بازداشت ۳۶۷ شهروند کرد و بلوچ در یک ماه

علی رغم ضرب‌وجرح عباس واحدیان در زندان، از اعزام او به بهداری ممانعت شد

نیروهای نظامی و امنیتی در زاهدان طی یک ماه اخیر (از ۱۱ دی تا ۱۱ بهمن)، دست‌کم ۱۸۵ نفر از شهروندان بلوچ را بازداشت کرده‌اند.

به گزارش حال‌وش، هویت ۱۲۵ تن از این افراد احراز شده است و ۲۹ تن از این بازداشت‌شدگان زیر ۱۸ سال دارند. این گزارش تاکید می‌کند با توجه به جو شدید امنیتی، بازداشت‌های فله‌ای و گسترده و همچنین قطعی اینترنت و تهدید خانواده‌ها از سوی دستگاه‌های امنیتی، آمار واقعی بازداشتی‌ها در دست نیست، اما تعداد دستگیرشدگان بیش از این تعداد است.

از سوی دیگر، سایت هه‌نگاو نیز از بازداشت ۱۸۲ شهروند کرد در ماه ژانویه (بازه زمانی ۱۱ دی تا ۱۱ بهمن) خبر داد. از مجموع ۱۸۲ فرد بازداشت‌شده، اتهام ۱۶۹ نفر سیاسی و به‌ویژه «همکاری با احزاب کرد» اعلام شده است. ۱۰ نفر هم به اتهام فعالیت مذهبی و حمایت از مردم در جریان اعتراض‌ها بازداشت شده‌ و سه کنشگر مدنی نیز «ربوده شده‌اند». دست‌کم ۱۲ فعال زن، ۱۴ کودک، ۹ دانشجو و شش معلم و استاد دانشگاه از جمله بازداشت‌شدگان کرد در ماه نخست سال ۲۰۲۳ بوده‌اند.

با تداوم اعتراض‌های در شهرهای بلوچ‌نشین و کردنشین، نیروهای سرکوبگر فشارها بر این گروه‌ها را بیشتر کرده‌اند و در یک ماه گذشته در مجموع دست‌کم ۳۶۷ فعال کرد و بلوچ در ایران بازداشت شده‌اند.

به گزارش هه‌نگاو، مهدی صادقی، جوان اهل دهستان شوهان شهرستان ملکشاهی استان ایلام، در دادگاه کیفری علاوه بر شش ماه حبس به ٧۴ ضربه شلاق و همچنین دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.

هه‌نگاو همچنین از بیماری و شکنجه شدید محمد شمس خبر داد. محمد شمس، اهل خوی، پس از ربوده شدن در شهر ساری، تحت شکنجه شدید قرار گرفته و با وجود وخامت بیماری و تحقیر و آزار در زندان ساری، به شش سال حبس محکوم شده است.

به گزارش هرانا، عباس واحدیان شاهرودی، نویسنده، معلم و فعال مدنی که دوران محکومیت خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان وکیل‌آباد مشهد سپری می‌کند، با مشکلات پزشکی و فقدان رسیدگی درمانی مناسب مواجه است و اخیرا به مدت شش ماه ممنوع الملاقات و ممنوع از تماس تلفنی شده است.

هرانا به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی نوشت: «عباس واحدیان شاهرودی اواخر دی ماه، در پی درخواست دارو به بهداری مراجعه کرد که با بهانه‌تراشی‌ مسئولان زندان مواجه شد. در پی این درگیری، مسئولان زندان او را مورد ضرب‌وجرح قرار دادند و او را به مدت شش ماه از حق تماس تلفنی و ملاقات محروم کردند.»

هرانا در ادامه اعلام کرد که واحدیان بعد از این درگیری به همراه لعل محمدی به سلول خود بازگشت اما ساعاتی بعد زندانیان جرائم خشن به اتاق آن‌ها رفتند و بار دیگر آنان را کتک زدند. بر اساس این گزارش، عباس واحدیان هم اکنون از ناحیه فک و چشم دچار جراحات شده و بر بدن او آثار کبودی مشهود است؛ با وجود این، مسئولان زندان حتی  از اعزام او به بهداری زندان نیز ممانعت می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واحدیان به بیماری‌های جدی مبتلا است، اما علی‌رغم تعیین وقت قبلی از پزشک متخصص، مسئولان زندان او را به بیمارستان بیرون از زندان اعزام نمی‌کنند. پیش‌تر هنگامه واحدیان شاهرودی، فرزند عباس واحدیان هم از ضرب‌وجرح پدرش به دست ماموران زندان خبر داده بود. البته این محدودیت‌ها پیش از این نیز برای عباس واحدیان شاهرودی وجود داشت و این چهارمین بار است که او ممنوع الملاقات و تماس می‌شود.

هرانا اواسط آبان هم طی گزارشی، به فقدان رسیدگی پزشکی به وضعیت عباس واحدیان شاهرودی در زندان وکیل‌آباد مشهد پرداخته بود.

خبرگزاری میزان در روز ۱۲ بهمن بدون نام بردن از افراد، از صدور کیفرخواست برای متهمان پرونده «قتل» آرمان علی وردی در دادگاه کیفری خبر داد. هم‌زمان حساب کاربری شهرک اکباتان از وضعیت مهدی حسینی، یکی از متهمان اصلی پرونده ابراز نگرانی کرد. مهدی حسینی به همراه تعدادی دیگر از جمله میلاد آرمون، علیرضا کفایی و حسین نعمتی دستگیر شد و اکنون در ندامتگاه کرج زندانی است.

خبرگزاری میزان صبح یکشنبه، ۲۷ آذر، از «بررسی صحنه جرم» با حضور متهمان شهرک اکباتان خبر داد و عکس‌هایی ناواضح از متهمان این پرونده منتشر کرد. احتمالا مهدی حسینی هم در جریان این «بررسی» حضور داشت.

میزان همچنین صدور حکم ۱۰ ‎سال و نیم زندان برای آستیاژ حقیقی و امیرمحمد احمدی را رد و اعلام کرد که هرکدام از آن‌ها به پنج‎ سال زندان محکوم شدند. اتهام این دو نفر انتشار فراخوان برای اعتراض‌ها در حساب‌های کاربری با یک میلیون دنبال‌کننده اعلام شد.

به گزارش کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان، آستیاژ حقیقی و امیرمحمد احمدی، زوج بلاگر، به دلیل انتشار یک ویدیو رقص به «اشاعه فساد، تبانی، و تبلیغ علیه نظام» متهم و مطابق اخبار منتشرشده هر کدام به  ۱۰ سال و نیم حبس تعزیری، ممنوعیت فعالیت در رسانه‌های اجتماعی و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شدند. این حکم را شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی صادر کرد. دستگاه قضایی از زمان دستگیری آن‌ها در روز ۱۰ آبان و انتقالشان به بند ۲۰۹ زندان اوین از صدور قرار وثیقه برای آنان خودداری کرد.

بازداشت این زوج در پی انتشار کلیپ رقص دونفره آنان در نزدیکی میدان آزادی تهران صورت گرفت. خانواده آنان تحت فشار نیروهای امنیتی طی سه ماه گذشته سکوت کردند. آستیاژ حقیقی پس از نزدیک به یک ماه بازداشت در بند ۲۰۹ زندان اوین با دادن تعهد به رسانه‌ای نکردن خبر بازداشتشان و مصاحبه نکردن با رسانه‌ها به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

هرانا گزارش داد نبیل موفقی، شهروند بهائی ۲۴ ساله ساکن ساری، علی‌رغم گذشت ۲۱ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت به سر می‌برد.  یک منبع مطلع نزدیک به خانواده او گفت: «طی این مدت خانواده یک بار با پیامک قضایی مطلع شد که پرونده او را به دادگاه انقلاب ساری ارسال کرده‌اند اما فردای آن روز گفتند پرونده برگشت خورده است. با وجود پیگیری‌های مکرر خانواده و ارسال نامه دادخواهی به بیش از ۱۰ نهاد دولتی و اشاره به بیماری فرزندشان، نبیل همچنان در بازداشت به سر می‌برد.»

نبیل موفقی ۲۲ دی در منزل یکی از بستگانش در شهرستان گنبد کاووس بازداشت شد. ماموران ضمن تفتیش منزل، برخی لوازم شخصی از جمله لپ‌تاپ و تلفن همراه او را ضبط کردند. تاکنون از محل نگهداری و اتهام‌های مطرح‌شده علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است.