افشاگری جنجالی علی دایی علیه نهادهای امنیتی

سرمربی سابق ایران می‌گوید «آقازاده‌ها» در انتخاب مربی تیم ملی نقش دارند

علی دایی می‌گوید برای احراز پست سرمربی‌گری تیم ملی از سوی نهادهای امنیتی رد صلاحیت شده است - عکس از عصر ایران 

علی دایی مهاجم سابق تیم ملی فوتبال ایران و بهترین گل‌زن جهان فوتبال در بازی‌های ملی، افشاگری جنجالی درباره نقش نیروهای امنیتی در تصمیم‌گیری‌های ورزشی از جمله انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال کرد. 

دایی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا به گوشه‌هایی از روند انتخاب سرمربی تیم ملی اشاره کرده است و از «رد صلاحیت» خود برای احراز پست سرمربی‌گری تیم ملی فوتبال سخن گفته. 

علی دایی با اشاره به انتخاب «دراگان اسکوچیچ» به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت که «مطمئنا آرزوی همه ما است که تیم ملی دوباره به جام‌جهانی صعود کند اما متاسفانه انتصاب‌ها بر اساس مسائل غیرفوتبالی صورت می‌گیرد و مسائل فنی، مقبول و اینگونه موضوعات نقشی در انتخاب‌ها ندارد».

علی دایی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرگزاری ایسنا از نقش «آقازاده‌ها» در انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال ایران سخن گفته. دایی با اشاره به قرارداد پر حاشیه سرمربی قبلی تیم ملی، مارک ویلتموس بلژیکی، گفته‌ست که «متاسفانه در برخی از انتصاب‌ها، بعضی از آقازاده‌ها دخیل هستند».

دایی در پاسخ به این سوال که «آیا فکر می‌کنید انتخاب اسکوچیچ، خارج از فدراسیون فوتبال انجام شده است، یا خیر» هم گفت: «مطمئنا این انتخاب خارج از فدراسیون فوتبال انجام شده است. تا چند روز قبل قرار بود مربی ایرانی به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شود، اما به یکباره آقای اسکوچیچ، بعد از یک روز مذاکره انتخاب می‌شوند. اگر از تمام اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال بپرسید متوجه خواهید شد که نظر هیچ یک از این عزیزان، روی اسکوچیچ نبوده است.»

اشاره علی دایی به هجمه زیادی‌ست که در ماه‌های گذشته و پس از رفتن ویلتموس، درباره سپردن هدایت تیم ملی به مربی داخلی پیش آمده بود. غالب رسانه‌های ورزشی داخلی و حتی صداوسیمای جمهوری اسلامی هم تاکید فراوانی بر انتخاب مربی داخلی داشتند که با انتخاب اسکوچیچ این گمانه‌ها و البته تاکیدهای پیاپی رسانه‌ها نقش برآب شد. 

علی دایی در واکنش به عدم انتخاب مربی داخلی و هم‌چنین حمایت از امیر قلعه‌نویی یکی از گزینه‌های احراز پست سرمربی‌گری تیم ملی فوتبال گفت: «بروید و از اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال و سرپرست این فدراسیون برسید و ببینید آیا اسکوچیچ را به آنها تحمیل کرده‌اند یا خیر؟. خیلی از ما، پستی که داریم را بیشتر از هر چیز دیگر دوست داریم و می‌خواهیم به هر نحوی شده بمانیم.»

علی دایی که خود از گزینه‌های بسیار محتمل برای سرمربی‌گری تیم ملی فوتبال ایران بود، در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود درباره عدم انتخاب خود به عنوان سرمربی تیم ملی دست به افشاگری جالبی زد و گفت: «وقتی صلاحیت فردی مثل من را حراست  رد می‌کند و نمی‌خواهند من در تیم ملی باشم، دیگر نمی‌دانم چه بگویم. البته دلایل این رد صلاحیت را خودم می‌دانم.»

دایی در پاسخ به این سوال که آیا برای هدایت تیم ملی با فدراسیون فوتبال به توافق رسیده بود یا خیر، گفت: «چند نفر از اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال، با من صحبت کرده بودند اما توافقی نکردیم. البته مخالف اصلی حضور من در تیم ملی، وزارت ورزش بود. نهادهایی که باید صلاحیت من را تایید کنند، نهادهای اطلاعاتی رسمی کشور هستند که از فدراسیون فوتبال می‌خواهم از این نهادها صلاحیت من را بگیرند. این مسائل دخیل نیست بلکه مسائل پشت پرده وجود دارد.»

پیش از این و در اردیبهشت‌ماه  امسال، علی دایی پس از برکناری‌ از باشگاه سایپا، پشت پرده اخراجش از سایپا را فاش کرد.

دایی البته در آن جلسه معروف بدون افشای نام، از فساد و تبانی در فوتبال و نقش سیاسیون و مشکلات مجموعه خودروسازی سایپا گفت. دایی پس از بیان این مقدمه سراغ باشگاه فوتبال سایپا و مدیرعامل آن رفت و این بار به صراحت گفت، کسی که به عنوان «مصطفی مدبر» در جایگاه مدیرعاملی سایپا قرار دارد، یک سردار سپاه با نام اصلی «غفور درجزی دولق» است: «مصطفی مدبر برای من وجود خارجی ندارد، من آدم حقیقی به این اسم نمی‌شناسم. تا جایی که یادم می‌آید من او را از زمانی که ریاست حراست صدا و سیما را بر عهده داشت، به نام سردار غفور درجزی‌ دولق می‌شناسم. برایم جالب بود وقتی برای اولین بار در ۹۰ شنیدم مصطفی مدبر به عنوان مدیرکل اداره توسعه و تجهیز اماکن ورزشی صحبت می‌کرد. من به تلویزیون نگاه نمی‌کردم ،وقتی صدا برایم آشنا بود، تلویزیون را نگاه کردم و دیدم سردار غفور است. او اردبیلی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دایی پس از افشای نام واقعی مدیرعامل سایپا، از رسانه‌ها خواست درباره او تحقیق کنند و دریابند که چرا او نام و نام خانوادگی‌اش را عوض کرده است. دایی در آن جلسه مطبوعاتی گفته بود که« الان برای من سوال است؛ کاش یک نفر اینجا بود و از او سئوال می‌کردم که آیا فردی می‌تواند کاملاً اسم و فامیلش را عوض کند؟ شاید من اشتباه کنم. این‌ها را آدم‌های حقوقی می‌توانند جواب بدهند. مگر می‌شود با شناسنامه عوض کردن گذشته طلایی‌تان را عوض کنید؟ ... نمی‌دانم چه اتفاقاتی می‌افتد. یکی نمرده باشد برایش جواز فوت بگیرند… یا نمی‌دانم، بخواهد شخصیت دیگری پیدا کند؟‌»

به‌نظر می‌رسد همین افشاگری قدیمی این مهاجم سرشناس فوتبال ایران، در مقطع فعلی هم تاثیر زیادی در عدم انتخاب او به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال داشته است. 

علی دایی که پیش‌تر و در سال ۲۰۰۹ میلادی و در جریان مسابقات انتخابی جام‌جهانی آفریقای جنوبی سرمربی تیم ملی بود، در یک تصمیم سیاسی و نه ورزشی به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد و البته با یک تصمیم سیاسی هم از کار برکنار شد. 

دایی با اشاره به ماجرای برکناری خود در آن سال به خبرگزاری ایسنا گفت: «در آینده خیلی مسائل اتفاق می‌افتد و گذشت زمان همه مسائل را روشن می‌کند. زمانی من را از تیم ملی کنار گذاشتند و از روز اول گفتم رئیس جمهور من را از تیم ملی کنار گذاشت. چون که او در بازی با عربستان می‌خواست به رختکن تیم ملی بیایید اما من اجازه ندادم. رییس جمهور چرا باید به رختکن تیم ملی بیایید. بعد از این اتفاق من را برکنار کردند. بعدها هم دوستان فدراسیون گفتند رئیس جمهور وقت، علی دایی را برکنار کرد. الان هم مشخص است چه اتفاقی رخ خواهد داد و زمان همه چیز را مشخص می‌کند.»  

بیشتر از ورزش