جرم‌های تازه از نظر جمهوری اسلامی: لایک، تگ، هشتگ و دنبال کردن پست‌ها و افراد

دادسرای عمومی و انقلاب قم: «لایک کردن مطالب دیگران» و «عضویت در کانال‌ها و گروه‌ها» مسئولیت قانونی دارد

سیاه‌نمایی و تحلیل غیرواقعی جزو مواردی بود که در این تعاریف دست قوه قضائیه را برای برخورد با مخالفان و منتقدان باز می‌گذارد - ATTA KENARE / AFP

روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب قم اعلام کرد «لایک کردن مطالب دیگران» و «عضویت در کانال‌ها و گروه‌ها» مسئولیت قانونی دارد.

ابوالفضل تحریری، معاون دادستان قم، توهین به مقدسات، شخصیت‌ها، باورها، اعتقادات و اقوام، تبلیغ نژادپرستی، تهدید، انتشار اکاذیب، انتشار شایعات، تولید و انتشار اخبار و اطلاعات و تحلیل‌های غیرواقعی از شرایط، پدیده‌ها و حوادث را عنوان مجرمانه خواند و اعلام کرد که قانون‌گذار برای آن مجازات در نظر گرفته است.

او همچنین به تبلیغ خشونت، دعوت به تجمع‌های غیرقانونی، دعوت به اعتصاب، تبلیغ و ترویج اقدام‌های منجر به اغتشاشات، آموزش ساخت سلاح، تشویش اذهان عمومی، ترویج مسائل ضدامنیتی و فرهنگی، سیاه‌نمایی، انتشار مطالب علیه وحدت ملی و انجام فعالیت‌های تجزیه‌طلبانه در صفحات مجازی را نیز غیرقانونی و مشمول پیگرد دانست.

تحریری در ادامه به دیگر موارد از دایره گسترده جرائم مجازی برای قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: «قرار دادن سیم‌کارت یا گوشی در اختیار افراد دیگر برای انجام اقدام‌های مجرمانه، جعل عنوان شخصیت‌ها و افراد شناخته شده از طریق ساخت اکانت‌های جعلی، ایجاد، مدیریت و عضویت در صفحات گروه‌ها و کانال‌هایی که به انتشار مطالب غیرقانونی اقدام می‌کنند، تگ و هشتگ در راستای فراخوان‌ها و اقدامات گروه‌های غیرقانونی و ضد امنیتی، درج نظرات غیرمجاز سایر افراد در صفحه شخصی خود و درج این نوع نظرات در صفحه دیگران نیز از موارد مجرمانه در فضای مجازی است که برخورد قضایی به همراه خواهد داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین به دارندگان صفحات در رسانه‌‌های اجتماعی درمورد مسئولیت قانونی فعالیت‌هایشان هشدار داد و سپس با تهدید آن‌ها گفت: «تمامی اقدامات مجرمانه صورت گرفته در فضای مجازی و بستر شبکه‌های اجتماعی در رصد و اشراف کامل دادستانی و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی استان بوده و با متخلفان طبق ضوابط قانونی برخورد خواهد شد.»

«سیاه‌نمایی» و «تحلیل غیرواقعی» از جمله مواردی بوده‌اند که دست قوه قضاییه را برای برخورد با مخالفان و منتقدان باز گذاشته‌اند. هنوز از طرح پیشنهادی مجلس برای «مجازات اظهارنظر افراد مشهور پیش از مقامات رسمی» چیزی نمی‌گذرد که خبرهایی مشابه آن از دیگر قوه کشور شنیده می‌شود. قوانین و محدودیت‌هایی که اظهارنظر و لایک کردن آن را هم در دایره جرائم ضد امنیتی قرار می‌دهد.

جمهوری اسلامی در طول پنج ماه گذشته برای مسدود کردن راه‌های دسترسی مردم به اینترنت آزاد، همه تلاشش را به کار گرفته و پهنای باند اینترنت نیز بیشترین افت خود را در طول سال‌های اخیر تجربه کرده است. بر اساس آخرین آمار اعلامی وزارت ارتباطات، میانگین مصرف ترافیک بین‌الملل ایران از ۴ ترابیت بر ثانیه، به ۲.۵ ترابیت بر ثانیه رسیده و کاهشی ۳۷ درصدی داشته است. پیش از فیلترینگ، اینستاگرام و واتس‌اپ به‌طور میانگین ۳ ترابیت از ترافیک بین‌الملل مصرفی کشور را به خود اختصاص داده بودند.

فیلترینگ نه‌تنها به کسب‌وکارهای آنلاین، خانگی، شرکت‌ها و... ضرر وارد کرده است، بلکه اپراتورهای دولتی نیز با افت درآمد روبرو شده‌اند. بر همین اساس، همراه اول هنوز به میانگین درآمدی تابستان خود نرسیده است و فیلترینگ همچنان به این کسب‌وکار سهامی عام، خسارت می‌زند.