درخواست لوید جی آستین برای گفت‌وگو را رد کرده است. وزیر دفاع ایالات متحده قصد داشت درباره پرواز و انهدام بالن جاسوسی چین با همتای خود صحبت کند.

پاتریک ریدر، سخنگوی پنتاگون، روز سه‌شنبه ضمن اعلام این خبر گفت: «ایالات متحده به حفظ روابط با چین پایبند است. این ارتباط بین مقام‌های نظامی بین دو کشور اهمیت زیادی دارد.» این ژنرال ارتش آمریکا تاکید کرد وزارت دفاع همچنان برای ارتباط گرفتن با چین تلاش خواهد کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، پس از جنجال‌ها بر سر پرواز این بالن در آسمان آمریکا، سفر آخرهفته خود به پکن را لغو کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت دفاع ایالات متحده این بالن را شنبه، چهار روز پس از رویت آن در آسمان این کشور، منهدم کرد. بقایای این بالن در آب‌های اقیانوس اطلس در سواحل کارولینای جنوبی سقوط کردند و غواصان نیروی دریایی برای بازیابی حسگرهای این بالن جاسوسی و تجهیزات نظارتی آن کار دشواری در پیش دارند.

پرواز این بالن جاسوسی چین به جز ایجاد بحرانی دیپلماتیک، به تنش‌های داخلی در آمریکا هم دامن زده است و بخشی از جمهوری‌خواهان خواستار استعفای رئیس‌جمهوری آمریکا به دلیل انفعال و بی‌عملی در برابر تجاوز چینی‌ها شدند.

پکن اصرار دارد که این بالن تنها برای مطالعات هواشناسی استفاده می‌شده و اشتباهی از مسیر خارج و به محدوده هوایی ایالات متحده وارد شده است.

از طرفی، پنتاگون می‌گوید این اولین بار نیست که چین بالن‌های جاسوسی‌اش را به آسمان آمریکا می‌فرستد. چهار ماه پیش یک بالن دیگر در هاوایی رویت شد و این بالن‌های جاسوسی چینی در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ هم دست‌کم دوبار در ایالات فلوریدا و تگزاس رصد شدند.

جو بایدن در سخنرانی سالانه خود در کنگره، به جنجال‌های ناشی از پرواز و سرنگونی این بالن اشاره‌ای نکرد.

بیشتر از جهان