جمهوری اسلامی اسرائیل را عامل حمله پهپادی به تاسیسات نظامی اصفهان اعلام کرد

نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل در نامه‌‌ای، اسرائیل را مسئول حمله به مجتمع کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان معرفی و تهدید کرد حق پاسخ قاطع برای ایران محفوظ است

جمهوری اسلامی در نامه‌ای به دبیرکل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت، اسرائیل را عامل حمله پهپادی به تاسیسات نظامی اصفهان معرفی و تاکید کرد حق ایران برای پاسخ قاطع به اسرائیل محفوظ است.

به گزارش ایسنا، در نامه امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل، آمده است بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که اسرائیل «مسئول حمله تروریستی» به مجموعه کارگاهی وزارت دفاع در شهر اصفهان است و «اقدام این رژیم نقض قوانین بین‌المللی و محکوم است».

او در ادامه هشدار داد: «ایران حق مشروع و ذاتی خود را برای دفاع از امنیت ملی و پاسخ قاطع به هرگونه تهدید یا اقدام نادرست رژیم صهیونیستی در هر کجا و هر زمان که لازم بداند، محفوظ می‌دارد.»

سفیر ایران در سازمان ملل با اشاره به سخنان مقام‌های اسرائیلی، بر دخالت این کشور «در اقدامات خرابکارانه و تروریستی» در ایران تاکید کرد و گفت «این رژیم باید پاسخگوی تمامی اقدامات جنایتکارانه و تروریستی ارتکابی علیه ایران باشد و بدون استثنا با عواقب آن مواجه شود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایروانی در پایان نامه، با تشریح «موضع بی‌طرفانه فعال و احترام به حاکمیت و استقلال، وحدت و تمامیت ارضی اوکراین» به سخنان «تحریک‌آمیز و غیرقابل توجیه» میخایلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین، در مورد حمله به مجموعه کارگاهی وزارت دفاع ایران در اصفهان اعتراض کرد و این‌گونه سخنان را «غیرمسئولانه و نقض آشکار قوانین بین‌المللی و اصول مندرج در منشور ملل متحد» خواند و از شورای امنیت سازمان ملل خواست آن را محکوم کند.

مشاور ارشد زلنسکی در واکنش به انفجار در مجتمع کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان، روز یکشنبه در توییتی نوشت: «شب انفجاری در ایران. به شما هشدار داده بودیم.»

اسرائیل همواره تاکید کرده است چنانچه راه دیپلماسی برای مهار برنامه هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی با بن‌بست مواجه شود، گزینه‌ای جز حمله به تاسیسات نظامی و هسته‌ای ایران ندارد. اما هنوز در مورد این حمله که در شامگاه شنبه ۸ بهمن (۲۸ ژانویه) صورت گرفت اظهارنظر نکرده است.

جمهوری اسلامی پیش‌تر نیز اسرائیل را به برنامه‌ریزی حملاتی در خاک ایران متهم کرده بود. به گزارش رویترز، در ماه ژوییه، تهران از دستگیری گروهی از شبه‌نظامیان کرد که برای اسرائیل کار می‌کردند خبر داد و اعلام کرد آن‌ها قصد داشتند یک مرکز صنایع دفاعی در اصفهان را منفجر کنند.

خبرگزاری نور نیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، روز چهارشنبه ۱۲ بهمن (اول فوریه) در گزارشی نوشت: «اخبار رسیده حاکی است قطعات ریزپرنده‌هایی که در اقدام خرابکارانه چند روز پیش علیه مجتمع کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود به همراه مواد انفجاری، با مشارکت و هدایت گروه‌های ضدانقلاب کردی که در اقلیم کردستان عراق مستقر هستند وارد ایران شده است.»

وزارت دفاع جمهوری اسلامی بامداد یکشنبه ۹ بهمن اعلام کرد پدافند هوایی مجتمع نظامی اصفهان ساعت ۲۳:۳۰ شامگاه شنبه فعال شده و یک «ریزپرنده» را هدف قرار داده است.

برخی خبرگزاری‌های خارجی، به نقل از منابع مطلع، این حمله را به آمریکا و اسرائیل نسبت دادند، هرچند پنتاگون شرکت نیروهای نظامی آمریکایی در حمله به تاسیسات نظامی ایران را تکذیب کرد.