فرانسه و ایتالیا با ارسال سامانه‌های موشکی به اوکراین موافقت کردند

این سیستم‌های موشکی محصول مشترک دو کشور عضو ناتو، به اوکراین کمک خواهند کرد تا از خود در برابر پهپادها، موشک‌ها و هواپیماهای روسی حفاظت کند

وزیران دفاع فرانسه و ایتالیا در تماس تلفنی روز جمعه درباره ارسال سامانه به اوکراین تصمیم نهایی را گرفتند-Julie SEBADELHA / POOL / AFP

وزارت دفاع فرانسه روز جمعه اعلام کرد که فرانسه و ایتالیا برای تحویل سامانه‌های موشکی متحرک زمین‌به‌‌هوا به اوکراین توافق کرده‌اند.

این سامانه‌ها که با دو نام مامبا (MAMBA) و سمپ/تی (SAMP/T) شناخته می‌شوند، یک باتری موشک‌های میان‌برد سوار بر خودرو هستند و برای حفاظت در مقابل تهدیدهای هوابرد مانند موشک و هواپیماهای سرنشین‌دار و بدون‌سرنشین طراحی شده‌اند. 

وزارت دفاع فرانسه گفت: «این سیستم‌های موشکی که فرانسه و ایتالیا به‌عنوان دو عضو ناتو به طور مشترک ساخته‌‌اند، به اوکراین کمک خواهند کرد تا از خود در برابر پهپادها، موشک‌ها و هواپیماهای روسی حفاظت کند.»

در بیانیه وزارت دفاع فرانسه آمده است که تحویل این سامانه پاسخی بود به درخواست فوری اولکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، که از همتایان فرانسوی و ایتالیایی خود خواسته بود برای «حفاظت از مردم غیرنظامی و زیرساخت‌های اوکراین در برابر حمله‌های هوایی روسیه»، به کی‌یف کمک کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سباستین لکورنو، وزیر دفاع فرانسه، در جریان سفر روز سه‌شنبه رزنیکوف به پاریس، اعلام کرده بود که پاریس ۱۲ فروند خمپاره‌انداز سوار بر کامیون سزار و تجهیزات جدید پدافند هوایی را به اوکراین ارسال خواهد کرد. 

فرانسه هنوز تانک‌های رزمی «لکلرک» را به اوکراین ارسال نکرده است و این نیز، یکی دیگر از درخواست‌های مصرانه کی‌یف است. 

مسئله ارسال سامانه‌ مامبا به اوکراین از چند هفته‌ پیش مورد بحث مقام‌ها بوده است و در نهایت، در جریان تماس تلفنی وزیران دفاع ایتالیا و فرانسه تصمیم نهایی در مورد آن اتخاذ شد. 

این سامانه که شبیه سامانه پاتریوت آمریکایی است، قرار است در بهار پیش رو به اوکراین تحویل داده شود. 

یک سامانه مامبا (MAMBA) سال گذشته به رومانی، کشور عضو ناتو و هم‌مرز با اوکراین، تحویل داده و در این کشور مستقر شد. 

یک عضو ارتش فرانسه که باتجربه و آشنا با سامانه فوق است، ماه دسامبر به خبرگزاری فرانسه گفته بود با برد ۱۰۰ کیلومتری این سامانه «می‌توانیم با طیف گسترده‌ای از تهدیدهای هوابرد مقابله کنیم»، تهدیدهایی که شامل موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد، هواپیماهای جنگنده، هلیکوپتر، پهپاد و حتی موشک‌های کروز با کلاهک‌های متعدد می‌شود. 

فرانسه همچنین وعده داده است که یک سامانه راداری از نوع «گراند ماستر ۲۰۰» ساخت پیمانکار دفاعی فرانسوی «تالس» را به اوکراین ارسال کند.

این رادار امکان شناسایی نیروهای هوابرد دشمن در فاصله ۲۵۰ کیلومتری و مبارزه با آن‌ها در ۱۰۰ کیلومتری را فراهم می کند.

رادار فوق که امکان جابه‌جایی آن با کامیون وجود دارد، همچنین آتش خمپاره و توپخانه را هنگام پرتاب شناسایی می‌کند و به‌عنوان یک سیستم هشدار اولیه عمل می‌کند.

بیشتر از جهان