روسیه خطاب به بریتانیا: در صورت ارسال جت‌های جنگنده به اوکراین، «پاسخ» می‌دهیم

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا روز چهارشنبه با اشاره به درخواست اوکراین برای دریافت جت‌های جنگنده بریتانیایی، گفت: «هیچ‌ چیزی از روی میز کنار گذاشته نشده است.»

رئیس‌جمهور اوکراین در سفر به بریتانیا - AFP

روسیه روز چهارشنبه، ۸ فوریه (۱۹ بهمن)، در واکنش به سخنان نخست‌وزیر بریتانیا، اعلام کرد که در صورت ارسال جت‌های جنگنده بریتانیایی به اوکراین، مسکو به این اقدام «پاسخ» خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه با اشاره به درخواست اوکراین برای دریافت جت‌های جنگنده بریتانیایی، گفت: «هیچ‌ چیزی از روی میز کنار گذاشته نشده است.» ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، روز چهارشنبه در سفری به بریتانیا، از متحدان غربی خود خواست که کمک‌های نظامی بیشتری، از جمله جت‌های جنگنده، به اوکراین بفرستند.

نخست‌وزیر بریتانیا روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری با زلنسکی گفت که موضوع جت‌های جنگنده برای اوکراین «بخشی از گفت‌وگو» بود. اگرچه ایالات متحده و سایر متحدان ناتو همچنان نگران درگیر شدن بیشتر در جنگ اوکراین با روسیه‌اند، ریشی سوناک گفت که پیشنهاد مذکور را در «درازمدت» بررسی خواهد کرد.

دفتر نخست‌وزیر بریتانیا گفت او وزیر دفاع را موظف کرده است که «بررسی‌کند چه جت‌هایی می‌توانیم ارائه دهیم، اما روشن کنیم که این یک راه‌حل بلندمدت است، نه یک امکان کوتاه‌مدت.» سوناک همچنین اعلام کرد بریتانیا پرواز با «جت‌های استاندارد ناتو» را به خلبان‌های اوکراینی آموزش خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیش از ۱۰ هزار سرباز اوکراینی در پایگاه‌های بریتانیا آموزش دیده‌اند که آموزش برخی از آن‌ها به‌نحوه کار با تانک‌های چلنجر۲ که بریتانیا قصد دارد به اوکراین بفرستد، مربوط می‌شود.

زلنسکی همچنین خواستار دریافت موشک‌های دوربرد شده است. سوناک گفت روز پنجشنبه، ۹ فوریه (۲۰ بهمن)، به نشست رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل خواهد پیوست. زلنسکی نیز تایید کرد در نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل در روز پنجشنبه، شرکت خواهد کرد.

مسکو بلافاصله در واکنش به سخنان نخست‌‌وزیر بریتانیا اعلام کرد که اگر بریتانیا هواپیماهای جنگی به اوکراین بفرستند، به این اقدام پاسخ خواهد داد، و همچنین در مورد تشدید تنش‌ها هشدار داد. سفارت مسکو در لندن در بیانیه‌ای که خبرگزاری‌های روسی منتشر کردند، اعلام کرد که «روسیه به هر اقدام غیردوستانه طرف بریتانیایی پاسخ خواهد داد».

ولودیمیر زلنسکی روز چهارشنبه پس از دیدار با نخست‌وزیر بریتانیا، در پارلمان بریتانیا سخنرانی کرد. او سپس به دیدار شاه چارلز سوم، پادشاه بریتانیا، در کاخ باکینگهام رفت و در جریان نشستی، از پادشاه بریتانیا برای حمایت کشورش از پناهندگان اوکراینی تشکر کرد.

منابع فرانسوی گفتند که زلنسکی غروب چهارشنبه به پاریس می‌رود تا با امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه، دیدار کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، نیز برای دیدار با زلنسکی و مکرون، شامگاه چهارشنبه در پاریس خواهد بود.

بیشتر از جهان