درخواست نمایندگان کنگره از دولت آمریکا برای مقابله با برنامه پهپادی ایران

ایران از اواخر تابستان سال ۲۰۲۲، صدها فروند پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است

اعضای ارشد کابینه‌ او خواستار برخورد نظامی با برنامه هواپیماهای بدون‌سرنشین جمهوری اسلامی ایران شدند - AFP

گروهی متشکل از ۶۰ تن از اعضای کنگره آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، و اعضای ارشد کابینه‌ او خواستار برخورد نظامی با برنامه هواپیماهای بدون‌سرنشین جمهوری اسلامی ایران شدند.

در این نامه، ضمن ابراز نگرانی عمیق از کشف قطعات ساخت آمریکا در پهپادهای ایرانی سرنگون‌شده در اوکراین، از دولت ایالات‌متحده درخواست شده‌ است به منظور «قطع زنجیره‌ تامین قطعات برای ایران، تعطیل کردن شرکت‌های مجازی که برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد شده‌اند و فشار وارد کردن بر متحدان آمریکا به منظور مقابله با فروشندگان این قطعات در اروپا و آسیا» اقدامی هماهنگ و همه‌جانبه انجام شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گروه از نمایندگان کنگره که از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات‌اند، پشتیبانی ایران از روسیه در «جنگ خونین اوکراین» را نه تنها موجب کشته شدن «انسان‌های بی‌گناه» در اوکراین، بلکه «تهدیدی برای آمریکا و متحدانش» خوانده‌اند. آن‌ها ضمن ابراز نگرانی از پیامد‌های گسترش ناوگان پهپادی جمهوری اسلامی، آن را فراتر از جنگ اوکراین دانستند و اعلام کردند: «این تسلیحات ابزار دیگری در اختیار ایران و گروه‌های نیابتی‌اش می‌گذارد تا نیروهای آمریکایی و متحدان کلیدی آن و همچنین کشتیرانی آزاد در منطقه را تهدید کنند.»

امضا‌کنندگان این نامه از دولت آمریکا خواسته‌اند به منظور برهم زدن روابط روبه‌رشد ایران با روسیه و نیز کاهش توانایی ایران در زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی، قدرت‌نمایی در خاورمیانه و به خطر انداختن نظامیان آمریکایی اقدام فوری انجام دهد.

بر اساس مستندات این نامه، ایران از اواخر تابستان (اوت) سال ۲۰۲۲، صدها فروند پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است. این نامه از شاهد۱۳۶ و شاهد۱۳۱، به عنوان دو هواپیمای بدون‌سرنشین ایرانی نام برده و از آن‌ها با عبارت «پهپادهای انتحاری» یاد کرده است. بنا بر ادعای مطرح‌شده در این نامه، از ابتدای تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، پهپادهای انتحاری ایران وحشت غیرنظامیان اوکراینی را برانگیخته‌اند.

پیش‌تر یک موسسه بریتانیایی فعال در زمینه پیگیری عرضه سلاح‌های متعارف، مهمات و تجهیزات نظامی به نام به کانفلیکت آرممنت ریسرچ (Conflict Armament Research) از کشف بیش از ۵۰۰ قطعه ساخت ایالات متحده در هواپیماهای بدون‌سرنشین ایرانی سرنگون‌شده در اوکراین خبر داده بود.