قطعنامه تازه سازمان ملل متحد برای مبارزه با انکار هولوکاست

۱۱۴ کشور از این قطعنامه پشتیبانی کردند و تنها جمهوری اسلامی ایران بود به صورت علنی با آن مخالفت کرد

تصویری از یهودیان زندانی شده در اردوگاه آشوویتس، جایی که میلیون‌ها نفر کشته شدند- AFP

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه، ۲۰ ژانویه، قطعنامه‌ پیشنهادی هیئت نمایندگی اسرائیل با هدف مبارزه با انکار هولوکاست را به تصویب رساند. این دومین بار از زمان تشکیل کشور اسرائیل است که قطعنامه پیشنهادی این کشور در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب می‌شود.

به گزارش تایمز، اسرائیل در این قطعنامه، با استفاده از تعریف «اتحاد بین‌المللی برای یادآوری هولوکاست» انکار هولوکاست را به عنوان مقوله‌ای ویژه طبقه‌بندی می‌کند. این قطعنامه اقدام‌هایی را که نیاز است کشورهای امضاکننده برای رسیدگی به این پدیده اجرا کنند، مشخص می‌کند و از رسانه‌های اجتماعی می‌خواهد پست‌هایی را که با تعریف اتحاد بین‌المللی برای یادآوری هولوکاست همخوانی ندارند، پاک کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۱۱۴ کشور از این قطعنامه پشتیبانی کردند و تنها جمهوری اسلامی ایران بود به صورت علنی با آن مخالفت کرد. نمایندگان جمهوری اسلامی ایران ادعا کردند که این قطعنامه «تلاش دیگری از سوی اسرائیل است تا از رنج یهودیان در گذشته برای پوشش گذاشتن بر جنایاتی که در هفت دهه گذشته علیه کشورهای منطقه انجام داده است، بهره برداری کند»؛ اما از آنجا که جمهوری اسلامی ایران حق عضویت خود در سازمان ملل را پرداخت نکرده است، از برخی حقوقش نمی‌تواند استفاده کند و هیئت ایرانی نتوانست برای رای‌گیری درباره قطعنامه پیشنهادی اسرائیل درخواستی رسمی ارائه بدهد. درنتیجه این قطعنامه با اجماع تصویب شد.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد،  گفت که این ابتکار ما را متعهد می‌کند برای پیشگیری از تکرار جنایت‌های وحشتناک گذشته، نسل آینده را آموزش دهیم. او با اشاره به حادثه گروگانگیری  در کنیسه‌ای در تگزاس، تنها چند روز پیش از تصویب این قطعنامه، این رویداد را آخرین مثالی نامید که نیاز به آموزش درباره هولوکاست و یهودی‌ستیزی را اثبات می‌کند.

این قطعنامه از کشورهای عضو می‌خواهد در برنامه‌های آموزشی خود، هولوکاست را برای نسل‌های آینده تبیین کنند تا از نسل‌کشی‌های بعدی پیشگیری شود.

بیشتر از جهان