تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی ۵.۴ درصد رشد کرد

این میزان رشد برای سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۲ ثبت شد

فعالیت‌های غیرنفتی ریاض در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ رشدی ۶.۲ درصدی نشان دادــ AFP

بر اساس آخرین گزارش اداره کل آمار عربستان سعودی، تولید ناخالص داخلی واقعی این کشور در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه در سال پیش از آن، ۵.۴ درصد رشد داشته است.

به گزارش عرب نیوز، اداره کل آمار عربستان سعودی اعلام کرد که فعالیت‌های غیرنفتی این کشور در سه ماهه چهارم سال گذشته، ۶.۲ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ رشد کرده و در همین مدت، فعالیت‌های نفتی ریاض هم ۶.۱ درصد افزایش یافته است.

آمار جدید همچنین نشان می‌دهد که فعالیت‌های خدماتی دولت در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ نسبت به سه ماهه مشابه در سال ۲۰۲۱ به میزان ۱.۸ درصد افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش اداره کل آمار، اقتصاد عربستان سعودی در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با ۳.۲ درصد ثبت‌شده در سال ۲۰۲۱ به میزان ۸.۷ درصد رشد کرد که ناشی از رشد ۱۵.۴ درصدی فعالیت‌های نفتی بود.

در سال ۲۰۲۲، فعالیت‌های غیرنفتی و خدمات دولتی در عربستان سعودی به ترتیب ۵.۴ و ۲.۲ درصد افزایش یافتند.

پس از تهاجم روسیه به اوکراین ودر شرایطی که بسیاری از کشورهای جهان با تورم مواجه و از رکود اقتصادی‌ نگران‌ بودند، افزایش قیمت نفت باعث شد اقتصاد عربستان سعودی سریع‌ترین رشد در میان اعضای گروه ۲۰ را داشته باشد.

حضور زنان در عرصه کسب‌وکار و سایر تغییرهایی که در عرصه‌های اجتماعی، سرمایه‌گذاری و فناوری ایجاد شدند، رشد اقتصادی چشمگیر عربستان سعودی را رقم زدند. تغییر در شیوه زندگی مردم عربستان سعودی پس از آن رخ داد که شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، محدودیت‌های اجتماعی و به‌ویژه محدودیت‌های حضور زنان در جامعه را کاهش داد و هم‌زمان تلاش کرد از اتکا به نفت بکاهد.

عربستان سعودی در عین بهره‌مندی از منابع نفتی، تلاش می‌کند از طریق ایجاد پروژه‌های بلندمدت مانند تولید خودروهای الکتریکی و توسعه گردشگری وابستگی اقتصاد خود به نفت را کم کند.

عربستان سعودی قصد دارد رشد تولید ناخالص داخلی خود را تا سال ۲۰۳۰ به ۶۵ درصد برساند.

بیشتر از اقتصاد