جمهوری‌خواهان می‌خواهند مانع معافیت‌های تحریمی کاخ سفید به حکومت ایران شوند

معافیت‌های تحریمی دولت جو بایدن به جمهوری اسلامی نه تنها چند میلیارد دلار درآمد نصیب روس‌ها کرده، بلکه باعث شده روسیه به توسعه برنامه هسته‌ای تهران نیز کمک کند

Anna Moneymaker/Getty Images/AFP

وبسایت واشینگتن فری‌بیکن، با انتشار مقاله‌ای در روز جمعه، ۳ فوریه ۲۰۲۳، نوشت برخی منابع مطلع از وقایع کنگره ایالات متحده آمریکا به این وبسایت گفته‌اند قانونگذاران جمهوری‌خواه کنگره، به رهبری سناتور تد کروز، در پی تصویب قانونی هستند که تمدید معافیت‌های تحریمی جمهوری اسلامی به‌وسیله دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، را به‌صورت عملی غیرممکن خواهد کرد؛ لایحه‌ای که به‌گفته این منبع مطلع به‌ احتمال بسیار زیاد با حمایت گسترده نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره مواجه شود.

واشینگتن فری‌بیکن نوشت تد کروز، سناتور ایالت تگزاس، بر این باور است که دولت فدرال آمریکا در حال حاضر هیچ بهانه‌ای برای معافیت‌های تحریمی جمهوری اسلامی ایران ندارد چون به عقیده این سناتور آمریکایی چنین معافیت‌هایی به روسیه اجازه می‌دهد تا با توسعه برنامه هسته‌ای تهران همکاری کند.

کروز می‌گوید معافیت‌های تحریمی جمهوری اسلامی، که به‌گزارش واشینگتن فری‌بیکن باعث شده است تا یک شرکت انرژی روسی با حکومت ایران همکاری کند و ضمن کمک به توسعه برنامه هسته‌ای تهران برای این شرکت روسی نیز میلیاردها دلار به ارمغان آورد، در ماه اوت سال گذشته میلادی تمدید شد چون دولت بایدن همچنان به‌شکلی وسواس‌آمیز به‌دنبال مذاکره با مقام‌های جمهوری اسلامی و احیای توافق هسته‌ای برجام است.

واشینگتن فری‌بیکن در مقاله روز جمعه خود می‌نویسد این معافیت‌های پی در پی دولت جو بایدن به جمهوری اسلامی این اجازه را به روس‌ها می‌دهد تا در تاسیسات و نیروگاه‌های هسته‌ای متعلق به حکومت ایران کار کنند؛ همکاری‌ای که، به‌نقل از واشینگتن فری‌بیکن، پس از روشن شدن همکاری نظامی تهران و مسکو در جنگ اوکراین افزایش پیدا کرده و در حال حاضر نبردی میان جمهوری‌خواهان کنگره و دولت بایدن بر پا کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لایحه‌ای که تد کروز و متحدانش علیه معافیت‌های تحریمی جمهوری اسلامی ایران تهیه کرده‌اند، هنوز به تصویب نرسیده و مراحل مقدماتی تصویب را پشت سر می‌گذارد. با این‌وجود، در صورت تصویب چنین لایحه‌ای در کنگره، رئیس جمهوری فعلی آمریکا بر سر یک دو راهی قرار می‌گیرد: یا این قانون را بپذیرد یا از حق وتوی خود استفاده کند و، به‌ علت امیدی که به احیای برجام دارد، از اجرای آن خودداری کند.

از این رو تد کروز استدلال می‌کند اگر دولت جو بایدن خود را متعهد به مقابله با همکاری‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران و دولت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، می‌داند باید در صورت تصویب لایحه‌ای که او و همکارانش تهیه کرده‌اند، قانون را بپذیرد و آن را به اجرا درآورد؛ لایحه‌ای که به موجب بخش‌هایی از آن کار روس‌ها بر روی سانتریفیوژهای تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ممنوع خواهد شد.

به‌گزارش واشینگتن فری‌بیکن، لایحه مورد نظر خدمات آموزشی روسیه در نیروگاه اتمی بوشهر را هدف می‌گیرد و همچنین فعالیت‌های روسیه در زمینه انتقال و ذخیره آب سنگین متعلق به جمهوری اسلامی را نیز ممنوع خواهد کرد.

واشینگتن فری‌بیکن، در انتهای مقاله روز جمعه خود بخش‌هایی از اظهارات گابریل نورونها، از کارمندهای وزارت خارجه آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، در این زمینه را نیز منتشر کرد. به‌گفته نورونها اگر دولت بایدن به‌دنبال «حمایت صادقانه» از اوکراین است نباید به اتحاد میان روسیه و جمهوری اسلامی ایران «چراغ سبز» نشان دهد.

این کارمند ارشد وزارت خارجه آمریکا همچنین می‌گوید تمدید معافیت‌های تحریمی جمهوری اسلامی به شرکت دولتی «روس‌اتم» این اجازه را می‌دهد تا نه تنها با ساخت دو راکتور برای حکومت ایران ۱۰ میلیارد دلار درآمد داشته باشد بلکه به توسعه برنامه هسته‌ای تهران نیز یاری برساند.

نورونها اعتقاد دارد اگر کاخ سفید به این نتیجه رسیده که توافق هسته‌ای برجام قابل احیا نیست و توافقی شکست خورده است، باید در برابر «اخاذی‌های هسته‌ای [حکومت] ایران» بایستد و فشارهایی واقعی بر تهران وارد کند.

بیشتر از جهان