«اسب عربی» شماره حساب اعلام کرد، حساب بانکی کریم باقری مسدود شد

تبلیغات وسیع برای واریز پول به فرمانده لباس‌شخصی‌ها با ادعای کمک به مردم خوی ادامه دارد

با وجود اینکه گزارش‌های میدانی حاکی از شرایط ناگوار مردم زلزله‌زده خوی و کافی نبودن کمک‌های دولتی است، جمهوری اسلامی ایران حساب کریم باقری، عضو سابق تیم ملی فوتبال، را که برای کمک به زلزله‌زدگان خوی اعلام کرده بود، مسدود کرد.

کریم باقری سه‌شنبه ۱۱ بهمن با انتشار تصویری از خوی، در یک پست اینستاگرامی از مردم دعوت کرده بود کمک‌های نقدی خود را به حساب شخصی او واریز کنند. اندکی پس از انتشار این پست، علی دایی، اسطوره فوتبال ایران، نیز همان تصویر را در حساب اینستاگرامش منتشر کرد و نوشت که غم مردم آذربایجان غم مردم ایران است. اسطوره فوتبال ایران با جمله «به یاری هم بشتابیم»، تلویحا مردم را دعوت کرد کمک‌های خود را به حساب کریم باقری واریز کنند.

گزارش کاربران در رسانه‌های اجتماعی حاکی از آن است که تنها چند ساعت پس از اعلام شماره حساب کریم باقری، تمامی واریزها به حساب او برگشت خوردند و پس از آن اخباری مبنی بر مسدود شدن حساب کاربری کریم باقری منتشر شد. این عضو سابق تیم ملی فوتبال ایران که خود نیز اهل آذربایجان است، صبح چهارشنبه ۱۲ بهمن در پست دیگری، اخبار مربوط به مسدود شدن حساب بانکی‌اش را تایید کرد و نوشت: «طی درخواست‌های زیادی از طرف دوستان و آشنایان جهت ابراز همدردی از طریق کمک‌های نقدی و بشردوستانه طبق سوابق بنده در این زمینه‌ها، خود تصمیم گرفتم مسئولیت این کار را بر عهده بگیرم تا طبق روال همیشه تلاش کنیم تا شاید مقداری از فشار و رنج مردم را کاهش دهیم. روز سه‌شنبه صبح در اینستاگرام شماره‌حسابی در اختیار گذاشتم ولی چند ساعت بعد حساب مسدود و غیرفعال شد.»

کریم باقری در این پست از همه کسانی که کمک‌های نقدی خود را به حساب او واریز کرده‌اند، قدردانی کرد و به آنان اطمینان داد تمام کمک‌ها را به دست «مردم مصیبت‌زده خوی» می‌رساند. او یادداشت خود را با این جمله به پایان رساند: «خدا گواه است که دستمان بسته است.»

این نخستین‌ بار نیست که جمهوری اسلامی راه‌های کمک مستقیم به مردم در بلایای طبیعی را مسدود می‌کند. آبان ۱۳۹۶ نیز پس از زلزله شدید در استان کرمانشاه و ناکافی بودن کمک‌های دولتی، علی دایی شماره حسابی را برای ارسال مستقیم کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان اعلام کرد اما حساب اسطوره فوتبال ایران به درخواست نهادهای امنیتی، مسدود شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسئولان حکومت ایران ادعا می‌کنند که کمک‌های مردمی در بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله باید از مجاری رسمی و قانونی مانند هلال‌احمر توزیع شوند اما از آنجا که مردم ایران به دستگاه‌های اجرایی اعتماد ندارند، ترجیح می‌دهند کمک‌های خود را از طریق اشخاص قابل‌اعتماد به دست هموطنانشان برسانند.

اعلام شماره حساب شخصی وابستگان حکومت با ادعای کمک به زلزله‌زدگان هم آشکار می‌کند که محدودیت‌ها فقط شامل حال کسانی می‌شود که معتمد مردم‌اند.

طی روزهای اخیر رسانه‌های حکومتی و نیروهای فعال جمهوری اسلامی ایران با ادعای کمک به مردم زلزله‌زده خوی، شماره حساب حسین یکتا، از فرماندهان لباس‌‌شخصی‌ها را در سطحی گسترده‌ منتشر کردند.

حسین یکتا، عضو شورای مرکزی قرارگاه عمار، همان‌ کسی‌ است که علی خامنه‌ای به او لقب «اسب عربی» داده بود. او پس از زلزله کرمانشاه و سیل‌ نوروز ۱۳۹۸ نیز به مناطق آسیب‌دیده رفت و تحت لوای کمک به مردم آسیب‌دیده و به عنوان «جمعیت امام رضایی‌ها» مبالغ کلانی جمع‌آوری کرد.

در جریان زلزله کرمانشاه، قوه قضاییه از علی دایی خواست به نهادهای قانونی گزارش کامل بدهد. علی دایی در پاسخ به آنان گفت که جز مردم به کسی گزارش نمی‌دهد اما شواهد نشان می‌دهد که افرادی مانند یکتا بدون الزام پاسخگویی به نهادهای قانونی و تحت عنوان کمک به مردم آسیب‌دیده در پی بسط حوزه نفوذ سپاه در نقاط مختلف ایران‌اند.