واکنش سخنگوی قوه قضاییه به بازداشت وزیر دولت روحانی و پرونده مدرسه فوتبال مشهد

مسعود ستایشی ادعا کرد که هیچ‌یک از والدین نوجوانان ورزشگاه فوتبال مشهد شکایتی مبنی بر تجاوز ارائه نکردند

سخنگوی قوه قضاییه از عملکرد پلیس در برخورد با اعتراض‌های مردمی قدردانی کرد ـ خبرگزاری برنا

مسعود ستایشی،‌ سخنگوی قوه قضاییه، بازداشت یا تشکیل پرونده برای وزیر دولت روحانی در مورد علیرضا اکبری را کذب دانست.

به گزارش رسانه‌های داخلی، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری روز سه‌شنبه یازدهم بهمن، درباره ارتباط یکی از وزرای دولت روحانی با علیرضا اکبری که جمهوری اسلامی مدعی است جاسوس بریتانیا بوده، گفت: «تا این لحظه، وزیری که در پرونده مورد بحث ارتباط داشته باشد نداریم، هیچ پرونده‌ای در این زمینه تشکیل نشده است و چنین موضوعی را تکذیب می‌کنیم.»

ستایشی خطاب به خبرنگاری که چنین پرسشی را مطرح کرده بود، گفت: «راجع به موضوع ۹۰ هزار میلیارد هم مطالبی گفته شد که فضا را متشنج کرد. بنابراین، در بیان این گونه موضوعات دقت کنید.»

سخنگوی قوه قضاییه درباره قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی از طرف پارلمان اروپا نیز گفت: «اقدام پارلمان اروپا کاری ناشایست بود که تحت تاثیر لابی گروه تروریستی منافقین صورت گرفته است‌. این اقدام از نظر ما ضمانت حقوقی ندارد و براساس حقوق بین‌الملل و حقوق داخلی فاقد وجاهت است، اما نمی‌توان به راحتی از این اقدام چشم‌پوشی کرد.»

او پارلمان اروپا را «پدر گروهک‌های تروریستی» خواند و افزود: «سپاه پاسداران، نیروی رسمی و نظامی جمهوری اسلامی ایران است و از اقدام غیرقابل دفاع پارلمان اروپا تعجب می‌کنیم. قوه قضاییه تمامی تمهیدات لازم را برای پیگیری قانونی از طریق ستاد حقوق بشر و وزارت خارجه اندیشیده و اجرایی خواهد کرد.»

مسعود ستایشی در پاسخ به سوالی درباره اخبار تجاوز به ۱۵ نوجوان در ورزشگاه فوتبال در مشهد نیز گفت که پرونده شکایت شش خانواده به دادسرای انقلاب مشهد ارجاع شده و در مرحله تحقیق است.

این مقام قضایی در عین حال با بیان اینکه «چنین موضوعاتی امنیت روانی را مختل می‌کند» و «در فضای مجازی با آبروی افراد بازی می‌کنند»، افزود:« در حال بررسی هستیم که  انگیزه انتشار چنین خبری چیست؟ تحقیقات نشان می‌دهد اختلافی در مجموعه بین مسئولین و تعدادی از والدین وجود داشته و مطالبی را علیه مربی مطرح کردند. والدین گلایه کردند که رفتار فرزندانشان تغییر کرده و به درس توجه ندارند، اما اصلا نسبت به تجاوز و تعرض جنسی اشاره‌ای نشده است.»

او در شرایطی چنین ادعایی را مطرح می‌کند که مادر یکی از کودکان آسیب‌دیده در گفت‌وگو با یک رسانه گفت خانواده‌ها پس از اطلاع از موضوع پیگیری زیادی انجام داده‌اند. او تصریح کرد این باشگاه در لیگ‌های مختلف حضور داشته است و به همین دلیل، فرزندشان را با اطمینان در باشگاه ثبت‌نام کرده‌اند، اما حالا مسئولان ورزشی می‌گویند باشگاه مجوز فعالیت نداشته است. پدر یکی دیگر از قربانیان هم دراین‌باره تاکید کرد که اتفاقی رخ‌ داده است و حتی از بازگو کردن آن هم شرم دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ستایشی در بخش دیگری از گفته‌هایش درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی گفت: «حدود ۵۰۰ میلیون یورو از اموال داخل و خارجی او به شرکت ملی نفت واگذار شده و متهم همچنان در زندان است. از سایر اموالی که متهم در خارج کشور دارد، نیز موضوع انتقال به داخل کشور و به وزارت نفت در دستور کار است.»

سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی به تعقیب و محاکمه بیش از ۳۰۰ نفر از «مدیران متخلف» و ۲۹۶ «محکوم قطعی» نیز اشاره و ادعا کرد که رسیدگی به پرونده‌ فرارهای مالیاتی در مجتمع رسیدگی به مفاسد اقتصادی انجام شده است. به گفته او، رسیدگی به بیش از ۳۶ هزار و ۵۰۰ فقره پرونده جرایم اقتصادی از زمان تشکیل این مجتمع انجام شده و ۱۰۰ فقره پرونده مهم مطرح اقتصادی با ارزش مالی بالا در مرحله تحقیقات است.

او درباره آخرین وضعیت پرونده حمید نوری در سوئد، نیز مدعی شد که حکم حبس ابد صادرشده علیه او «غیرقانونی» و «غیرشفاف» بوده است. ستایشی همچنین با اشاره به اعتراض خانواده حمید نوری به حکم دادگاه گفت که او همچنان در انفرادی است، اما ملاقات‌هایی با خانواده دارد.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین از عملکرد پلیس در برخورد با اعتراض‌های مردمی قدردانی کرد و گفت: «همان‌طور که پلیس در اغتشاشات اخیر برخورد کرد، در جرایم خشن هم خوب عمل کرد و در حوادث اخیر، افزایش سرقت را به‌صورت محدود شاهد بودیم.»

دفاع این مقام قضایی از عملکرد نیروهای امنیتی در شرایطی است که شمار بالایی از تصاویر و ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی حاکی از استفاده مکرر و قابل تشخیص نیروهای انتظامی از سلاح کمری برای برخورد با معترضان است. بررسی کشته‌شدگان خیزش سراسری هم نشان می‌دهد دست‌کم ۲۵۸ نفر از آن‌ها با شلیک مستقیم گلوله جان باخته‌اند.

خبرگزاری هرانا در گزارش خود از خیزش سراسری مردم ایران در مورد استفاده نیروهای پلیس از سلاح‌های کشنده تاکید کرد که در اعتراض‌های سراسری در ایران، بیش از قبل، حضور نیروهای وابسته به فرماندهی انتظامی به‌خصوص یگان‌های ویژه اتفاق افتاد. در کنار این نیروها، اعضای گردان‌های امنیتی امام علی و یگان ویژه فاتحین که وابسته به نیروی مقاومت بسیج و در نهایت تحت فرماندهی نیروی زمینی سپاه پاسداران‌اند، عمده‌ترین نقش را در سرکوب معترضان غیرمسلح ایفا کردند.