شمار کشته‌های زلزله ترکیه و سوریه به بیش از ۱۳۰۰ نفر رسید

ساعت ۴:۱۷ بامداد دوشنبه ۶ فوریه (۱۷ بهمن) زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۷.۸ در عمق هفت کیلومتری منطقه پازارجیک در استان قهرمان‌مرعش ترکیه رخ داد

شمار کشته‌های زلزله‌ای که به بزرگای ۷.۸ جنوب ترکیه و شمال غرب سوریه را لرزاند رو به افزایش است. بر اساس گزارش‌ها، این زلزله تاکنون بیش از ۱۳۰۰ کشته و صدها مجروح به جا گذاشته است و جست‌و‌جوی آوارها همچنان ادامه دارد.

 

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه ساعتی پیش اعلام کرد که تعداد قربانیان در این کشور به ۹۱۲ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه ۵۳۸۳ نفر در کشور مجروح شده‌اند، افزود که نمی‌تواند پیش‌بینی کند که تعداد تلفات تا چه حد افزایش می‌یابد.

 به گزارش رویترز، بیش از ۴۰۰ نفر از شهروندان سوری نیز در شمال این کشور کشته شده‌اند. آمار تلفات در سوریه نیز رو به افزایش است و هر لحظه بر شمار کشته‌ها و مجروحین افزوده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد دمیریه، مشاور وزیر بهداشت سوریه، نیز در تلویزیون دولتی این کشور از افزایش آمار کشته‌شدگان و مجروحان خبر داد. 

در همین حال، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، اعلام کرد اسرائیل آماده هرگونه کمک به ترکیه است و الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، از تدوین و تدارک برنامه کمک سریع به ترکیه خبر داد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، نیز گفت کشورش آماده هرگونه کمک به مردم «مهربان» ترکیه است. او روز دوشنبه ۱۷ بهمن (۶ فوریه) در توییتی نوشت: «از خبر مرگ و مجروح شدن صدها نفر در زلزله ترکیه شوکه شده‌ام.»

او در ادامه افزود: «به خانواده قربانیان تسلیت می‌گوییم و برای مجروحان آرزوی بهبود سریع داریم. در این لحظه با مردم مهربان ترکیه احساس نزدیکی و همدلی داریم، و آماده‌ایم کمک‌های لازم را ارائه کنیم.»

این زمین‌لرزه که ساعت ۴:۱۷ بامداد دوشنبه ۶ فوریه (۱۷ بهمن) در عمق هفت کیلومتری منطقه پازارجیک در استان قهرمان‌مرعش ترکیه رخ داد، در سایر کشورها از جمله سوریه، لبنان، اراضی فلسطینی، عراق، عربستان سعودی، ایران، یونان، مصر، یونان، اوکراین، بلغارستان و قبرس نیز احساس شد. دقایقی پس از زلزله نخست، دو پس‌لرزه شدید به بزرگای ۶.۵ و ۶.۶ نیز در منطقه غازی‌عنتب رخ داد.

بیشتر از جهان