روسيه و چين نزدیک سواحل آفريقای جنوبی تمرینات دريايی برگزار می‌کنند

کارشناسان درمورد افزایش نفوذ نظامی روسیه در آفریقا هشدار داده بودند

تمرینات دريايی پیش‌رو با چین و روسیه باعث شده است حزب اصلی اپوزيسيون (مخالف) در آفریقای جنوبی، دولت را متهم کند که به نفع روسيه موضع‌گیری کرده است- Olga MALTSEVA / AFP

روسيه و چين ماه آينده تمرینات دريايی در اقيانوس هند در نزدیکی سواحل آفريقای جنوبی برگزار خواهند کرد. این نشانه دیگری از تقویت روابط این دو کشور، با توسعه یافته‌ترین کشور آفریقا در میانه جنگ در اوکراین و عدم قطعیت اوضاع مالی جهانی است.

نيروهای مسلح آفريقای جنوبی، روز پنجشنبه ۱۹ ژانویه (۲۹ دی)، گفتند آن‌ها همراه با ناوهای روسيه و چين از ۱۷ تا ۲۷ فوريه در سواحل شرقی آفريقای جنوبی، در نزديکی شهرهای دوربان و خليج ريچاردز، به «يک تمرين دريايی چند مليتی» اقدام می‌کنند.

این تمرینات نزدیک سالگرد حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه برگزار می‌شود. این تمرینات همچنین تمرکز بیشتری بر افزایش نفوذ جهانی چین و امتناع آفریقای جنوبی -صدای پیشرو در قاره آفریقا‌- از طرفداری از غرب و محکوم کردن اقدام‌های روسیه در اوکراین تلقی می‌شود. سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، نیز قرار است از آفريقای جنوبی ديدن کند و با نالیدی پاندور، همتای آفريقای جنوبی‌اش، گفت‌وگو کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت آفريقای جنوبی گفته است درخصوص جنگ اوکراين موضع بی‌طرفانه‌ای دارد و خواستار گفت‌وگو و ديپلماسی شده است، تمرینات دريايی پیش‌رو با چین و روسیه باعث شده است حزب اصلی اپوزيسيون (مخالف) در آفریقای جنوبی، دولت را متهم کند که به نفع روسيه موضع‌گیری کرده است. دولت آفريقای جنوبی این ادعا را رد می‌کند و خواستار پايان جنگ اوکراین شده است. نيروی دفاع ملی آفريقای جنوبی که تمام نيروهای مسلح را شامل می‌شود، اعلام کرده است که  تمرينات دريايی ماه آينده «روابط  در حال شکوفایی آفريقای جنوبی، روسيه و چين را تقويت خواهد کرد.» هدف از تمرینات «به اشتراک گذاشتن مهارت‌ها و دانش عملیاتی» عنوان شده است.

این سه کشور همچنین در سال ۲۰۱۹ تمرینات دریایی مشابهی را در نزدیکی کیپ تاون انجام دادند. در حالی که روسیه و چین ماه گذشته تمرینات دریایی مشترکی را در دریای شرق چین برگزار کردند، آفريقای جنوبی، یک شريک کليدی غرب، يکی از چند کشور آفريقایی بود که سال گذشته در رای‌گيری سازمان ملل متحد، تهاجم روسيه به اوکراین را محکوم نکرد. آمريکا و اتحاديه اروپا اميدوار بودند که آفريقای جنوبی از محکوميت بين‌المللی روسيه حمايت کند و به‌عنوان يک نمونه برای ديگر ملت‌های آفريقا عمل کند.

جو بايدن، رئيس جمهوری آمریکا، در ماه سپتامبر از سيريل رامافوسا، رئيس‌جمهوری آفريقای جنوبی، در کاخ سفيد ميزبانی کرده بود. در آن زمان، يک نقطه کليدی در اختلافات آن‌ها موضوع جنگ اوکراين بود. آنتونی بلينکن، وزير امور خارجه آمريکا، سال گذشته از آفريقای جنوبی ديدن کرد.

کارشناسان درمورد افزایش نفوذ نظامی روسیه در آفریقا از زمانی که برای اولین بار بخش‌هایی از اوکراین را در سال ۲۰۱۴ ضمیمه کرد، هشدار داده بودند. دولت بایدن سرانجام اهمیت تقویت روابط در قاره آفریقا را به رسمیت شناخته است، اما چین دهه‌ها است که تلاش کرده تا جای پایش را در بازارهای منابع طبیعی آفریقا باز کند.

بیشتر از جهان