موج جدیدی از تسلیحات برای اوکراین ارسال می‌شود، اما بدون جت جنگنده

بایدن درمورد آخرين درخواست‌ اوکراين برای دریافت سلاح‌های پيشرفته با ولوديمير زلنسکی گفت‌وگو خواهد کرد

تعداد فزاینده‌ای از کشورهای غربی درپی حمله روسیه به اوکراین، شروع به ارسال تسلیحات سنگین به این کشور کردند-BRENDAN SMIALOWSKI/AFP

رئيس جمهوری آمريکا روز سه‌شنبه، ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن‌ماه)، گفت درمورد آخرين درخواست‌ اوکراين برای دریافت سلاح‌های پيشرفته به‌منظور دفاع از خود دربرابر روسيه، با ولوديمير زلنسکی، رئيس جمهوری اوکراین، گفت‌وگو خواهد کرد. جو بايدن با این وجود، روز دوشنبه ارائه جت‌های جنگنده اف-۱۶ به اوکراين را رد کرد. این درحالی است که  حملات مسکو و تلاش کرملین برای شکستن مقاومت و امید اوکراینی‌ها افزايش پیدا کرده است.

تعداد فزاینده‌ای از کشورهای غربی درپی حمله روسیه به اوکراین، شروع به ارسال تسلیحات سنگین به این کشور مورد تهاجم کرده‌اند و به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، فرانسه نیز درحال ارسال شماری تسلیحات توپخانه‌ای به اوکراین است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سباستین لکورنو، وزیر دفاع فرانسه، روز سه‌شنبه اعلام کرد که آن کشور ۱۲ سامانه توپخانه دیگر و تجهیزات تازه دفاع هوایی به اوکراین تحویل خواهد داد تا جبهه مبارزه با مهاجمان روس را تقویت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لکورنو در یک نشست خبری در پاریس با اولکسی رشنیکوف، همتای اوکراینی خود، گفت این سامانه‌های توپخانه‌ای که به ۱۸سامانه تحویل داده‌شده پیش از این اضافه شده است، با یک بودجه ۲۰۰میلیون یورویی (۲۱۷ میلیون دلاری) ازسوی فرانسه تامین مالی خواهند شد.

فرانسه با وجود این کمک‌ها، هنوز با ارسال تانک‌های لکلارک به اوکراين موافقت نکرده است. این درحالی است که فرانسه هفته‌ها برلین را تحت فشار قرار داده بود که تانک لئوپارد۲ ساخت آلمان را برای اوکراین ارسال کند و به متحدانش اجازه دهد این نوع تانک‌ها را به کی‌یف تحویل دهند. پاریس همچنین یک رادار زمینی پیشرفته به کی‌یف خواهد داد که قادر است هواپیماها، ازجمله پهپاد‌های دشمن، را تا مسافت‌ ۲۵۰ کیلومتری شناسایی کند.

این فناوری درضمن می‌تواند با تشخیص موشک یا آتش توپخانه دشمن، به سربازان خودی هشدار دهد. به گفته وزیر دفاع فرانسه، این کشور علاوه‌بر این‌ها، درحال کار با متحدانش است تا برای سامانه دفاع زمین به هوای کروتال نیز موشک‌های بیشتری به اوکراین ارائه دهند.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد بریتانیا اعتقاد ندارد که فرستادن جت‌های جنگنده این کشور به اوکراین مفید است. سخنگوی ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، روز سه‌شنبه پس از آنکه کی‌یف نشان داد برای دریافت هواپیماهای غربی پافشاری خواهد کرد، گفت: «جت‌های جنگنده بریتانیا بسیار پیچیده‌اند و آموزش پرواز با آن‌ها ماه‌ها طول می‌کشد. او گفت با توجه به این موضوع، معتقدیم که فرستادن این جت‌ها به اوکراین عملی نیست.»

بیشتر از جهان