حمایت مایک پومپئو از زنان ایرانی

وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی تویتری به خشونت نهادینه شده در جمهوری اسلامی علیه زنان اشاره کرد

پومپئو در توییت خود تصویر ویدا موحد،‌ از معترضان به حجاب اجباری را منتشر کرده است/JIM WATSON / AFP

مایک پومپئو،‌ وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی توییتری از زنان ایرانی حمایت کرد.

پومپئو در این پیام که به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه زنان منتشر کرده، می نویسد:«امروز و هر روز در همبستگی با زنان ایران هستیم که با خشونت نهادیه شده رژیم مواجه هستند». او همچنین از حق برابری خواهی و آزادی پوشش یا عقاید دینی زنان ایرانی حمایت کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا در جریان اعتراض‌های مردمی هفته گذشته در ایران نیز بارها حمایت خود را از مردم معترض اعلام کرد و خواستار توقف سرکوب معترضان و وصل اینترنت شده بود.

او همچنین حساب تلگرامی را معرفی کرد که در آن اطلاعات مربوط به سرکوبگران گردآوری می‌شود. اعلام حمایت پومپئو و دیگر مقامات آمریکایی از معترضان ایرانی واکنش تند مقامات جمهوری اسلامی را به دنبال داشت و آنها از طریق سفارت سوئیس که حافظ منافع آمریکا در ایران است،‌ اعتراض خود را اعلام کردند. 

پومپئو در پست توییتری دو‌شنبه‌ شب خود عکسی از صحنه اعتراض ویدا موحد به حجاب اجباری منتشر کرده است. او از نخستین زنانی بود که در دی‌ماه ۱۳۹۶ در اعتراض نمادین به حجاب اجباری بازداشت و به زندان محکوم شد.

پومپئو قبلا با مسیح ‌علی‌نژاد، بنیانگذار کمپین چهارشنبه‌های سفید و نه به حجاب اجباری نیز ملاقات کرده بود.

پیش‌تر مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در پیامی توییتری از زنان ایرانی و حق آنها برای انتخاب پوشش دفاع کرده و سرکوب زنان ایرانی را محکوم کرده بود.

بیشتر از