مورالس با پناهندگی سیاسی به مکزیک رفت

رئیس‌جمهور برکنار شده بولیوی در حال فرار وعده‌ داد: «با قدرت برمی‌گردم»

عکس منتشر شده در توییتر مورالس که او را در نخستین شب پس از کنار گذاشته شدن از  ۱۱ نوامبر ۲۰۱۹، قدرت در مکانی مخفی نشان می‌دهد/HO / Twitter account of Evo Morales Ayma (@evoespueblo) / AFP

اوو مورالس،‌ رئیس‌جمهور برکنار شده بولیوی که از مکزیک پناهندگی سیاسی گرفته، دوشنبه شب، در حالی که سوار هواپیما می‌شد تا کشورش را به مقصد مکزیکوسیتی ترک کند،‌ توییت زد که با قدرت بیشتری بر می‌گردد.

رئیس‌جمهور سابق بولیوی روز یکشنبه به دنبال سه هفته اعتراض مردمی نسبت به تقلب در نتیجه انتخابات اخیر در این کشور و افزایش فشار ارتش برای استعفا، ‌از سمت خود کناره‌گیری کرد.

او دوشنبه شب در توییتر نوشت که سوار هواپیما شده و به سمت مکزیک می‌رود. همزمان مارسلو ابرارد، وزیر امور خارجه مکزیک نیز که پیش‌تر پیشنهاد اعطای پناهندگی به مورالس را ارایه داده بود،‌ در توییتر نوشت هواپیمای حامل او فرودگاه بولیوی را ترک کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تلویزیون «یونیتل» گزارش داد؛ هواپیمایی که دولت مکزیک برای خارج کردن مورالس فرستاده بود، فرودگاه شهر «چیموره» در بولیوی را ترک کرده است.

در ساعات قبل از خروج این رهبر چپ‌گرا از کشورش، خیابان‌های بولیوی مملو از معترضان بود. پس از خروج مورالس، پلیس بولیوی اعلام کرد که شماری زیادی از معترضان از شهر «ال آلتو» به سمت «لاپاز» پایتخت بولیوی به راه افتاده‌اند.
در حالی که هزاران نفر از هواداران مورالس تظاهرات در لاپاز را آغاز کرده‌اند، گروه‌های مخالف وی و هواداران این گروه‌ها در میدان «موریلو» در مرکز لاپاز و سایر قسمت‌های شهر موانعی برای جلوگیری از درگیری میان دو طرف ایجاد کردند.

مورالس یکی دیگر از رهبران چپگرای آمریکای لاتین بود که در اوایل قرن جاری میلادی محبوب بود. توییت منتشر شده از سوی وزیر امور خارجه مکزیک نشان می‌دهد که مورالس در حالی که پرچم مکزیک را به دست گرفته روی صندلی هواپیمای خصوصی نشسته است.

پس از کناره‌گیری مورالس،‌ شماری از وزرا و معاونان او نیز استعفا کردند و آدریانا سالواتیرا، رئیس سنا که می‌توانست جانشین او باشد،‌ نیز استعفا داد. در حال حاضر ژانین‌ آنز،‌ معاون دوم سنا می‌تواند جانشین مورالس باشد. به همین منظور سنا امروز (سه‌شنبه) تشکیل جلسه می‌دهد تا رئیس‌جمهور موقت را تعیین کند. 

بیشتر از جهان