گروه هفت گزینه تحریم شرکت‌های چین، ایران و کره‌ شمالی را بررسی می‌کند

قرار است بسته تحریم‌ها تا ۲۴ فوریه، درست یک سال پس از تهاجم روسیه به اوکراین، هماهنگ و نهایی شود

گروه هفت در تلاش است جریان تامین تسلیحات نظامی برای روسیه از طریق کشورهای ثالث را قطع کند‌ـ TOBIAS SCHWARZ / AFP

کشورهای عضو گروه هفت در حال بررسی تحریم شرکت‌هایی در چین، ایران و کره شمالی‌اند که به عقیده آن‌ها، قطعات و فناوری نظامی را در اختیار روسیه قرار می‌دهند.

بنا بر گزارش بلومبرگ، به نقل از منابع مطلع که نخواستند نامشان فاش شود، آن‌ها در نظر دارند بسته تحریم‌ها را تا ۲۴ فوریه، درست یک سال پس از تهاجم روسیه به اوکراین، هماهنگ و نهایی کنند.

به گفته یکی از منابع آگاه، گفت‌و‌گوها هنوز در مرحله شکل‌گیری است و احتمال دارد اقدام‌های هر یک از کشورهای عضو گروه متفاوت باشد. هنوز فهرست شرکت‌هایی که قرار است مشمول تحریم‌ها شوند نهایی نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه هفت در تلاش است جریان تامین تسلیحات نظامی برای روسیه از طریق کشورهای ثالث را قطع کند. این نگرانی وجود دارد که شرکت‌ها به روسیه کمک کنند تحریم‌ها را دور بزند.

آمریکا پیش‌تر از کمک چین به تامین تجهیزات غیرمرگبار برای روسیه ابراز نگرانی کرده بود و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در نظر داشت در سفر به پکن، این مسئله را مطرح کند؛ که البته این سفر در پی کشف بالونی بر فراز آمریکا که گفته می‌شود بالون جاسوسی چین بود، به تعویق افتاد.

چین پیش‌ از این در پاسخ به ادعای کمک شرکت‌های دولتی این کشور به روسیه، گفته بود آمریکا اگر می‌خواهد جنگ اوکراین تمام شود، باید از ارسال تسلیحات به اوکراین دست بردارد.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، در اواخر ژانویه گفت چین «هرگز روی آتش بنزین نمی‌ریزد، و از این بحران بهره‌برداری نمی‌کند».

با وجود این، چین پس از سفر ما ژائوشو، معاون وزیر خارجه این کشور، به روسیه در فوریه، گفت همکاری راهبردی چین با روسیه بیشتر شده است و همچنان گسترش پیدا خواهد کرد.

چین از آغاز جنگ اوکراین تاکنون، بارها بر حق خود در حفظ روابط تجاری با روسیه تاکید کرده است.

دوشنبه هفته جاری، از لو شی، سفیر چین در پاریس، سوال شد که آیا شرکت‌های چینی به روسیه قطعاتی می‌فروشند که ممکن است در جنگ اوکراین استفاده شود. او در پاسخ گفت: «اما قطعات که تسلیحات نیستند، مگر نه؟» او در ادامه تصریح کرد که چین برای روسیه تسلیحات ارسال نمی‌کند.

به گزارش بلومبرگ، متحدان اوکراین شرکت‌های ایرانی که گفته می‌شود برای روسیه پهپاد می‌فرستادند تحریم کرده‌اند و اکنون درصددند دامنه این دست اقدام‌ها را گسترش دهند. آن‌ها همچنین می‌گویند کره شمالی برای روسیه مهمات فراهم می‌کند. هم ایران و هم کره شمالی کمک به روسیه در جنگ اوکراین را تکذیب می‌کنند.

برخی کشورهای گروه هفت معتقدند که شرکت‌های چینی قطعات فنی مانند ریزتراشه می‌فروشند که از لحاظ نظامی به روسیه کمک می‌کند.

تلاش‌های دیپلماتیک برای بررسی هرگونه راه گریز از تحریم‌ها که ممکن است روسیه از آن بهره‌برداری کند ادامه دارد، از جمله تجهیزاتی که احتمالا از طریق کشورهایی مانند امارات متحده عربی، ترکیه و هند به روسیه می‌رسد.

بیشتر از جهان