مقام‌های پاکستان: بذر تروریسم را ما کاشتیم

وزیران و مقام‌های امنیتی پاکستان، حمله خونین مسجد پیشاور را ناشی از دخالت دولت‌های پیشین پاکستان در جنگ افغانستان می‌دانند

در حمله انتحاری در مسجد شهر پیشاور دست کم صد تن کشته و بیشتر از دوصد نفر دیگر زخمی شدند - ABDUL MAJEED / AFP

وزیران داخله (کشور) و دفاع دولت پاکستان، روز سه‌شنبه، ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن)، در نشست مجلس نمایندگان این کشور در مورد حمله تروریستی در مسجد شهر پیشاور، از دخالت پاکستان در جنگ افغانستان ابراز پشیمانی کردند و گفتند نیروهایی که امروز تروریستی نامیده می‌شوند و علیه پاکستان می‌جنگند، همان گروه‌های‌اند که دولت پاکستان در گذشته از آنان با عنوان «گروه‌های مجاهدین» حمایت کرده است. 

دو وزیر دولت پاکستان در حالی در مجلس نمایندگان سخنرانی کردند که یک روز پیش از آن، یک مهاجم انتحاری خودش را در صف نمازگزاران در مسجد پلیس شهر پیشاور پاکستان منفجر کرد. این انفجار که مقام‌های امنیتی پاکستان آن را با حمله خونین سال ۲۰۱۴ به یک مدرسه در شهر پیشاور همسان می‌دانند، سبب کشته شدن ۱۰۰ تن، از جمله ۹۷ پلیس و سه غیرنظامی  و زخمی شدن بیشتر از ۲۰۰ تن دیگر شد. 

خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان، در مجلس نمایندگان این کشور با اشاره به این حمله گفت: «ما خود بذر تروریسم را کاشته‌ایم.» او در توضیح این نکته گفت دولت‌های پیشین پاکستان دست‌کم دو بار با دخالت در جنگ افغانستان، زمینه را برای بروز ناآرامی در کشور خود مساعد کرده‌اند. 

وزیر دفاع پاکستان با اشاره به حمایت دولت سابق این کشور از گروه‌های مجاهدین افغانستان علیه اتحاد جماهیر شوروی، گفت: «زمانی که روسیه به افغانستان حمله کرد، پاکستان خدمات خود را در اختیار آمریکا گذاشت.» او افزود که توافق پاکستان با آمریکا برای مبارزه علیه روسیه، هشت تا ۹ سال ادامه داشت و «پس از آن نیروهای آمریکا به کشور خود بازگشتند و آمریکا شکست روسیه را جشن گرفت، اما پاکستان تا ۱۰ سال بعد با عواقب این حمایت مقابله کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خواجه آصف گفت که بار دوم، پس از حمله ۱۱ سپتامبر به برج‌های تجارت جهانی، هنگامی که آمریکا دوباره به افغانستان بازگشت، دولت پاکستان نیز دوباره با آمریکا متحد شد و «ما درگیر جنگ دیگری شدیم». زیر دفاع پاکستان تصریح کرد: «دخالت پاکستان در این دو جنگ سبب شد که تروریسم به خانه‌های ما، بازارها، مدارس و اماکن عمومی ما سرایت کند.»

در همین حال، رنا ثناالله، وزیر داخله (کشور) پاکستان، نیز با اشاره به همین نکات در مجلس نمایندگان این کشور، گفت: «کسانی که ما آن‌ها را مجاهد کردیم، تروریست شده‌اند؛ ما نیازی به مجاهدین نداریم.» او از همه مردم پاکستان خواست که بدون در نظرداشت تمایلات سیاسی یا قومی و مذهبی، علیه تروریسم متحد شوند.

مقام‌های پاکستان در حالی از موضع این کشور در جنگ طولانی افغانستان اظهار پشیمانی می‌کنند که در بیش از ۳۰ سال گذشته، پاکستان همواره مقر و پایگاه نیروهایی بوده است که بر ضد دولت‌های رسمی افغانستان جنگیده‌اند. از «شورای مجاهدین» در تقابل با دولت «جمهوری دموکراتیک خلق افغانستان» تا «شورای کویته طالبان» در جنگ با حکومت «جمهوری اسلامی افغانستان» پس از سال ۲۰۲۱، همه در خاک پاکستان تجهیز و سازماندهی شدند و چه بسا نیرو و امکانات دریافت کردند. 

اما با بازگشت طالبان به قدرت، برخلاف انتظار دولت پاکستان، اوضاع به ضرر آن‌ها تمام شد. زیرا «تحریک طالبان پاکستان» که گروهی افراطی علیه دولت پاکستان است، از میزبانان و همسویان طالبان افغانستان شمرده می‌شوند و با بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، اینک فضا و مجال بیشتری برای تقویت و سازماندهی نیروهای خود یافته‌اند. 

حمله اخیر به مسجد پیشاور، در ادامه دیگر حملات تروریستی بود که در یک سال و نیم اخیر، بیشتر در ایالت خیبرپختونخوا و شهرهای پیشاور، کراچی و لاهور رخ داده است. مسئولیت بیشتر این حملات را گروه تحریک طالبان پاکستان به عهده گرفته است. این گروه در آغاز مسئولیت حمله به مسجد پیشاور را نیز پذیرفت، اما سپس آن را رد کرد. وزیر داخله پاکستان در سخنرانی‌اش تاکید کرد که مسئولیت این حمله بر دوش تحریک طالبان پاکستان است.

بیشتر از جهان