سامانه موشکی هیمارس چگونه روسیه را در اوکراین زمین‌گیر کرد؟

«سامانه موشکی توپخانه با تحرک بالا» به نیروهای اوکراینی امکان می‌دهد که در قیاس با قبل، با سرعت و دقت بیشتری شلیک کنند

نیروهای اوکراین از این سیستم موشکی برای نابودی بیش از ۵۰ انبار مهمات روسیه استفاده کرده‌اند - FADEL SENNA / AFP

نیروهای اوکراینی در نبرد با تهاجم روسیه برای تخریب [اهداف مشخص‌شده] از سامانه توپخانه‌ای متحرک ساخت ایالات متحده استفاده می‌کنند؛ [این سلاح‌ها] آنقدر [موثرند] که اوکراین خواستار [تحویل] ده‌ها مورد دیگر از این سامانه شده است تا احتمالا بتواند روند جنگ را تغییر دهد.

به گفته مقام‌های نظامی ایالات متحده و اوکراین، «سامانه موشکی توپخانه با تحرک بالا» (HIMARS) که یک راکت‌انداز [نصب شده] بر روی کامیون است، مواضع روسیه را در پشت خط مقدم ویران کرده است و پست‌های فرماندهی و انبارهای مهمات [آن] را نابود کرده است.

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، روز دوشنبه [یکم اوت ۲۰۲۲] در اظهاراتی تلویزیونی گفت که نیروهای کشورش از زمان دریافت مهمات از آمریکا در ماه گذشته، از این سیستم موشکی برای نابودی بیش از ۵۰ انبار مهمات روسیه استفاده کرده‌اند. گزارش‌های فرماندهان حاضر [در میدان جنگ] حاکی از آن است که بهره‌گیری از این تسلیحات در توقف پیشروی روسیه در منطقه دونباس نقش داشته ‌است.

اولین «سامانه موشکی توپخانه با تحرک بالا» در ماه ژوئن، زمانی که نیروهای اوکراینی متحمل تلفات سنگینی در منطقه دونباس شده بودند، به اوکراین تحویل داده شد. پنتاگون روز جمعه از تحویل چهار سامانه دیگر خبر داد و تعداد کل آن‌ها را به ۱۶ فروند رساند. ایالات متحده همچنین حدود ۲۰۰ نیروی اوکراینی را برای کار با این سامانه آموزش داده است.

 «سامانه موشکی توپخانه با تحرک بالا» به نیروهای اوکراینی امکان می‌دهد که در قیاس با قبل، با سرعت و دقت بیشتری شلیک کنند. پرتابگرهای سوار بر کامیون، موشک‌های هدایت شونده‌ای را شلیک می‌کنند که از سوی سامانه موقعیت‌یاب جهانی (GPS) هدایت می‌شوند و این قابلیت را دارند که مقاصدی را در فاصله ۵۰ مایلی (۸۰ کیلومتری) هدف قرار دهند. کامیون‌هایی که [این موشک‌‌ها] از آن‌ها شلیک می‌شوند، فرز و سریعند و  ردیابی و تشخیص آن‌ها به سختی ممکن است و از این رو، انهدام آن‌ها برای روسیه دشوار است.

رهبران نظامی اوکراین و آمریکا، درباره موفقیت این سامانه بسیار تبلیغ کرده‌اند. یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده هفته گذشته در نشست خبری پنتاگون با خبرنگاران گفت: «اوکراینی‌ها با «سامانه موشکی توپخانه با تحرک بالا» مواضع مهم روسیه را هدف قرار می‌دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مقام ارشد نظامی ایالات متحده، در همان نشست خبری «سامانه موشکی توپخانه با تحرک بالا» را به دلیل اثربخشی آن در ایجاد اختلال در عملیات روسیه، «خواستنی‌ترین چیز [تعقیب‌‌شده‌‌ترین- the most hunted]  در سراسر اوکراین» خواند.

نیروهای اوکراینی [دارای عملکردی] خوب‌اند. این مقام به ایندیپندنت گفت: «در حال حاضر آن‌ها تاثیر بسیار مهمی بر [کاهش] توانایی روس‌ها در پیگری اهداف خود دارند.»

مقام‌ها[ی ارشد نظامی] افزودند: «اوکراینی‌ها تلاش زیادی را بر [هدف قرار دادن] فرماندهی و کنترل روسیه، [یعنی] مناطق تدارکات لجستیکی آن‌ها، متمرکز کرده‌اند که شامل انواع دسته‌های تدارکات، به‌ویژه مهمات است.»

[یکی از] مقام[ها] افزود، حملات اوکراین به مراکز فرماندهی [روسیه]، به ویژه در حمله فعلی روسیه به جنوب شرق اوکراین، بسیار ویرانگر بوده است.

«از نحوه جنگیدن روس‌ها متوجه شده‌ایم که نیاز دارند تا کسی به آن‌ها بگوید چه کار کنند. وقتی بتوان افرادی را که به آن‌ها می‌گویند چه کار کنند [فرماندهان نظامی را] کشت، می‌توان جلو حرکت آن‌ها را گرفت. و ما همچنان [این روند را] ادامه خواهیم داد.»

آن‌‌ها افزودند: «نشانه‌هایی می‌بینیم که روس‌ها می‌کوشند تا [عملکرد] خود را با اثرات [مخرب] «سامانه موشکی توپخانه با تحرک بالا» تطبیق دهند.»

از زمانی که روسیه در ۲۴ فوریه امسال به همسایه خود [اوکراین] حمله کرد، تامین تسلیحات غربی برای دفاع اوکراین بسیار مهم بوده است. در طول نبرد در کی‌یف، هنگامی که نیروهای زمینی روسیه تلاش‌های مکرری برای محاصره پایتخت و ساقط کردن (decapitate) دولت اوکراین انجام دادند، «سلاح‌های ضد تانک سبک» (Javelin) ساخت ایالات متحده آمریکا و نسل بعدی آن، «سلاح های سبک ضد تانک ساخت بریتانیا»  (NLAW) به تغییر مسیر و جهت [جنگ] کمک کرد.

زمانی که روسیه از فشار خود بر کی‌یف صرف‌نظر کرد، تمام نیروهای خود را در جنوب شرقی متمرکز کرد و  در عوض [به جای تصرف پایتخت] کوشید منطقه دونباس را تصرف کند. به این ترتیب، یک بار دیگر از برتری [نظامی] برخوردار شد. نتیجه این نبرد، وابسته به [قدرت] سلاح‌های توپخانه‌ای شد که روسیه در این مورد، [دست بالا را داشت و] از سامانه‌ها و مهمات پیچیده‌تری برخوردار بود.

[به این ترتیب] تلفات اوکراینی‌ها به سرعت افزایش یافت. در آغاز ماه ژوئن، میخائیلو پودولیاک، دستیار ارشد رئیس جمهوری اوکراین، به بی‌بی‌سی گفت که روزانه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ سرباز اوکراینی در خط مقدم دونباس کشته می‌شوند.

زمانی که نخستین محموله «سامانه موشکی توپخانه با تحرک بالا» به اوکراین رسید، این وضعیت تغییر کرد.

راب لی، کارشناس ارشد موسسه تحقیقات سیاست خارجی (FPRI) و تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا که تلفات تجهیزات روسیه را بررسی می‌کند، «سامانه موشکی توپخانه با تحرک بالا» را یک «سامانه تسلیحاتی بسیار دقیق» توصیف کرد که نقش کلیدی در کاهش برتری توپخانه‌ای روسیه ایفا کرده است.

او به ایندیپندنت گفت: «خطر هدف قرار گرفتن [این موشک ها] از سوی توپخانه روسی کمتر است، زیرا این امکان وجود دارد که عملیات پرتاب آن‌ها را در شب انجام دهید، و مجبور نیستید [با هواپیماهای بدون سرنشین] هدف را مشاهده کنید و می‌توان بعدتر [نتیجه را] ارزیابی کرد.»

او گفت که نخستین ویدیو از «سامانه موشکی توپخانه با تحرک بالا» که در اوکراین مشغول انجام عملیات بوده است، در ۲۴ ژوئن منتشر شد. او افزود که از آن زمان به بعد، [انتشار] فیلم‌های حمله «سامانه موشکی توپخانه با تحرک بالا» به انبارهای مهمات دیگر به «یک اتفاق تقریبا روزمره و عادی» تبدیل شده است.

او می‌گوید: «اوکراینی‌ها اعلام کرده‌اند که در نتیجه [استفاده اوکراین از این سامانه‌های موشکی]، روس‌ها گلوله‌های توپخانه‌ای بسیار کمتری شلیک می‌کنند و این امر به نیروهای زمینی اوکراین فرصت بیشتری برای دفاع از مواضع خود می‌دهد.»

آقای لی افزود، نتیجه این است که «روسیه در طول سه هفته گذشته دستاوردهای زیادی نداشته است.»

پرسشی که اکنون باقی می‌ماند، این است که آیا «سامانه موشکی توپخانه با تحرک بالا» برای شروع یک حمله متقابل از سوی اوکراین کافی است، یا خیر. در اوایل ماه جاری رزنیکوف در حضور مجازی‌اش در برابر شورای آتلانتیک گفت که برای دستیابی به این هدف، نیروهای او به ده‌ها (dozens) سامانه دیگر نیاز دارند. 

به گزارش واشنگتن پست، او گفته است: «برای یک ضد حمله موثر، حداقل به ۱۰۰ [فروند «سامانه موشکی توپخانه با تحرک بالا»] نیاز داریم و این [سرنوشت‌ساز است و] بازی [جنگ] را تغییر خواهد داد.»

ایالات متحده تاکنون در دوران ریاست جمهوری جو بایدن، حدود ۸.۲ میلیارد دلار (۶.۸ میلیارد پوند) تسلیحات و پشتیبانی به اوکراین ارسال کرده است. پنتاگون روز جمعه گفت، آخرین بسته شامل حدود ۱۷۵ میلیون دلار (۱۴۶ میلیون پوند) تجهیزات است که از انبارهای نظامی موجود در ایالات متحده خارج شده است.

مقام‌های اوکراینی در حال حاضر درخواست خود برای «سامانه موشکی توپخانه با تحرک بالا» و سایر سامانه‌های مشابه را با صدای بلند فریاد می‌زنند، با این حال، آقای لی می‌گوید اگر اوکراین بخواهد در موضع حمله قرار گیرد، ممکن است نیازمند تطبیق مجدد با شرایطی بیابد که تغییر کرده است.

او گفت: «مهم است که به خاطر داشته باشید که هیچ سلاح شگفت‌انگیزی وجود ندارد. «سامانه موشکی توپخانه با تحرک بالا» در ماه گذشته بسیار موثر بوده است، اما روسیه در نهایت خود را [با آن] سازگار خواهد کرد.»

او افزود  که اوکراین برای تصاحب قلمرو خود، به مجموعه جدیدی از مهارت‌ها و تجهیزات نیاز دارد.

«اوکراین به تانک و [وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین] و مهمات توپخانه‌ای کافی نیاز دارد. آن‌ها باید بتوانند اهداف را نابود کنند و واحدها به اندازه کافی برای انجام عملیات تسلیحات ترکیبی آموزش دیده باشند.»

او افزود:«سامانه موشکی توپخانه با تحرک بالا» به خودی خود کافی نیست. «برای انجام یک عملیات تهاجمی موثر، به عوامل دیگری هم نیاز دارید.»

© The Independent

بیشتر از جهان