سفر شمخانی به مسکو برای شرکت در نشست افغانستان

اقدام چالش‌برانگیز جمهوری اسلامی در ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده علیه اوکراین، واکنش‌های گسترده اروپا و آمریکا را در پی داشته است و احتمالا از محورهای گفت‌وگوهای علی شمخانی در مسکو خواهد بود

هم‌زمان با گسترش موج تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه جمهوری اسلامی در ارتباط با ارسال پهپاد به روسیه، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، در هفته جاری برای شرکت در نشستی پیرامون افغانستان با حضور مقام‌های ۹ کشور به مسکو سفر خواهد کرد.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، خبر سفر علی شمخانی به روسیه را از قول کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی در مسکو، منتشر کرد.

سفیر جمهوری اسلامی در مسکو گفت: «شمخانی در این سفر، دیدارهای دوجانبه مهمی خواهد داشت و جمهوری اسلامی ایران و روسیه آمادگی دارند تجربه همکاری در سوریه را برای حل و فصل سایر بحران‌ها به کار گیرند.»

محورهای گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران با روسیه درباره افغانستان اعلام نشده است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، ۲۴ دی‌ماه، با بیان این که «جمهوری اسلامی به حمایت‌های خود از مردم افغانستان و  تجارت با این کشور برای کمک به مردم افغانستان ادامه می‌دهد»، گفت: «ما هیئت حاکمه فعلی در افغانستان را به رسمیت نشناخته‌ایم، اما در حوزه‌های مختلف با هیئت حاکمه ارتباط و گفت‌وگو داریم و معتقدیم راه حل در افغانستان، تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام افغانستانی است.»

در همین حال، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز جمعه ۱۴ بهمن (۳ فوریه)، در نامه‌ای به رئیس مجلس نمایندگان و رئیس مجلس سنای آمریکا، تمدید فرمان اجرایی مسدود ماندن ذخایر بانک مرکزی افغانستان و تقسیم آن به دو بخش را اعلام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این فرمان، ۳.۵ میلیارد دلار از مجموع هفت میلیارد دلار ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان، به یک صندوق امانت برای کمک‌های بشردوستانه به افغانستان منتقل می‌شود و بقیه با دستور قاضی برای پرداخت غرامت به قربانیان حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، استفاده می‌شود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز روز شنبه ۱۵ بهمن گفت که طالبان با نقض تعهداتش در قبال مردم افغانستان، فرصت‌ روابط با جهان را از دست می‌دهد.

پرایس افزود که در حال حاضر، با اقدام‌های وحشیانه و سرکوبگرانه طالبان، تصور بهبود روابط جهان با این گروه توهمی بیش نیست.

از سوی دیگر، سفر علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، به مسکو در حالی صورت می‌گیرد که جمهوری اسلامی در هفته گذشته با حمله پهپادی به تاسیساتی نظامی در اصفهان مواجه شد که به گفته رسانه‌های بین‌المللی در کار ساخت موشک و پهپاد نقش دارند.

موضوع ارسال پهپادهای جمهوری اسلامی به روسیه برای استفاده علیه اوکراین، واکنش‌های گسترده اروپا و آمریکا را در پی داشته است و احتمالا یکی از محورهای گفت‌وگوهای علی شمخانی در مسکو خواهد بود.

با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا جمهوری اسلامی در مواجهه با تحریم‌های تازه آمریکا و اروپا از این اقدام عقب‌نشینی خواهد کرد و در تقابل با چالش‌های متعدد از جمله خیزش سراسری مردم، نافرجام ماندن مذاکرات احیای برجام، بحران اقتصادی و تحریم‌های فزاینده، از جنگ اوکراین فاصله خواهد گرفت یا اینکه بیش‌ازپیش به روسیه و ولادیمیر پوتین نزدیک شده و علاوه بر پهپاد، موشک نیز در اختیار روسیه قرار خواهد داد. 

از سوی دیگر، ایالات متحده آمریکا روز جمعه تحریم‌های تازه‌ای را در ارتباط با کمک‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین علیه جمهوری اسلامی به اجرا گذاشت.

بنابر اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، هشت نفر از مقام‌های ارشد شرکت پهپادسازی «پرآور پارس»، حسین شمس‌آبادی، مدیرعامل این شرکت، و علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، و دو ناو جنگی جمهوری اسلامی مشمول تحریم جدید شده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود تاکید کرد که شرکت پرآور پارس با ساخت پهپاد برای نیروی دریایی و هوایی سپاه پاسداران به شکل ویژه‌ای در تولید و ساخت پهپادهای شاهد-۱۷۱ نقش دارد.

اعضای هیئت مدیره شرکت پرآور پارس شامل ابوالفضل ناظری، محمدصادق حیدری موسوی، ابوالفضل صالح‌نژاد، ابوالقاسم والاگهر، محسن اسدی، ابوالفضل ناظری و محمدرضا محمدی که برخی به‌طور هم‌زمان از فرماندهان نیروی دریایی سپاه پاسداران‌اند، نیز مشمول تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا شده‌اند.

اقدام جمهوری اسلامی به ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین که اولین بار بهار گذشته از طرف جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، رسما از سوی واشنگتن شد اکنون چالشی بر چالش‌های پیش روی جمهوری اسلامی افزوده است.

به گفته رایان نلسون، معاون مبارزه با تروریسم وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، سازمان‌ها و موسسات جمهوری اسلامی که به تولید و ساخت پهپاد برای سپاه پاسداران و دیگر نهادهای نظامی جمهوری اسلامی مشغول‌اند و درگیر ارسال این پهپادها به روسیه‌اند، همگی هدف تحریم‌های آمریکا قرار خواهند گرفت.