مورالس را به حبس ابد محکوم خواهیم کرد

دولت موقت بولیوی مورالس را تروریست خواند

 جینین آنی‌یز، رئیس جمهور موقت بولیوی در کنفرانس خبری که اعلام کرد مورالس را به حبس ابد محکوم خواهند کرد. / JORGE BERNAL / AFP

دولت موقت بولیوی اعلام کرده که اوو مورالس، رئیس جمهوری پیشین این کشور، را به جرم «تروریسم» به زندان ابد محکوم خواهد کرد.

نشریه گاردین چاپ لندن به نقل از آرتورو موریلو، وزیر کشور راستگرای دولت انتقالی بولیوی، نوشته آقای مورالس اعتراض‌های ضددولتی به راه انداخته که اقدامی تروریستی است.

آقای موریلو در مصاحبه با گاردین گفت ویدئویی صوتی که ظاهرا نشان می دهد آقای مورالس دستور اعتراض‌ها را می دهد مدرکی «قطعی» دال بر این جرم است. آقای موریلو گفت «دویست درصد» اطمینان دارد این ویدئو واقعی است.

او افزود:«این تروریسم و فتنه است. ما (برای مورالس) خواهان اشد مجازات، ۳۰ سال حبس شده ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«همه تروریست ها باید بقیه عمرشان را در زندان بگذرانند – همه تروریست ها – اوو مورالس یا هر کس دیگری. ربطی به این که رئیس جمهور سابق بودهاید یا سفیدید یا سیاه یا این که کشاورزید، ندارد.»

«در واقع، بدتر است اگر رئیس جمهور سابق بوده باشید. محکومیت یک رئیس جمهور سابق باید دوبرابر باشد چون مردم به رئیس جمهوریشان اعتماد می کنند.»

آقای مورالس ضمن رد این اتهامات گفته است اینها صرفا ابزاری برای ممانعت از بازگشت او به کشور است، هرچند که اصلیت ویدئو را رد نکرد.

بنا به گزارش گاردین، آقای مورالس گفته:«من با هرکس به من تلفن کند، حرف میزنم. بعضی وقت ها آن ها را نمیشناسم. گاهی (از من) راهنمایی میخواهند.»

آقای مورالس چپگرا به دنبال تقاضای ارتش برای کنارهگیری او، بولیوی را به قصد مکزیک ترک کرد.

از هنگام کنارهگیری آقای مورالس که او آن را یک کودتا توصیف می کند، بولیوی درگیر اعتراضهای خشونتباری بوده که بخشهایی از کشور را فلج کرده است. 

به گفته خبرگزاری رویترز، از هنگام استعفای آقای مورالس و آغاز درگیریهای مردم با نیروهای امنیتی، دستکم ۲۹ نفر کشته شده‌اند.

از ماه گذشته و انتخابات ریاست جمهوری، بولیوی دستخوش ناآرامی بوده است.

آقای مورالس مدعی است در انتخابات پیروز شده، اما احزاب مخالف پیروزی او را رد کرده اند. 

روز شنبه، قانونگذاران بولیوی، به اتفاق آراء اقدام برای برگزاری انتخابات جدیدی که آقای مورالس را از شرکت در آن محروم خواهد کرد، تصویب کردند.

خانم ژانین آنییِز، رئیس جمهور موقت بولیوی، در توئیتی نوشت روز شنبه با اعلام رای پارلمان به آن وجهه قانونی خواهد داد.

او گفت:«می خواهم از نمایندگان پارلمان برای شنیدن و درک تقاضاهای مردم بولیوی تشکر کنم.»

© The Independent