دومین زمین‌لرزه به بزرگی ۷.۶ جنوب ترکیه را لرزاند

۴۵ کشور برای جستجو و نجات زلزله‌زدگان به آنکارا پیشنهاد کمک کرده‌اند

  پس از آن که زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ بامداد روز دوشنبه مناطق وسیعی از ترکیه و سوریه را لرزاند و بیش از هزار نفر را در هنگام خواب کشت، دومین زمین‌لرزه به بزرگی ۷.۶ منطقه قهرمان‌مرعش در جنوب شرقی ترکیه را لرزاند.

به گزارش خبرگزاری فرانس ۲۴، این دو زمین‌لرزه از بزرگ‌ترین مواردی است که در یک قرن اخیر در ترکیه اتفاق افتاده است. در سوریه نیز رئیس مرکز ملی زلزله اعلام کرد که این بزرگترین زمین‌لرزه ثبت شده در آن منطقه بوده است.

بنا به اعلام کارشناسان، زمین‌لرزه دوم ترکیه در عمق هفت کیلومتری زمین رخ داد و کانون آن البیستان از توابع منطقه قهرمان‌مرعش ذکر شده است.

در پی وقوع این زمین‌لرزه‌های مرگبار در ترکیه و سوریه، کشورهای مختلف واکنش‌های فوری نشان دادند.

اوکراین اعلام کرد که آماده اعزام نیروهای امدادی به ترکیه است. دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در توییتر خود نوشت: «ما آمادگی داریم گروه بزرگی از نیروهای امدادی را برای کمک به ترکیه بفرستیم. از نزدیک با مقامات این کشور برای هماهنگی استقرار نیروهای امدادی‌مان در ارتباطیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا نیز در توئیتی نوشت: «انگلیس آماده است به هر نحوی که می‌تواند {به کشور ترکیه} کمک کند.»

همچنین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به سوریه و ترکیه پیشنهاد کمک کرد. پوتین در پیام خود خطاب به اردوغان گفت: «تسلیت عمیق مرا به خاطر تلفات انسانی متعدد و ویرانی‌های گسترده ناشی از زلزله قدرتمند در کشورتان بپذیرید.»

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز مقام دیگری بود که ضمن ابراز همدردی، اعلام کرد کشورش آماده ارائه کمک‌های اضطراری به ترکیه و سوریه است.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان هم پس از وقوع زلزله ترکیه و سوریه، وعده کمک‌رسانی داد. شولز در توییتر خود نوشت: «ما از اخبار زلزله در منطقه مرزی ترکیه و سوریه شوکه شده‌ایم و به این مناطق کمک ارسال خواهیم کرد.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا دستور داده است گزینه‌های امدادرسانی به مناطق آسیب‌دیده در زلزله ترکیه و سوریه را ارزیابی کنند. او گفت که ایالات متحده عمیقاً از گزارش‌های مربوط به این زلزله ویرانگر نگران است.

در همین حال کمیسر مدیریت بحران اتحادیه اروپا نیز گفت که پس از زلزله ۷.۸ ریشتری ترکیه، اتحادیه اروپا تیم‌های امدادی را اعزام کرده و کمک‌های بیشتری را نیز عازم این کشور می‌کند.

به گفته رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، تاکنون ۴۵ کشور برای تلاش‌های جستجو و نجات پیشنهاد کمک کرده‌اند.

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور یک مسیر هوایی ایجاد کرده‌اند تا گروه‌های جستجو و نجات بتوانند به منطقه آسیب‌دیده از زلزله دسترسی پیدا کنند.

زلزله‌های شدیدی که روز دوشنبه در ترکیه به وقوع پیوست، از لحاظ اقتصادی نیز برای این کشور آسیب‌زا بود. به گفته کارشناسان مالی، این وقایع باعث شد ارزش پول ترکیه به پایین‌ترین سطح خود برسد و بازارهای سهام این کشور نیز روز دوشنبه سقوط کردند.

ترکیه کشوری زلزله‌خیز است و زمین‌لرزه‌های شدید پیش‌تر نیز در این کشور رخ داده است. زلزله نسبتا شدیدی که سال ۱۹۹۹ در شمال غرب این کشور به وقوع پیوست، حدود ۱۸ هزار کشته به جا گذاشت. هفته گذشته نیز زلزله‌ای به بزرگی ۵.۴ در دریای مدیترانه مناطق وسیعی از استان آنتالیا از کاش تا جزیره رودس یونان را لرزاند. آبان ۱۳۹۹ نیز زلزله‌ای به بزرگی ۶.۶ مناطق وسیعی از استان ازمیر ترکیه را تکان داد و خسارت‌های مالی و جانی زیادی به جا گذاشت.

بیشتر از جهان