ناتو خواستار روابط نزديک‌تر با ژاپن شد

دبیرکل ناتو، از کشور چین به‌دلیل «زورگویی به همسایگانش و تهدید تایوان» به‌شدت انتقاد کرد

استولتنبرگ در یک نشست خبری مشترک با فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، گفت: چین از نزدیک تحولات را تماشا می‌کند-Takashi Aoyama / POOL / AFP

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، از کشور چین به‌دلیل «زورگویی به همسایگانش و تهدید تایوان» به‌شدت انتقاد کرد. او درضمن، تاکید کرد که ژاپن و دموکراسی‌های دیگر باید برای دفاع از نظم بین‌المللی، با ناتو همکاری کنند.

استولتنبرگ  روز سه‌شنبه، ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن)، در جریان سفری به توکیو، پایتخت ژاپن، گفت: «این لحظه‌ای مهم برای ناتو و ژاپن است.» او افزود که چین و روسیه «حمله استبدادی علیه نظم مبتنی‌بر قوانین بین‌المللی را رهبری می‌کنند».

دبیرکل ناتو در این سفر گفت که امنيت منطقه فراآتلانتیک و آسیاپاسیفیک «عميقا به‌هم‌پیوسته» است. او همچنین تاکید کرد که پيروزی ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری روسيه، در جنگ با اوکراين این پيام اشتباه را به جهان خواهد فرستاد که رژيم‌های استبدادی می‌توانند از طريق رفتار وحشیانه به اهداف خود برسند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استولتنبرگ در یک نشست خبری مشترک با فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، گفت: «چین از نزدیک تحولات را تماشا می‌کند و درس‌هایی می‌آموزد که ممکن است بر تصمیم‌های آینده‌ این کشور تاثیر بگذارد.»

او همچنین گفت: «چین به‌طور قابل‌توجهی ارتش خود را توسعه داده است و در راستای افزایش توان هسته‌ای‌اش می‌کوشد. دبیرکل ناتو افزود: «چین با زورگویی به همسایگانش و تهدید تایوان، تلاش برای کنترل زیرساخت‌های حیاتی و انتشار اطلاعات غلط درباره ناتو و جنگ در اوکراین، درصدد افزایش توان نظامی خویش است.» او تاکید کرد که «چین دشمن ما نیست، اما باید با درک مقیاس این چالش، برای حل آن با یکدیگر همکاری کنیم».

انتقاد مستقیم استولتنبرگ از چین با سخنان غیر‌مستقیم‌تر کیشیدا، به‌ویژه در مخالفت با هرگونه تغییر یک‌طرفه در وضعیت موجود در دریاهای شرق و جنوب چین، همراه بود.

ژاپن که در حال حاضر متحد نزديک آمريکا است، در سال‌های اخير روابط نظامی خود را با کشورهای آسیاپاسیفیک، بريتانيا، اروپا و ناتو گسترش داده است. توکیو با توجه به تهديد روزافزون امنيتی ازسوی چين و کره شمالی، به این روند سرعت داده است.

ژاپن جزو کشورهایی بود که بلافاصله به تحریم‌های اقتصادی به رهبری آمریکا علیه جنگ روسیه در اوکراین پیوست و کمک‌های بشردوستانه و تجهیزات دفاعی غیررزمی برای اوکراین فراهم کرد. این اقدام عمدتا به‌دلیل ترس ژاپن از تجاوز روسیه بود، اما تنش‌ها با چین برسر تایوان نیز یک دلیل بزرگ دیگر این اقدام توکیو است.

بیشتر از جهان