یهودستیزی حکومتی؛ گفتگوی صدا و سیما با انکارکنندگان هولوکاست در غرب

«جمهوری اسلامی با یهودستیزی متولد شده و این برنامه‌های تلویزیونی تازه‌ترین جلوه‌گری تفکر آن است»

زنان یهودی در اردوگاه کار اجباری آشوویتس، لهستان ۱۹۴۵- AFP PHOTO

نشریه اورشلیم‌ پست در مطلبی به رشته‌مصاحبه‌هایی اشاره کرده است که در ماه ژانویه و درست قبل از روز جهانی یادبود هولوکاست (۲۷ ژانویه) از کانال چهار تلویزیون حکومتی ایران پخش شده و در آن‌ها، با شماری از انکارکنندگان هولوکاست در بریتانیا و آمریکا گفت‌وگو شده است. 

در این رشته مصاحبه‌ها از جمله با نیکلاس کولرستروم، ریچارد نلسون ویلیامسون، ای.مایکل جونز، و الیسون ویر مصاحبه شده است. 

 نیکلاس کولرستروم، انکارکننده بریتانیایی هولوکاست، گفت: «راه‌حل نهایی برای مسئله یهودیت این بود که آلمان مایل نبود یهودیان رسانه‌ها، روزنامه‌ها، دستگاه قضایی و سیاست را تحت کنترل داشته باشند و می‌خواستند که نفوذ یهودیان از بین برود، بنابراین این سیاستشان بود.»

جیسون برودسکی، مدیر سیاست‌گذاری در سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» در آمریکا، به اورشلیم‌ پست گفت که جمهوری اسلامی تفکر یهودستیزانه خود را به نمایش گذاشته است. او افزود: «جمهوری اسلامی با یهودستیزی متولد شده و این برنامه‌های تلویزیونی تازه‌ترین جلوه‌گری تفکر آن است.» او همچنین گفت که روزنامه کیهان، نزدیک‌ترین رسانه به خامنه‌ای، سال گذشته یک ستون میهمان را به ستایش از هیتلر اختصاص داده بود و برنامه‌های جدید تلویزیونی نیز در همین چارچوب است. 

برودسکی افزود: «برنامه با اشاره رهبر جمهوری اسلامی به انکارکنندگان هولوکاست مانند راجر گارادی آغاز می‌شود. دادن تریبون به چنین افرادی مشارکت در انتشار یهودستیزی در تمام جهان است و تهران باید بابت آن طرد شده و مجازات شود. نباید با چنین حکومتی ارتباط برقرار کرد.»

ممری، موسسه تحقیقات رسانه‌ای خاورمیانه، نوشته است که مجری برنامه تلویزیونی فوق آرش دریابندری، نویسنده، مترجم و محقق در زمینه فلسفه است و مانند پدرش، نجف دریابندری، بخش عمده حیات حرفه‌ای خود را به کار ترجمه اختصاص داده است. او فارغ‌التحصیل دانشگاه برکلی است و سال‌های زیادی را به‌عنوان یک فرد دانشگاهی در دانشگاه‌های غرب سپری کرده است. 

اسقف ریچارد نلسون ویلیامسون، دیگر انکارکننده بریتانیایی هولوکاست، در گفت‌وگو با دریابندری در این برنامه تلویزیونی گفت که هولوکاست را افسانه خواند و ران اونز، انکارکننده آمریکایی هولوکاست، استودیوهای فیلمسازی هالیوود را مسئول معرفی گسترده آن به آمریکایی‌ها توصیف کرده است چرا که به گفته او «هالیوود عمدتا تحت کنترل یهودیان است.»

اونز افزود: «میلیاردها دلار، ده‌ها میلیارد دلار به آنچه بازماندگان هولوکاست می‌خوانند، یا در اصل دولت اسرائیل، پرداخت شده است. به این ترتیب، شما منافع فراوانی دارید که به‌شدت به حمایت از این ایده متعهدند، حتی اگر در واقعیت مبنای چندانی نداشته باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ای. مایکل جونز، نویسنده آمریکایی، به کانال ۴ تلویزیون جمهوری اسلامی گفت: «روایت هولوکاست افسانه بنیادین امپراطوری آمریکا است.» او همچنین ادعا کرد که روایت‌های مربوط به اتاق‌های گاز اشتباه است و دوش‌هایی که از آن‌ها یاد شده است در واقع برای پخش گاز زیکلون‌ب و ضدعفونی کردن لباس‌ افراد بود و ادعا کرد که این دو داستان را با هم ترکیب کرده‌اند. او گفت: «این یهودیان هرگز دوش ندیده بودند و نمی‌دانستند چیست.»

جونز گفت: «اردوگاه‌های مرگ در آشویتس استخر داشتند. این اردوگاه‌ها هر آنچه که کمک می‌کرد زندگی بهتر شود، داشتند تا کارگران مفیدتر باشند. آشویتس اردوگاهی بود که در آن افراد را مجبور به کار می‌کردند.»

اورشلیم‌ پست نوشته است که جونز در ادامه سخنان یهودستیزانه‌اش گفت: «پول حکومت را تعیین می‌کند و یهودیان پول را تحت کنترل دارند و آنان‌اند که سیاست‌های اساسی آمریکا را تعیین می‌کنند و از همین رو است که ما داریم با ایران می‌جنگیم. این به نفع مردم آمریکا نیست؛ به نفع اسرائیل است.»

الیسون ویر، فعال آمریکایی، به تلویزیون جمهوری اسلامی گفت یکی از بدترین کارهای طرفداران اسرائیل، «سوق دادن ایالات متحده آمریکا به جنگ‌هایی غم‌انگیز و مخرب از طرف اسرائیل است». او همچنین مدعی شد که اسرائیل «صهیونیست‌ها را در پنتاگون و دولت آمریکا جاسازی کرد تا به آمریکا برای جنگ با عراق فشار بیاورند».

اورشلیم‌ پست در اینجا و در رد ادعای فوق نوشته است که در زمان نخست‌وزیری آريل شارون در اسرائیل، دولت این کشور به دولت وقت جورج بوش درباره حمله به عراق هشدار داده بود. 

اورشلیم‌پست سپس به مواضع مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا، اشاره می‌کند که رژیم ایران را بزرگ‌ترین حکومت حامی یهودستیزی توصیف کرده است و جاناتان گرینبلات، رئیس اتحادیه ضدافترا، در سال ۲۰۲۰ گفته بود که جمهوری اسلامی یهودستیزترین حکومت و انکارکننده هولوکاست است. 

فلیکس کلاین، کمیسر فدرال آلمان، که وظیفه مبارزه با یهودستیزی را بر عهده دارد، از انتقاد از یهودستیزی جمهوری اسلامی ایران خودداری کرده است. پمپئو در سال ۲۰۲۰ آلمان را به‌دلیل کوتاهی در مقابله با تروریسم و اظهارات یهودستیزانه تهران مورد انتقاد قرار داده بود. 

در رشته‌برنامه‌های تلویزیون جمهوری اسلامی، با دکتر کوین برت، چهره دانشگاهی آمریکایی مسلمان، نیز گفت‌وگو شده است. او نیز در سخنانش به توهم توطئه درباره یهودیان پرداخت و گفت: «اسرائیل احتمالا در قتل کندی و انفجار‌های ۱۱ سپتامبر نقش داشت تا آمریکا را به جنگی بکشاند که با نابودی دشمنان اسرائیل به مرگ میلیون‌ها انسان و آسیب به منافع آمریکا منجر شود.»