مقام‌های اتحاديه اروپا به کی‌یف سفر کردند؛ حمله موشکی روسيه به اهداف غيرنظامی

در این حمله دست‌کم سه نفر کشته و ۲۱ نفر ديگر مجروح شدند

موشک‌های روسيه، روز پنجشنبه دوم فوریه (۱۳ بهمن)، برای دومين بار ظرف ۲۴ ساعت به مناطق مسکونی در شهر کراماتورسک در شرق اوکراين اصابت کردند. این در حالی است که مقام‌های ارشد اتحاديه اروپا با نزديک شدن به سالگرد حمله روسیه، به کی‌یف سفر و با مقام‌های اوکراین گفت‌وگو کردند.

آخرين حملات موشکی در کراماتورسک در حالی صورت گرفت که امدادگران در حال آواربرداری يک ساختمان دیگر بودند که اواخر روز چهارشنبه هدف يک موشک روسی قرار گرفته بود. در این حمله دست‌کم سه نفر کشته و ۲۱ نفر ديگر مجروح شدند. دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین گفت تصور می‌شود دست‌کم یک قربانی دیگر زیر آوار باشد. فرماندار این منطقه در تلگرام نوشت: «کراماتورسک دوباره در‌اثر انفجارها درهم شکست، روس‌ها دو حمله راکتی دیگر انجام دادند.»

او گفت در آخرين حملات موشکی که به ساختمان‌های مسکونی، يک درمانگاه کودکان و يک مدرسه در قلب شهر اصابت کرد، دست‌کم پنج غيرنظامی مجروح شدند. الکساندر هونچارنکو، شهردار کراماتورسک، از ساکنان خواست در پناهگاه‌ها بمانند. کراماتورسک یک مرکز اصلی برای ارتش اوکراین در شرق این کشور است. جزئيات بيشتری از حمله روز پنجشنبه در دسترس نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسيه در جريان جنگ بارها ساختمان‌های مسکونی را هدف قرار داده و تلفات غيرنظامی به جا گذاشته است، هرچند کرملين هدف قرار دادن ساختمان‌های مسکونی را تکذيب کرده است.

در همین حال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین و اورزولا فون در‌ لاین، رئیس کمیسیون اروپا دیدار داشتند. آخرین اجلاس از این نوع در کی‌یف در اکتبر ۲۰۲۱، چند ماه پیش از آغاز جنگ در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ برگزار شد.

فون در‌ لاین «درخواست تحسین‌برانگیز» اوکراین در زمان جنگ برای عضویت در اتحادیه اروپا را ستود، هر چند مقام‌های بروکسل می‌دانند که پیوستن اوکراین به این اتحادیه ۲۷ کشوری هنوز راه درازی را در پیش دارد. رئیس کمیسیون اروپا گفت: «کمیسیون اروپا پیشنهاد می‌کند که کی‌یف به برنامه‌های کلیدی اروپا بپیوندد. این کار به اوکراین مزایایی شبیه به عضویت در اتحادیه اروپا در بسیاری از زمینه‌ها خواهد داد.»

به گفته او، کمک‌های اتحادیه اروپا برای اوکراین از زمان آغاز جنگ روسیه، به ۵۰ میلیارد یورو (۵۵ میلیارد دلار) رسیده است. او گفت اتحاديه اروپا قصد دارد پيش از ۲۴ فوريه بار دیگر يک بسته تحريم‌ها علیه روسیه را اعلام کند.

فون در‌ لاین همچنین اعلام کرد که مرکز بین‌المللی تعقیب جرم و خشونت در اوکراین برای هماهنگی و جمع‌آوری شواهد جنایات جنگی راه‌اندازی می‌شود.

بیشتر از جهان