اورشلیم پست: بایدن و نتانیاهو در مورد ایران با یکدیگر تفاهم دارند

پس از انفعال دیپلماتیک دولت پیشین اسرائیل در مسئله ایران، نتانیاهو به‌روشنی مصمم است پیش از سایر مسائل دیپلماتیک، با جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران مقابله کند

برای اسرائیل و شرکای منطقه‌ای‌اش، بازگشت به برجام به‌معنای افزایش تهدید هسته‌ای ایران است‌ـ DEBBIE HILL/AFP

دیدار اخیر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، و دیدارهای هفته گذشته با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، حاکی از آن است که دولت بایدن مایل است در شماری از مسائل با دولت جدید اسرائیل همکاری کند، و ایران در صدر این فهرست قرار دارد.

علاوه بر مسئله ایران، جلسه با بلینکن و همچنین برنامه‌ریزی سفر آتی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به واشنگتن بحث و گفت‌و‌گو در مورد مثلث آمریکا‌ـ‌عربستان سعودی‌ـ‌اسرائیل را در دستور کار داشت.

اورشلیم پست در مقاله‌ای به میزان تفاهم اسرائیل و آمریکا و احتمال همکاری آن‌ها در مسئله ایران می‌پردازد.

به عقیده نویسنده، دیدارهای اخیر در یک فضای ژئوپلیتیک متفاوت برای اسرائیل و آمریکا صورت گرفت، از جمله رویارویی جدید آمریکا با روسیه در مسئله اوکراین و اهمیت مجدد نفت و گاز طبیعی خاورمیانه، که آثار راهبردی و سیاسی دارد و اسرائیل را به متحد اصلی و باثبات آمریکا در منطقه تبدیل می‌کند.

این واقعیت ژئوپلیتیک، که از نگرانی‌های مشترک در مورد تهدیدهای منطقه‌ای ایران ناشی می‌شود، فرصتی برای اسرائیل فراهم می‌کند تا در همکاری با سنتکام، روابطش با کشورهای حاشیه خلیج فارس و سایر کشورهای عربی، احتمالا عربستان سعودی، را گسترش دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رزمایش مشترک اخیر اسرائیل و آمریکا موسوم به جونیپر اوک (سرو کوهی) آشکارا برای ارسال پیام هشدار به ایران برنامه‌ریزی و انجام شد و تاکیدی بود بر همکاری امنیتی نزدیک میان اسرائیل و آمریکا. به نوشته ست فرانتزمن، نویسنده و تحلیلگر اورشلیم پست و دیفنس نیوز، اسرائیل اکنون در برنامه سنتکام در خاورمیانه نقش دارد، که یکی از عوامل تسهیل این  موضوع پیمان ابراهیم بوده است.

اورشلیم پست در ادامه می‌نویسد پس از انفعال دیپلماتیک دولت پیشین اسرائیل در مسئله ایران، نتانیاهو به‌روشنی مصمم است پیش از سایر مسائل دیپلماتیک، با جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران مقابله کند، که آن را به چشم تهدیدی برای موجودیت اسرائیل می‌بیند. از این نظر، هدف او این است که تا حد ممکن اطمینان حاصل کند آمریکا و اسرائیل با یکدیگر توافق و تفاهم دارند، موضوعی که در دوران ریاست‌جمهوری اوباما همیشه ممکن نبود.

با وجود این، برخی ناظران می‌گویند هرچند دولت بایدن تهدید ایران علیه اسرائیل و سایر کشورهای منطقه و همچنین منافع آمریکا را نادیده نمی‌گیرد، برخلاف موضع اسرائیل و بیشتر کشورهای عربی، شاید هنوز مایل باشد به‌جای اقدام قاطع و فوری برای رفع تهدید، وقفه‌ای چند ساله ایجاد کند. این مسئله همچنین هم‌راستا است با روند کلی کاهش حضور آمریکا در خاورمیانه و چرخش تمرکزش به خاور دور، هرچند مسئله اوکراین باعث بازگشتی ناخواسته شده است.

به گزارش نیویورک تایمز، جنگ اوکراین سبب شده است آمریکا انبارهای تسلیحاتی‌اش در اسرائیل را باز کند، که در دهه ۱۹۸۰ با هدف کمک مهماتی به اسرائیل در صورت وقوع جنگ، ایجاد شد. این انبارهای تسلیحاتی نمادی از همکاری امنیتی بین دو کشور بوده است. گفته می‌شود اقدام اخیر برای انتقال هزاران فشنگ و گلوله توپ به اوکراین است.

آمریکا و اسرائیل هر دو اعلام کرده‌اند که ایران هسته‌ای پذیرفتنی نیست. اما از لحاظ عملی این به چه معناست؟ پاسخ این سوال برای اسرائیل و کشورهای عربی بسیار مهم است.

به نوشته اورشلیم پست، در آمریکا، و به‌خصوص در اروپا، هنوز صداهایی شنیده می‌شوند که از بازگشت به برجام استقبال می‌کند، حتی بدون اعمال اصلاحات یا محدودیت‌های خاص. از نظر آن‌ها، یک توافق بد با هدف ایجاد تاخیر در برنامه هسته‌ای ایران بهتر از این است که هیچ توافقی وجود نداشته باشد، چه رسد به اینکه تصمیم به اقدام نظامی یا تشدید تحریم‌های اقتصادی گرفته شود.

نویسنده در پایان می‌نویسد برای اسرائیل و شرکای منطقه‌ای‌اش، بازگشت به برجام به‌معنای افزایش تهدید هسته‌ای ایران است، حتی اگر در برنامه هسته‌ای این کشور وقفه‌ای چند ساله ایجاد کند. لغو یا کاهش تحریم‌ها میلیاردها دلار پول به حساب آیت‌الله سرازیر می‌کند، و به حکومت ایران اجازه می‌دهد به سرکوب اعتراض‌های داخلی، افزایش فعالیت‌های تروریستی، و پیشبرد جاه‌طلبی‌های سلطه‌جویانه‌اش ادامه دهد.